زبون بدن، زمانی که به درستی از اون استفاده کنین، می تونه کلید موفقیت تون باشه. زبون بدن به کمک تون میاد تا روابط مثبتی بسازید، روی افرادی که واسه شما کار می کنن اثر بذارین و به اونا انگیزه بدین، استفاده رو زیاد کنین، با اعضای گروه تون رابطه نزدیک برقرار کنین، و نظرات تون رو با تأثیرگذاری بیشتر بگید. در این نوشته یک جین تکنیک زبون بدن در کار و کاسبی رو به شما ارائه میدیم تا از اونا واسه نشون دادن اعتماد به نفس، اعتبار و کاریزمای برند شخصی تون استفاده کنین.

 



۱. محکم بایستید و فضا اشغال کنین

قدرت، جایگاه و اعتماد به نفس بی نیاز به کلام و با استفاده از ارتفاع و فضا نشون داده می شن. حفظ وضعیت قامتیِ برافراشته، عقب دادن شونه ها و بالا نگه داشتن سر، شما رو فردی نشون می ده که به خود مطمئنه.

اگه وایس تاده باشین این وضعیت بدنی در نظر افراد نشسته، به شما چهره ای قوی و مطمئن می بخشه. اگه به دور حرکت کنین، فضای اضافه ای که اشغال می کنین این برداشتا رو افزایش می ده. اگه نشسته اید با قرار دادن کف هر دو پا روی زمین اعتماد به نفس بیشتری رو به نمایش می ذارین. فاصله دادن بازوها از بدن و باز کردن اونا (یا قلاب کردن آرنج یک دست به پشت صندلی) و پخش کردن وسایلی که به همراه دارین روی میز کنفرانس نشون دهنده ی قلمرو بیشتریه که مدعی اون هستین.



۲. باز بایستید

زمانی که با پاهای بسته وای میستین ممکنه در صحبتایی که می کنین دودل یا نامطمئن به نظر برسین. اما وقتی بازتر وای میستین زانوهایتان رو شل می کنین و وزن بدن تون رو روی بخش پایین بدن آزاد می کنین با این وضعیتِ قامتی «محکم»تر و با اعتماد به نفس تر به نظر می رسین.

۳. زیر و بمی صداتون رو تنظیم کنین

کیفیت صدایی که در محل کار با اون حرف میزنین می تونه عامل سرنوشت سازی واسه ساختن تصویر شما تو ذهن بقیه باشه. مثل اینکه افرادی که با تن صدای بم حرف میزنن نسبت به افرادی که با تن زیرتری صحبت می کنن کم قدرت تر و عصبی ترن و همدلی شون کمتره. تکنیک آسون ای که از یک سخن دکتر یاد گرفتیم اینه که لبا رو روی هم بذارین و بگید «آم هام، آم هام، آم هام» این کار حنجره ی شما رو آروم می کنه و تن صداتون روی جایگاه مناسب تنظیم می شه. صحبت با تن صدای مناسب به ویژه زمانی که تماس تلفنی مهمی دارین اهمیت پیدا می کنه، در اینجور موقعیتی کیفیت صدای شما خیلی تعیین کنندهه.



۴. قدرت رو فرابخوانید

واسه اینکه اعتماد به نفس تون رو نشون بدین و امیدوار و مثبت دیده شید، به موفقیتای گذشته که شما رو غرق در غرور و اعتماد به نفس می کنه فکر کنین. این موفقیت نباید به دنیای کاری در رابطه باشه (گرچه پیشنهاد می کنم یک «فهرست موفقیت» واسه خودتون تهیه کنین تا بتونین خیلی آسون یک اتفاق رو واسه این کار پیدا کنین.) بعد احساس قدرت و اطمینان رو فرابخوانید، اینکه چه جوری به نظر میاید رو به یاد بیارین یا تجسم کنین. فراخواندن اون احساسات واقعی که در گذشته تجربه کردین کمک می کنه بازم که به جلسه ی ملاقات یا جایگاه مخصوص قدم می ذارین تجلیِ اونا رو ببینین.

مطلب مرتبط :   استفاده از تاثیر روانشناسی در بازاریابی با دانستن ۱۵ اصل زیرکانه

۵. ژست قدرت به خودتون بگیرین

تحقیق انجام شده روی اثر ژست بدن بر اعتماد به نفس که در مدرسه ی تجارت هاروارد و کلمبیا انجام شد نشون می ده تنها با قرار دادن بدن در حالت گسترده، ژستای «پرقدرت» (تکیه دادن و دستا پشت سر و پاها روی میز، یا ایستادن به نحوی که دستا و پاها از بدن فاصله دارن)، حتی به مدت دو دقیقه میزان تستوسترون بالاتری رو در فرد تحریک می کنه؛ هورمونی که با قدرت و تسلط مرتبطه، و میزان هورمون کورتیزول رو که به استرس مرتبطه پایین میاره.

این کار رو پیش از جلسه ی کاری مهمِ بعدی تون انجام بدین، به شما قول میدم که احساس بهتری از اعتماد به نفس و اطمینان دارین. این ژستا علاوه بر ایجاد تغییرات هورمونیِ اشاره شده در زنان و مردها، احساس قدرت و خطر پذیری رو در فرد افزایش میدن. این مطالعه تأییدکننده ی مشاهداتیه که در اون مردم، بیشتر تحت اثر تصوری که از فرد پیدا می کنن قرار می گیرن تا چیزی که اون به اونا می گه.



۶. تماس چشمی مناسب برقرار کنین

ممکنه درون گرا یا خجالتی باشین. شاید فرهنگی که به اون تعلق دارین به شما یاد گرفته که حفظ تماس چشمی طولانی با مقام بالاتر درست نیس. اما در دنیای کسب وکار آمریکا، اروپا، استرالیا و خیلی نقاط دیگر دنیا از شما توقع دارن در ۵۰ تا ۶۰٪ زمان، تماس چشمی خود رو با اونا حفظ کنین. تکنیک آسون واسه حفظ تماس چشمی اینه که هنگام احوال پرسی با همکارتان به اندازه ای به چشمانش نگاه کنین که متوجه رنگ چشم هاش بشین.



۷. موقع حرف زدن دستا رو فراموش نکنین

تصویربرداریای انجام شده از مغز نشون می ده ناحیه بروکا که در گفتار به ما کمک می کنه نه فقط هنگام صحبت کردن بلکه موقع استفاده از دستا هم فعال می شه. از اونجا که حرکات بدن به شکل بنیادی با گفتار در رابطه هستن، استفاده از اونا واقعا می تونه فکرکردن شما رو بهبود بده. تجربه شخصی من اینه که وقتی از آدما خواستم هنگام ارائه سخنان شون از حرکات بدن استفاده کنن محتوای شفاهی اونا پیشرفت پیدا کرده و کمتر دودل می شن. استفاده ی اونا از عبارتای پُرکننده ی کلام (امم وآاا) کاهش پیدا میکنه. این کار رو امتحان کنین و متوجه می شید عمل فیزیکی ایما و اشاره به شما کمک می کنه روشن تر فکر کنین و با جملات خلاصه تر و شفاف تر سخن بگید.

۸. از ژستای آزاد استفاده کنین

در حرکت هاتون آرامش رو حفظ کنین، ژست بازوانِ گشوده داشته باشین و کف دستان تون رو رو کنین. همون ژست اصلیِ «ببین چیزی واسه مخفی کردن ندارم.» که پیامِ اعتبار و راستی رو بی رد و بدل شدن کلام، منتقل می کنه. افراد با ژستای آزاد مثبت تر و قانع کننده تر از آدمای با ژست بسته (دست به سینه، دستا به پشت یا نزدیک بدن نگه داشته شده و غیره) به نظر می رسن. اگه دستان تون رو در محدوده کمرتون نگه دارین و ایما و اشارها رو در همین محدوده بکنین به نظر بقیه آدمی مطمئن و معتبر می رسین.

مطلب مرتبط :   اسناد تجاری چیست و چه خصوصیاتی دارد؟



۹. با دستا عدد ۸ درست کنین

شاید دیده باشین سخنرانان، سیاست مداران و مدیران وقتی درباره ی نکته ای مطمئن هستن دست هاشون رو به شکل ۸ در میارن. در این پیامِ قدرت، نوک انگشتان دو دست به هم می رسن اما کف دستا از هم جدا می مونن و شکل نوک برج یا عدد ۸ رو شکل میدن. زمانی که قصد دارین درباره ی نکته ای باور راسخ و یک رنگی رو به مخاطب برسونین از این ایما استفاده کنین.

۱۰. ژستای نگرانی رو کم کنین

زمانی که نگران یا تحت فشار هستیم همه ما خودمون رو به یه جور با حرکات فیزیکی و غیرکلامی آروم می کنیم: دستا رو به هم می مالیم، پاها رو می تکون بدیم، با انگشتا روی میز ضرب می گیریم، با زیورآلات مون ور میریم، موها رو پیچ و تاب میدیم یا در صندلی وول می خوریم و به محض انجام هر یک از این موارد خط بطلانی بر اعتبارمان می کشیم. اگه خودتون رو سرگرم هر یک از این رفتارها دیدید، نفس عمیق بکشین و با قرار دادن کف پاها روی زمین و کف دستا روی ران ، میز یا میز کنفرانس خودتون رو آروم کنین. بی حرکت بودن بدن این معنی رو میرسوند که آروم و مطمئن هستین.



۱۱. لبخند بزنین

یکی از تکنیکای زبون بدن در کار و کاسبی لبخند زدنه. لبخند اثر قدرتمندی روی آدم داره. مغز آدمی صورتای خوشحال رو ترجیح می ده. ما میتونیم لبخند رو از فاصله ۹۰متری -حدودا اندازه یک زمین فوتبال- تشخیص بدیم. لبخند نه فقط احساس بهزیستی خودتون رو افزایش می ده بلکه به بقیه این پیام رو می ده که فردی هستین که می شه به اون نزدیک شد و اعتماد کرد.



۱۲. بی مشکل دست بدین

از اونجا که دست دادن، قدرتمندترین و آسونترین علامت غیرکلامی در ایجاد ارتباطه، ارزشش رو داره که با صرف وقت به بهترین شکل در اون مهارت پیدا کنین. دست دادنِ درست می تونه اعتباری فوری رو نصیب شما کنه و دست دادن اشتباه به قیمت از دست رفتن شغل یا قراردادتان تموم شه. پس لطفا دست دادن شل و وارفته (مثل ماهی مرده) یا در نقطه مقابل اون فشردن استخوانای دست رو از یاد ببرین. اولی شما رو آدمی بی عرضه و دومی یک قلدر نشون می ده.

نوع دست دادن در فرهنگای مختلف متفاوته اما دست دادن در ایران مثل بیشتر کشورهاست. ی اینکه به یاد داشته باشین تا جای ممکن باید سعی کنین فشاری که به دست فرد مقابل میارید در حد فشاری باشه که اون میاره. در این مورد به باور ی شخصی تون درباره ی نوع گرفتن و میزان فشار مناسب هنگام دست دادن در ملاقاتای کاری توجه نکنین.

در هر حال گرچه واسه همه آدمای حرفه ای دست دادنِ عالی مهمه. اهمیت اون واسه زنان حتی بیشتر هم هست چون اعتماد به نفس زنان بیشتر از همتایان مردشون با کیفیت دست دادن اونا سنجیده می شه.

برگرفته از: forbes



4000تومان

دسته بندی : Uncategorized

دیدگاهتان را بنویسید