ابعاد کارآفرینی سازمانی
- نوآوری
نوآوری سومین مرحله از فرایند سهمرحلهای تکامل فنآوری است: 1- اختراع: رویداد فکری و ایده؛ 2- توسعه: تبدیل ایده به چیزی که اجرا میشود و 3- نوآوری: تبدیل چیزی که اجرا میشود که آن هم منجر به ماندن در بازار میشود. یک کارآفرین، مبتکری است که هر سه مرحله را با هم انجام میدهد، اما کارآفرین زمانی موفق است که سومین مرحله را انجام دهد تا کارآفرین را به دست آورد (کیلگور،1992) . نوآوری یک ضرورت محیطی در حوزه کارآفرینی است، نوآوری به عنوان یکی از ابزارهای ضروری رقابتی برای موفقیت و بقای بلندمدت شرکتها محسوب میشود (ابراهیمپور،1390) .
- خطرپذیری
مطالعات سازمانی بروچووس و شپیرا نشان میدهد که خطرپذیری به عنوان وظیفه جداییناپذیر کارآفرینی تلقی میشود که منجر به موفقیت میشود. این ریسک دربرگیرنده خطر مالی و خطر شخصی است که چنین تصمیماتی را دربرمیگیرد. سازمان خطرپذیر احتمالاً تمایل به ارتقاء داشته و رفتارهایی را نشان میدهد که منجر به فرایند تقویت و نهایتاً محصولات و خدمات جدید با فنون نوآوری میشود (داس و جاشی،2007) .
- پیشگامی
سومین ویژگی عملکرد کارآفرینی، چگونگی پیشگامی در اقدامات در مقایسه با رقبا و در به دست آوردن اطلاعات در مورد فرصتهای بازار است. در حالیکه فعالیتهای نوآورانه بر فاز اجرا تأکید دارد، بعد پیشگامی بر ادراک فرصتهای بازار جهت تحریک نوآوری تأکید میکند (ابراهیمپور،1390) . به عبارتی پیشگامی به تمایل مدیریت در افزایش رقابت اشاره دارد (عزیزی زیارت،1387) .
- رقابت تهاجمی
رقابت تهاجمی، معرف شدت تلاشهای شرکت برای پیشرویی در عملکرد و تضعیف صنعت رقبا میباشد. شرکتهایی که به شدت تهاجمی هستند، رقبای خود را به عنوان دشمن تلقی میکنند که باید بر آنان پیروز شوند (لامپکین و دس،2001) . رقابت تهاجمی، تمایل سازمان در به چالش درآوردن یا رقابت کردن با رقبا تعریف شده است.کووین و سلوین چنین فرض میکنند که حالت کارآفرینی، در تمایل شرکت به رقابت تهاجمی با رقبای صنعتی منعکس شده است (کووین و سلوین،1991) .
2-2-2-8. ویژگیهای کارآفرین
در تعیین ویژگیهای کارآفرین، برخی به گزینههای روانشناختی و خصوصیات فردی و شخصیتی کار آفرین میپردازند و گروهی به فعالیتها و رفتارهای کارآفرین و عملکرد وی در محیط توجه میکنند. مهمترین ویژگی کارآفرین نوآوری است. برخی از ویژگیهای فردی و شخصیتی که کارآفرینی را تسهیل میکنند عبارتند از:
نوآوری، خلاقیت، اعتماد به نفس، توفیقطلبی، هوشمندی، تعهد، خطرپذیری، نگرش مثبت، بینش و بصیرت، آینده نگری، پشتکار، توانایی نفوذ در دیگران، انگیزه بالا، عزم و اراده، بیم نداشتن از شکست، قدرت تخیل، وقتشناسی، اعتقاد به کنترل سرنوشت خویش، توانایی تشخیص فرصتهای کشف نشده، بهطور کلی هوش هیجانی افراد کارآفرین بالا میباشد.
2-2-2-9. موانع و محدودیتهای کارآفرینی سازمانی
ما این مبحث را با چند سؤال بدیع آغاز میکنیم: چرا سازمانهای بزرگ کارآفرین نیستند؟ چرا این سازمانها نمیتوانند مانند سازمانهای جدید و نوظهور، کارآفرین باشند؟ اگر هدف اصلی کارآفرینی را رشد سریع یک فعالیت اقتصادی تا سرحد امکان بدانیم، بسیار مضحک است، چرا که دستیابی به چنین هدفی، به ناچار موجب ایجاد یک سازمان بزرگ میشود. در مورد اینکه چرا سازمانهای بزرگ مانع کارآفرینی میشوند، و اینکه چرا در دستیابی مجدد به یک سطح کارآفرینی که آن را از دست دادهاند، ناموفق هستند؛ دلایل متعددی وجود دارد. در ادامه، برخی از موانع کارآفرینی سازمانهای بزرگ تشریح میگردد.
تلاشها برای تعقیب کارآفرینی در بخش دولتی با موانع متعددی مواجه بوده است. بر طبق دیدگاه کورنوال و پرلمن، برخی از مهمترین این موانع عبارتند از:
کثرت و ابهام اهداف که باعث فلج شدن مدیریت میشود. استقلال مدیریتی محدود شده توأم با استعداد بالای مداخلهجوییها که باعث سرخوردگی و مأیوس شدن از نوآوری میگردد؛ از آنجا که اقدامات مدیران دولتی در معرض دید مردم قرار داشته و حساسیت زیادی نسبت به آنها وجود دارد، نتیجه آن افزایش رفتار مدیریتی محافظهکارانه در مدیران دولتی است. سیستمهای پاداش نامناسب که باعث بیانگیزگی در ریسکپذیری میشود؛ کوتاهمدتنگری که باعث تضعیف تفکر بلندمدتنگری شده که آن نیز به نوبه خود بر ابتکارات کارآفرینانه اثر منفی میگذارد؛ تظاهر به کارکردن از سوی کارکنان و برنامههای رسمی از عوامل بازدارنده کارآفرینی سازمانی هستند؛ قید و بندهای مربوط به خطمشیها و سیاستهای پرسنلی که منجر به کاهش توانایی مدیران برای برانگیختن زیردستان میشود (عربیون، 1385) .
.Kilgour
.Brokchaus & Shapira
.Das & Joshi
.Lumpkin & Dess
. Covin & Slevin
. Cornwall & Perlman
]]>
