برای جستجو در بین هزاران پایان نامه در موضوعات مختلف     

      و دانلود متن کامل آنها با فرمت ورد اینجا کلیک کنید     

 
دانلود پایان نامه

دانلود پایانامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :   مطالعه تأثیرگذاری¬های موالی بر تفسیر قرآن کریم

تکه ای از متن پایان نامه :

 

پایگاه اجتماعی خود را ارتقا بخشند یا پیوند خود را با عرب محکم کنند و یا این وضعیت به آنجا انجامید که موالی ادعا کنند اجدادِ برده­ی آنان در اصل نه برده بلکه” حلیف” بوده اند و یا به آنجا می­رسید که” هجناء” مدعی شوند مادرانشان از اسیران قبایل عرب بوده اند که اطراف شام و عراق زندگی می­کرده­اند.

روایات نمونه­های بسیاری آورده­اند که موالی ادعای عرب بودن داشته­اند بعضی از عبید یا فرزندان آنان از حجاز به شهر­های دیگر هجرت کردند و در آنجا مدعی شدند که عرب و از قبایلِ موالی خودشان هستند[1].

عرب نیز به نوبه­ی خود وقتی نبوغ و استعدادسیاسی نزد موالی یا عبید می­پیدا نمود ، یا می­دید که آنان شهرت و شرفی دارند، یا صاحب ثروت و مالی هستند. و یا از سواران و جنگجویان شایسته به شمار می­آیند، آنان را به پسر خواندگی می­گرفت و به خود ملحق می­نمود.[2] آزادی جابه جایی موالی از شهری به شهر دیگر در به جهت قوانین قبیله­ای حاکم که به افراد قبیله اجازه نمی­داد بیرون از قبیله زندگی کنند، در زمینه سازی برای چنین ادعاهایی تأثیر داشت، این کوشش­ها که به قصد ارتقای جایگاه اجتماعی، به دست آوردن منزلتی نزد عرب یا نزد کارگزاران- به خاطر کمک به آنان در امور- انجام می­گردید، از دید جامعه کاری پسندیده نبود و از این رو بود که این گروه مورد هجو و تحقیر قرار می­گرفتند و مورد تکریم مردم نبودند[3]. شاید تاکید بر روایتی از پیامبر(ص) مبنی بر اینکه کسی خود را به غیر پدر، منتسب یا ملحق نکند بیانگر همین می باشد که جامعه این پدیده را نمی پذیرفته می باشد[4].

مطلب مرتبط :   پایانامه در مورد : بررسی تأثیرپذیری وهابیت از اسرائیلیات

عرب دختران خود را به همسری موالی نمی­داد زیرا آنان را همتای خود نمی­دانست. پس تا نیمه اولِ قرن دوم هجری تعداد موالی­ایکه با عرب ازدواج می­کردند چندان کم بود که هیثم بن عدی کتابی تالیف نمود و آن را” مَن تزّوج مِن الموالی فی العرب” نامید[5].

2-2- جایگاه اقتصادی موالی

2-2-1-کارهای دستی و تجارت

از سخنانِ احنف بن قیس به زیاد بن ابیه، آنگاه که راجع به کشتن عَبید و موالی در بصره با او رایزنی نمود و گفت: « آیا می خواهی کاری کنی که خود عرب، قصاب، رختشوی و حجام باشد و زندگی خود را بچرخاند؟»[6] برمی آید که کارهای یدی و تجارت غالبا به موالی اختصاص داشته می باشد. همچنین همین موضوع را از سخن عبدالله بن عمر بن عبدالقیس به حمران بن ابان، مولای عثمان بن عفان نیز می توان دریافت که: خداوند امثال تو را زیاد کند تا خیاط و دباغ و حجام و پینه دوز باشید[7].

[1]. صنعانی، اسماعیل بن یحیی، المصنف، پیشین، ج9، ص52.

[2]. بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، ق2، ص 48و 52؛  ابن عساکر، تاریخ دمشق، پیشین، ج10، ص495.؛

[3]. مبرد، محمد بن یزید، الکامل فی الادب، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم و السید شحاته، قاهره، ج2، ص102.

[4]. یعقوبی، تاریخ، ج2، ص124

[5]. فسوی، یعقوب بن سفیان، کتاب المعرفه و التاریخ، تحقیق اکرم ضیاء عمری، بغداد، 1974-1976م،  ج2، ص63.

[6]. ابن ابی الحدید، عزالدین أبو حامد هبه الله بن محمد، توضیح نهج البلاغه، قاهره: بی­نا، چ دوم، ج4،1965-1967م، ص148،146.

[7]. ابن عساکر، علی بن حسین بن هبه الله، تهذیب التاریخ الکبیر، تهذیب عبدالقادر بدران و أحمد عبید، دمشق: بی­نا، ج7، بی­چا، 1332ه، ص167،.

مطلب مرتبط :   پایانامه کارشناسی ارشد در رابطه با : بررسی تاثیر ارزش اطلاعاتی نوع سوم معیارهای ریسک نقدینگی بازل

 مطالعه تأثیرگذاری¬های موالی بر تفسیر قرآن کریم

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

 

دسته بندی : پایان نامه حقوق