موسسه ی ملی امنیت و سلامت شغلیِ آمریکا (NIOSH) در جواب به «استرس شغلی چیه» می گه: «استرس شغلی، جوابای فیزیکی و احساسی مضری هستن که وقتی چیزای مهم کار برابر تواناییا، منابع یا نیازای کارگر نیس، به اتفاق می پیوندند. این ممکنه به مریضی و جراحت هم منجر شه.»

 



معنی استرس شغلی بیشتر با رقابت اشتباه گرفته می شه، اما این مفاهیم برابر نیستن. رقابت از نگاه فیزیکی و روانی انرژی بخشه و به افراد انگیزه می ده تا مهارتای جدیدی رو بیاموزند و در شغل شون استاد شن. وقتی افراد بر چالشی غلبه می کنن، احساس رضایت دارن و این احساس واسه کار سالم و ثمربخش مهمه. وقتی میگن: «کمی استرس برات خوبه»، بیشتر منظورشان چالشه.

استرس شغلی چیه و چه دلایلی داره

در این مورد اتفاق نظر هست که استرس شغلی به خاطر رفت و امد بین کارمند و شرایط کاری ایجاد می شه. اما در مورد دلیل اصلی استرس شغلی، دیدگاه ها متفاوت هستن؛ ویژگیای شخصیتی کارمند اهمیت بیشتری داره یا شرایط کاری؟ این فرق مهمه چون که اونا به شکلای مربوط به کاهش و جلوگیری از استرس در کار واکنشای متفاوتی نشون میدن.

بعضی فکر می کنن که فرقای فردی، مثل شخصیت و مهارت تحمل، مهم ترین عوامل در پیش بینی این مسئله هستن که بعضی شرایط کاری خاص موجب استرس می شه یا نه. چیزی که واسه یک فرد استرس زاست، شاید واسه فرد دیگری آزاردهنده نباشه. این باور نشون دهنده اینه که روشای پیشگیری از ایجاد استرس شغلی، باید روی کارمندان و راه های کمک به اونا واسه تحمل شرایط کاری سخت متمرکز باشن.

فرقای فردی مهم هستن، اما دلایل علمی نشون میدن که شرایط کاری خاص واسه بیشتر مردم استرس زا هستن. پراسترس ترین شرایط کاری اونایی هستن که در اون کارمندان در شرایطی که انتظارات زیادی از اونا میره، احساس ناتوانی می کنن.

دیدگاهِ طبق تجربه و تحقیق NIOSH از این قراره که در خطر شرایط کاری پراسترس بودن (استرس زاهای شغلی)، اثر مستقیمی بر امنیت و سلامت کارگر داره، اما عوامل فردی و دیگر عوامل موقعیتی هم می تونن در این بین دخالت کنن تا این اثر رو قوی تر یا ضعیف تر سازند. بعضی عوامل فردی و موقعیتی که می تونن اثرات شرایط کاری پراسترس رو کاهش دن، عبارتند از: تعادل بین کار و زندگی خانوادگی یا فردی، شبکه حمایتی شامل دوستان و همکاران و داشتن نگرشی آروم و مثبت.

شرایط کاری که ممکنه باعث استرس شن عبارتند از:

  • طراحی وظایف: کار سنگین، زمان استراحت کم، ساعات کاری طولانی و کار شیفتی، وظایف پر جنب وجوش همیشگی و کم اهمیت، نداشتن مهارتای مورد نیاز و نداشتن حس کنترل بر شرایط؛
  • روش مدیریت: نبود مشارکت کارگران در تصمیم گیری، ارتباطات ضعیف در سازمان، نبود وجود سیاستای دوستدار خونواده؛
  • روابط بین افراد: محیط اجتماعی بد و نبود وجود حمایت یا کمک از طرف همکاران و ناظران؛
  • نقشای شغلی: انتظارات شغلی مخالف یا نامطمئن، مسئولیت زیاد، داشتن سِمتای مختلف؛
  • نگرانیای شغلی: نبود وجود امنیت شغلی و فرصت رشد، پیشرفت یا پیشرفت و تغییرات سریعی که کارگران آمادگی اونا رو ندارن؛
  • نگرانیای محیطی: شرایط فیزیکی بد یا خطرناک مثل شلوغی، سروصدا، آلودگی هوا یا شرایط ارگونومیک؛



استرس شغلی و سلامتی

بعضی از مریضیایی که واسه تعیین رابطه شون با استرس شغلی مورد مطالعه قرار گرفتن عبارتند از: پریشونیای ایجاد وخو و خواب، حالت تهوع، سردرد، روابط پریشون، بدخلقی، نبود رضایت شغلی و روحیه ی پایین. شناسایی این علائم راحت ی استرس شغلی آسونه، اما مشاهده ی اثر مریضیای طولانی سخته؛ چون که در طول زمان پیشرفت می کنن و علاوه بر استرس، تحت اثر عوامل خیلی دیگری هم هستن. همیشه دلایل زیادی به دست بین که نشون میدن استرس نقشی اساسی در مشکلات طولانی سلامتی مثل مریضیای قلبی عروقی، مشکلات عضلانی اسکلتی، مشکلات روانی و جراحتای محل کار اجرا می کنه. در نیویورک، لس آنجلس و بقیه شهرهای بزرگ آمریکا، فرض بر اینه که افسر پلیسی که هنگام کار یا در زمانای دیگر دچار حمله قلبی می شه، دچار جراحت شغلی شده و به اون غرامت پرداخت می شه. حتی اگه این افسر هنگام تشویق تیم فوتبال مورد علاقه اش یا اسکی در دامنهای پربرف دچار حمله قلبی شه، بازم حمله قلبی رو در مورد شغل اون به حساب میارن. طبق داده های به دست اومده از آمار اداره کار، کارمندان و کارگرانی که به دلیل استرس، نگرانی یا بقیه مشکلات مربوطه، مجبور به گرفتن مرخصی می شن، می تونن تا ۲۰ روز از کار دست بکشند.

مطلب مرتبط :   استندآپ کمدی چطور زندگی من را تغییر داد؟ (قسمت دوم)

تحقیقات نشون میدن که خودکشی، سرطان، زخم معده و مشکلات سیستم ایمنی با شرایط کاری پر استرس در رابطه هستن. واسه گرفتن نتایج قطعی تحقیقات بیشتری در این مورد باید صورت گیرد.

بعضی کارفرماها بر این باور هستن که شرایط کاری پر استرس واسه افزایش استفاده و سودآوری لازمن. اما تحقیقات نشون می ده که شرایط کاری پر استرس با غیبت از کار، تأخیر ورود و انگیزه ی کارگران واسه ترک شغل رابطه داره که همه اینا هم واسه کسب وکار هزینه بر هستن.

تحقیقات گذشته در مورد سازمانای سالم نشون می ده سیاستایی که به نفع کارگران باشن، به نفع سودآوری هم هستن. سازمان سالم، سازمانیه که میزان جراحت، مریضی و ناتوانیِ کمی داره و در بازار، رقابتی عمل می کنه. NIOSH ویژگیای سازمانی مربوط به استرس کم و استفاده بالا رو شناسایی کرده. بعضی از این ویژگیا عبارتند از:

  • تشویق کارمندان واسه کارکرد کاری خوب
  • فرصتای پیشرفت شغلی
  • فرهنگ سازمانی که تک تکِ کارگران رو ارج می نهد
  • اِعمال مدیریتی که برابر ارزشای سازمانی باشه

فشارهای دنیای وصل معاصر هم در استرس نقش دارن. موبایل، ایمیل و اینترنت به شکل روزافزونی جدایی از استرسای محل کار و توجه کامل به اولویتای فردی رو سخت میسازن. دیوید بالارد (David Ballard)، روان شناس، دارای مدرک MBA و همکار انجمن روان شناسی آمریکا در این مورد می گه: «با اینکه فناوری بی شک زندگی ما رو بهتر کنه، اما سرریزِ اطلاعات می تونه به افزایش استرس در ملتی که زیاد کار می کنن منجر شه و باعث استفاده از رفتارهای ناسالم واسه شکست دادن اون استرس شه.» سیگار کشیدن، رژیم غذایی بد، نوشیدن الکل و بقیه رفتارهای ناسالم می تونن باعث مریضیای قلبی جدیِ بلندمدت شن. بالاد می گه: «مهم اینه که یاد بگیرین چیجوری به شکل مؤثر استرس خود رو مدیریت کنین تا در محل کار و منزل در بهترین شرایط ممکن باشین.»



راه حلای مربوط به استرس شغلی

شناسایی علائم هشداردهنده

وقتی کارگر در کار غرق می شه، اعتماد به نفس خود رو از دست می ده و ممکنه کج ایجاد و کناره گیر شه. نتیجه این وضعیت استفاده کمتره و کار ارزش خود رو از دست می ده. ندیده گرفتن علائم هشداردهنده ی استرس شغلی باعث مشکلات سلامتی فیزیکی و احساسی می شه. علائم هشداردهنده ی راحت عبارتند از:

  • نگرانی، بدرفتاری
  • احساس افسردگی
  • انصراف اجتماعی
  • خستگی، مشکل خواب
  • مشکل تمرکز
  • گرفتگی عضلانی یا سردرد
  • از دست دادن میل جنسی
  • استفاده از الکل یا مواد مخدر واسه تحمل مشکلات

از خودتون مراقبت کنین

وقتی استرس کار در کارکرد شغلی و زندگی فردی دخالت می کنه و اثرات نامطلوبی بر سلامتی می ذاره، باید کاری انجام بدین. وقتی نیازها برآورده شن، قوی تر و انعطاف پذیرتر می شید. مسائل کوچیک می تونه ایجاد و خو رو بهبود بخشند، انرژی رو افزایش دن و موجب احساس کنترل شن. این مسائل عبارتند از:

  • ورزش منظم حتی اگه به وظیفه ای روزمره هم تبدیل بشه، بازم آرامش دهنده ی قوی استرسه. تمرینات هوازی موجب افزایش ضریان قلب و تعریق می شن، انرژی رو افزایش میدن، تفکر رو شفاف میسازن و ذهن و بدن رو آسون می کنن. نیم ساعت تمرین هوازی روزانه خیلی خوبه. البته در صورت ضرورت می تونین اونو به دو یا سه بخش هم تقسیم کنین.
  • خوردن غذا در وعدهای کوچیک و تکراری به ثابت نگاه داشتن قند خون، انرژی و تمرکز کمک تون می کنه. این کار جلوی تغییرات ایجاد وخو رو میگیره.
  • مصرف الکل موجب بیشتر شدن نگرانیا می شه. نوشیدن الکل به خاطر کاهش استرس شغلی، ممکنه موجب سوء استفاده و اعتیاد شه. سیگار کشیدن موقع استرس و غرق شدن در کار هم ممکنه به نظر آرامش بخش باشه، اما نیکوتین تحریک کنندهه و موجب نگرانی بیشتر می شه.
  • استرس می تونه موجب بی خوابی شه. بی خوابی هم موجب استرس و نبود تعادل احساسی می شه. واسه خواب تون زمان بندی داشته باشین؛ هدف تون باید ۸ ساعت خواب در شب باشه.
  • روابط نزدیک واسه شکست دادن دوره های استرس لازمن. به اشتراک گذاردن احساسات با اعضای خونواده و دوستان، به ویژه به شکل روبرو، به آرامش استرس کمک می کنه.
مطلب مرتبط :   اسلیو معده چیست؛ نحوه انجام، مزایا، عوارض احتمالی و مراقبت‌‌های لازم آن- قسمت 2



اولویت بندی و نظم

وقتی استرس شغلی خیلی سخت و آزاردهنده مثل اینکه، با انجام کارایی آسون می تونین حس کنترل بر خود و کارتون رو دوباره به دست آورید. توانایی جدیدتون در حفظ کنترل فردی، بیشتر از طرف همکاران خوب درک می شه و ممکنه موجب ایجاد روابط بهتر در کار هم بشه. این کارا عبارتند از:

  • زمان خود رو با تعادل بین کار، خونواده، فعالیتای اجتماعی، مسئولیتا و استراحت تقسیم کنین.
  • تعهد بیشتر از حد واسه خود ایجاد نکنین. معمولا افراد تمایل دارن که زمان مورد نیاز واسه انجام وظایف رو دست کم بگیرن. بین کارایی که «باید» انجام شن و کارایی که «بهتره» انجام شن، فرق قائل شید. وظایفی رو که اهمیت کمتری دارن، می تونین به انتهای فهرست وظایف منتقل کنین یا اصلا حذف شون کنین.
  • سعی کنین منزل رو زودتر ترک کنین. رسیدن به محل کار حتی ۱۰ یا ۱۵ دقیقه زودتر هم می تونه فرق زیادی بسازه. دیر رسیدن به محل کار ممکنه استرس رو زیاد کنه.
  • زمانای استراحت منظمی رو در طول روز واسه خود طراحی کنین؛ راه برید یا ذهن خود رو خالی کنین. دور شدن از میز کار یا محل کار واسه ناهار استفاده رو افزایش می ده.
  • وظایف رو به ترتیب اهمیت اولویت بندی کنین. اگه کار نامطلوبی رو باید به انجام برسونین، اونو سریع تر انجام بدین. این کار موجب بهبود کیفیت بقیه ی روز کاری می شه.
  • پروژه ها رو به مراحل کوچیک تقسیم کنین و هر بار فقط روی یک مرحله تمرکز کنین.
  • به افرادی که توانایی انجام این وظیفه رو دارن، مسئولیتایی رو واگذار کنین. نیاز به کنترل تموم جزئیات رو از یاد ببرین.
  • صلح می تونه به کاهش استرس در همه کمک کنه. اگه از بقیه کارگران توقع دارین که تغییر کنن، خودتون هم باید تمایل به تغییر داشته باشین.



هوش هیجانی خود رو تقویت کنین

شناسایی و استفاده از احساسات به شکلای مثبت و سازنده، هوش هیجانی نامیده می شه. کارگرها حتی در محیط کاری پر استرس هم می تونن کنترل بر خود و اعتماد به نفس شون رو حفظ کنن. این به همون اهمیت توانایی فکری و یا حتی از اونم مهم تره. هوش هیجانی رابطه مؤثر با دیگرانه و موجب آرامش احساسات آسیب دیده می شه و استرس رو از بین می بره. مهارتای اساسی واسه تمرین هوش هیجانی عبارتند از:

  • باخبر شدن از عوامل استرس زای فردی و جوابای مناسب واسه اونا
  • باخبر شدن از محیط احساس داخلی و اثرات اون بر رابطه با بقیه، انگیزه و برآورده کردن نیازای شخصی
  • استفاده از نشونه های غیرکلامی و زبون بدن بیشتر تأثیرگذارتر از کلمات هستن. تماس چشمی، حالات چهره، طرز ایستادن، تماس و بقیه نشونها می تونن موجب ایجاد اعتماد، علاقه و رابطه شن یا از اونا جلوگیری کنن. ارسال، خوندن و جواب به نشونه های غیرکلامی اجزای مهمی در ایجاد ویژگیای محیط کار هستن.
  • توانایی استفاده از شوخی رو در خود بسازین تا بتونین استرس رو کم کنین و روابط کاری رو محکم سازید. البته شوخی هاتون نباید متوجه فرد خاصی باشه.
  • درگیریا رو به شکل سازنده حل کنین. روی زمان حال تمرکز کنین و ناراحتیا و نبود توافقای گذشته رو از یاد ببرین. بعضی وقتا بهترین راه حل، موافقت با این امره که نبود موافقت هست.
  • سعی نکنین مسائل غیرقابل کنترل، به ویژه رفتار بقیه رو کنترل کنین. روی مسائلی تمرکز کنین که می تونین کنترل کنین، مثل مدیریت خود.

«اگه با مشکل زندگی کنین، مشکل بزرگ تر می شه. اگه با راه حل زندگی کنین، راه حل بزرگ تر می شه.»

– ناشناس

 

 

برگرفته از: adrenalfatiguesolution

نکاتی که کارمندان معمولی از اون بی خبرند


24000تومان

دسته بندی : Uncategorized

دیدگاهتان را بنویسید