برای جستجو در بین هزاران پایان نامه در موضوعات مختلف     

      و دانلود متن کامل آنها با فرمت ورد اینجا کلیک کنید     

 
دانلود پایان نامه

دانلود پایانامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :   مطالعه تأثیرگذاری¬های موالی بر تفسیر قرآن کریم

تکه ای از متن پایان نامه :

 

بن مهلب در سال 98ه- 717م در زمان سلیمان بن عبدالملک با صد هزار سپاهی که در آن گروه کثیری از موالی حضور داشتند عازم فتح جرجان و طبرستان گردید، در آنجا گرفتار آمد اما حیان نبطی توانست با حیله او را از چنگ اسپهبد نجات دهد.[1]

همچنین گفته­اند که، گروه­هایی از موالی در فتوحاتِ شمال آفریقا شرکت داشته­اند. نام سپاهی از موالی به سال 68 هجری به فرماندهی ریان، در مصر ذکر گردیده که به یمن اعزام شدند تا آنجا را تحت امر عبدالملک بن مروان درآوردند.

بشر بن صفوان کلبی، عامل یزید بن عبدالملک بر شمال آفریقا، در سال 106 هجری، موالی را واداشت تا به دو جزیره­ی کورسیکا و سَردینیا حمله کنند.[2] در واپسین سال­های عمر دولت اموی قدرت موالی در خراسان بسیار زیاد شده بود به طوری که بعدها هسته­ی اصلی نیروهای ابومسلم خراسانی را موالی، تشکیل دادند. تأثیر موالی در ارتش خلفا بعد از سقوط امویان حتی بیشتر هم گردید، تقریباً اکثریت نیروهای نظامی عباسیان و فرماندهان  آنها از موالی بوده­اند، چنانکه در فتح عموریه در زمان معتصم، تعداد موالی سپاه او را تا 90 هزار نفر ذکر کرده­اند[3].

روایاتی هست که مستقیماً از این موضوع بحث می­کنند که موالی «عطا» می­گرفتند و نامشان در «دیوان لشکر» ثبت می­شده می باشد. همه روایات تأکید می­کنند که عمر بن خطاب، وقتی هجرتِ گسترده به سوی آن شهر و توقف و فتوحات در آن ناحیه، نامناسب بوده می باشد. از این رو دیوان و عطا منحصر به عرب گردید یا عرب خود طالب ابقای همیشگی چنین وضعی بود؛ پس امکان ورود موالی به دیوان، در دوران سفیانی­ها وجود نداشته. بدین گونه کوفیان کار مختار را که می خواست موالی را در عطا سهیم کند، تقبیح کردند. این نکته همچنین موضع گیری معترضانه­ی قبایل تندروِ شهر کوفه را نسبت به عمر، از زمان بنای آن شهر، آنگاه که وی خواست عطای آنان را با نومهاجران برابر قرار دهد، تفسیر می­کند[4].

مطلب مرتبط :   پایانامه با عنوان : بررسی تأثیرساختار سازمانی بر روحیه کارآفرینی کارکنان شعب بانک ملی استان اصفهان

ب) دلیل دیگری که مورخان به آن استناد می­کنند روایت مدائنی از علی بن مجاهد می باشد. این روایت می گوید که جراح بن عبدالله حکمی فرمانده­ سپاه اسلام در خراسان، گروهی را نزد عمر بن عبدالعزیز فرستاد، یکی از مردانِ گروه که از موالی بود به عمر بن عبدالعزیز گفت:

ای امیرالمؤمنین، بیست هزار موالی، بدون عطاء و خرجِ زندگی می­جنگند[5].

روایات تاکید می­کنند که عمر بن عبدالعزیز نسبت به برابری عرب و موالی[6] در عطا اقدام نمود؛ اما او نبود که برای نخستین بار به موالی عطا داده می باشد. بگذریم از اینکه علی بن مجاهد متوفای 182 هجری[1]. ابن اسفندیارکاتب، بهاءالدین محمد بن حسن بن اسفندیار کاتب، تاریخ طبرستان، تصحیح عباس اقبال، باهتمام محمد رمضانی مدیر کتابخانه­ی خاور، چاپخانه مجلس، ج1، ص132و 163-165.

[2]. طبری، تاریخ، پیشین، ج7، ص33، 135.

[3]. ابن خلدون، مقدمه ابن خلدون، ج اول، ص333.

[4]. جوده، جمال، اوضاع اجتماعی- اقتصادی موالی در صدر اسلام، پیشین، ص 147.

[5]. طبری، پیشین، ص 559.

[6]. اصبهانی، ابونعیم احمد بن عبدالله، حلیهالاولیاء و طبقات الاصفیاء، بیروت: بی­نا، 1967م،ج5، چ دوم،  ص331.

 مطالعه تأثیرگذاری¬های موالی بر تفسیر قرآن کریم

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

 

دسته بندی : پایان نامه حقوق