تردیدی نیس که نشونه های غیرکلامی در اثرگذارند. واسه نفوذ برند و پیام در همه ابعاد برنامه گسترش تون، نشونه های غیرکلامی و زبون بدن نقش مهمی در و بازاریابی اجرا می کنن. در این مطلب به شما می گیم چه جوری از زبون بدن در بهره بگیرین تا منجربه افزایش تاثیرگذاری اون و درنتیجه افزایش درآمدتان شه.

 

  • موثر با ۱۱ نکته ای که حسابی به درد کسب وکارتان می خوره
  • آشنایی با روشای تعیین بودجه
  • اثر رنگ در و بازاریابی چقدره؟

نشونه های غیرکلامی در

۱. تعیین نقطه دید

در بهترین حالت، توجه مخاطب رو باید روی عنوان موردانتظار شما مثل محصول یا عبارت «کلیک کنین»، متمرکز شه. یک ترفند غیرکلامی مؤثر واسه جلب نظر مخاطب اینه که در آگهی، شخصی به هدف دلخواه اشاره یا نگاه کنه. آدم به طور طبیعی جلب چیزی می شه که بقیه به اون نگاه می کنن. پس اگه هدف تون تمرکز روی دکمه ی خرید یا کالایی مثل کفش واسه خریده، عکس فردی که درحال نگاه کردن به هدف یا پیام تونه، کمک مؤثری می کنه. مثل نمونه زیر:

چشمان شما ناخودآگاه نقطه دیدِ مردِ درونِ عکس رو دنبال می کنه.

۲. سرنخ دادن با چشما

تصویری مثل تصویر قبل روش خوبی واسه هدایت نگاه مشتری در است. به تصویر زیر که نقشه ایه از نقطه دید افراد، توجه کنین. این نقشه نقاطی رو که بیشترین توجه رو در نگاه اول جلب می کنن، نشون می ده. همونجوریکه می ببینن بیشترین تمرکز روی چشم هاست، پس چشما به هر سو خیره باشن، ما همون جهت رو دنبال می کنیم.

در تصویر زیر می ببینن که چه جوری غول بازاریابی و «ست گودین»، از این اصل واسه تبلیغ سایتش استفاده می کنه. اون توجه شما رو به نقطه ای که به اون خیره شده، جلب می کنه.

۳. اشاره کردن

اشاره کردن راه مؤثر دیگری واسه جلب توجه مخاطب به هدفه. به همین دلیله که عکسایی از مردمی که به جهتای خاصی نگاه یا اشاره می کنن، خیلی پرطرف دار هستن.

اینجا نمونه ای از تبلیغی رو می ببینن که فرد به پیام اصلی اشاره می کنه و ما رو وامی داره، ناخودآگاه به پیام نگاه کنیم.



۴. چهرهای خوشحال

عملکردی عصبی در آدم هست که ما رو به الگوبرداری و تقلید از شخصی که نگاش می کنیم، تشویق می کنه. این که «فرضیه بازخورد چهره» نام داره، نشونه همدردیه. با تقلید حالت چهره ی بقیه سعی می کنیم احساس اونا رو درک کنیم. با دیدن چهره ای گیج و سردرگم در آگهی، همون حالت رو الگوبرداری و درنتیجه احساس گیجی و سردرگمی می کنیم. وقتی محصول تون مشکلی رو حل یا زحمتی رو کم می کنه، حس خوب پایانیِ حاصل استفاده از اون و نه گیجی و نگرانی نقطه شروع رو، به نمایش بذارین.

مطلب مرتبط :   استفاده از زبان بدن در کسب و کار با ۱۲ تکنیک فوق‌العاده

۵. بچه ها

آدم عاشق تماشای بچه هاست. اگه استفاده از بچه ها در تبلیغ تون ممکن و منطقیه، از اون بهره بگیرین.

بچه ها قسمتای مختلفی از مغز رو، به ویژه در زنان، تحت اثر قرار میدن. بچه ها دردم حس گرمی، توجه و مهربانی رو به ما منتقل می کنن. این احساسات ما رو به خرید کردن تشویق می کنن.



۶. مردمکای گشاد

در سالای ده ۱۸۷۰، «داروین» کشف کرد درهنگام ترس، مردمکای چشمان گشاد می شن تا بتونیم دامنه ی وسیع تری رو ببینیم؛ این موضوع بر واکنشامون در موقعیتای خطرناک و آسیب زا اثر مثبت داره. اگه بهتر و بیشتر ببینیم، احتمال اینکه بحران رو بی آسیب پشت سر بذاریم، بیشتر می شه. جالبه که مردمکامون با دیدن چیزای مورد علاقه مون، گشاد می شن؛ انگار که سرذوق بین! در سال ۱۹۶۵ روان شناس، اکهارت هِس (Eckhard Hess) آزمایشی انجام داد. در این آزمایش اون به دستیارش «جیمز پولت» (James Polt) عکسایی نشون داد و با هم اندازه مردمک چشم اونو اندازه گیری می کرد. وقتی «پولت» عکسی از تصویر موردعلاقه اش دید، مردمک چشمش بی درنگ گشاد شد. نتایج این آزمایش نشون داد: وقتی آدم به شکلی مثبت برانگیخته می شه، مردمک هاش واسه جذب بیشتر چیزی که اطرافشه، گشاد می شه. یافتهای محققان نشون می ده مردم چهرهایی با مردمکای گشاد رو بیشتر پسند می کردن. اگه به دنبال جذابیت و تأثیرگذاری بیشتر محصول و تبلیغ تون هستین، مردمک چشما رو با نرم افرازهای مختلف بزرگ کنین. اگه دقت کنین، متوجه می شید در بیشتر آگهیای بازرگانی اینجور کاری انجام شده.

۷. روانشناسی رنگا

تحقیقات نشون دادن رنگا خیلی براحساسات و دریافتامون اثرگذارند. اگه می خواید بیشتر در این باره بدونین مقاله روانشناسی رنگا رو بخونین.



۸. پول و قیمت

در این مورد، به دو روش غیرکلامی می تونین فروش تون رو افزایش بدین:

  • تحقیقات نشون دادن حذف نشون پول مثل ریال یا $، اثر بدِ دیدن قیمت محصول رو کم می کنه.
  • اگه می تونین با اشاره قیمتی بالا پیش از اعلام قیمت تون و ایجاد وضعیت مقایسه ای، مخاطب رو تحریک کنین. این چیزیه که در آگهیای خیلی دیده می شه: «این محصول در بازار به قیمت ۴۵۰ هزار تومن عرضه می شه، اما ما اونو فقط ۳۹۹ هزار تومن عرضه می کنیم».
مطلب مرتبط :   استندآپ کمدی چطور زندگی من را تغییر داد؟ (قسمت اول)

۹. اعتماد به واقعیتا نه گروه های کانونی

افراد و شرکتای زیادی واسه نظرسنجی درباره ی آگهی هاشون به گروه های کانونی یا دوستان و آشنایان مراجعه می کنن. این روش خیلی قابل اعتماد نیس. تصمیمای منطقی ما معمولا با تصمیمای احساسی مون فرق می کنه و این احساسات ماست که در تصمیم خرید مؤثره. پژوهشی در این مورد انجام شد که طی اون از ۳۰ فرد سیگاری که مایل به ترک سیگار بودن، خواسته شد تلویزیونی شرکتای تبلیغاتی مختلف رو تماشا کنن. همه این با نمایش شماره تلفن بخش کمک گر ترک سیگار در سازمان ملی سرطان پایان می پیدا. به نظر شرکت کنندگان، شرکتای «آ» و «ب» بیشترین و شرکت «ج» کمترین تأثیرگذاری رو داشتن. محققان نظر کارشناسان بخش ی ترک سیگار رو درباره ی تاثیرگذاری جویا شدن. اونا هم تبیلغات «آ» و «ب» رو در رتبه اول و «ج» رو در رتبه آخر قرار دادن.

بعد بااستفاده از دستگاه fMRI (تصویرسازی زیاد مغناطیسی کارکردی) فعالیت مغزی افراد سیگاری درحین تماشای ، بررسی و مشاهده شد؛ بخشی از مغز که به خواستها و شخصیت افراد مربوطه بیشترین فعالیت رو هنگام تماشای «ج» و نه دو شرکت دیگر، داشته. مغز افراد تصمیم درست تری میگیره. پس از نشر و پخش ، شرکت «ج» نسبت به دو تبلیغ دیگر به شکل چشمگیرتری باعث افزایش تعداد تماسا با مرکز کمک گر شد. پس پرسیدن نظر بقیه خیلی قابل تکیه نیس، بخش کوچیکی از مخاطبان هدف تون رو زیر نظر بگیرین و ببینین چه جوری نسبت به تون واکنش نشون میدن.

۱۰. تأکیدبر آماده ی مصرف بودن

به مخاطب نشون بدین محصول تون آماده و دردسترسه. یعنی اگه محصول تون خوراکیه باید اونو طوری نمایش بدین که انگار می تونین خیلی آسون اونو وردارین و بخورین. درنتیجه مغز تحریک می شه و احساس می کنین دل تون می خواد چیزی بخورین. به نظرتون کدوم تبلیغ تاثیرگذاری بیشتری داره:

عکس «الف»

عکس «ب»

اگه جواب تون «الف» بوده، انتخاب درستی کردین. این به دلیل اثر تصویرسازی دیداریه. «الف» به شکل غیرکلامی به مشتری می گه: محصول، آماده ی خرید و خورده شدنه؛ اونم تنها با تغییر جهت قرار دادن محصول. تحقیقات نشون دادن اگه محصول رو درجهتی هماهنگ با دست غالب مخاطب قرار بدین، باعث افزایش تصویرسازی استفاده از اون محصول می شه. در پژوهشی با استفاده از عکس کاسه، فنجون، ساندویچ، قهوه و ماست اثر جهت قرارگرفتن انواع رو بر اشتیاق به محصول و خرید اون آزمایش کردن. یافتها نشون دادن تأثیرگذاری این بحث در راست دستا بیشتره.

از اهمیت پیامای غیرکلامی در و نقش اون در افزایش تاثیرگذاری و فروش غافل نشید. اثر زبون بدن، جهت و رنگا رو فراموش نکنین.

منبع: scienceofpeople


دسته بندی : Uncategorized

دیدگاهتان را بنویسید