برای جستجو در بین هزاران پایان نامه در موضوعات مختلف     

      و دانلود متن کامل آنها با فرمت ورد اینجا کلیک کنید     

 
دانلود پایان نامه

دانلود پایانامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :   مطالعه تأثیرگذاری¬های موالی بر تفسیر قرآن کریم

تکه ای از متن پایان نامه :

 

مانند مسجد الموالی، مسجد الحمراء و مسجد مروزیه. حتی گفته­اند تعداد موالی به نصف ساکنان کوفه رسید.[1]

بلاد شام برد و در آنجا سکونت داد[2]. بعضی روایات بر این دلالت دارند که موالی عتاقه و موالی مکاتبه، در مهاجرتِ خودشان، بصره را برای استقرار خود مدّ نظر قرار می­دادند و این به سبب اوضاع تجاری مناسب آنجا بود. گفته اند که حمران بن ابان مولای عثمان بن عفان، نافع مولای عبدالرحمن بن ابی بکره، محمد بن سیرین، مولای انس بن مالک و حسن بصری که از مشهورترین موالی عتاقه بوده­اند نخست در حجاز می­زیستند و سپس به بصره مهاجرت کردند. ابن سیرین از تاجرانِ بزرگ بصره بود؛ رافع زرگر بود که در اواخر دوران عمر بن خطاب به بصره هجرت نمود[3]. عثمان بتّی کوفی مولای بنی زهره، نیز به بصره مهاجرت نمود وی تاجر گلیم بود[4]. پدرِ نافع در مدینه مولای عبدالرحمن بن ابی بکره بود که بعدها از توانگران و مالکان بصره گردید[5]. روایات اظهار می­کند که در آغاز قرن دوم هجری موالی، بیشترین ساکنان بصره را تشکیل می­داده اند. به همین دلیل بود که یزید بن مهلب کوشید تا در قیام خود از آنان بهره گیری کند، اما بزرگان موالی مانند حسن بصری و فرقد سَبَخی با این کار مخالفت کردند[6].

2-4-3- شام و حجاز

تغییر مرکز خلافت، در دوره­ی امویان به شام و روی آوردن امویان از دوران یزید بن معاویه به بهره گیری­ی اسیران و نومسلمانان در صفوفِ سپاه، انگیزه ای گردید تا مسلمانانِ غیرعرب به دولتمردان بنی امیه یا به حوزه­ی رهبری شیوخِ قبایل راه پیدا کنند که در نتیجه­ی آن، شمار بسیاری از موالی، از دوران مروانیان، به صحنه آمدند تا جایی که بخش اعظم سپاه بنی امیه در شام در اواخر قرن اول هجری از غیرعرب تشکیل شده بود. اما در حجاز، منابع تاریخی از گروه­هایی از موالی سخن می­گویند که زمان عثمان بن عفان گردِ شیوخِ قبایل جمع شده بودند. نام موالی بنی­هاشم و بنی امیه، در زمان محاصره­ی عثمان و به قصد دفاع از وی، در منابع تاریخی ذکر گردیده می باشد[7].

مطلب مرتبط :   پایانامه در مورد : بررسی تاثیرتکانه های جریان وجوه نقد بر ساختار دارایی وسرمایه شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران

2-5- موقعیت اجتماعی موالی

قبیله به لحاظ اجتماعی در دوره­ی اسلامی از دو مجموعه عرب و موالی تشکیل می­گردید. این موضوع از روایاتی که وقایع را مطالعه کرده­اند به دست می­آید، این مطلب از سخن ابن عباس نیز تباهی خلافتِ اموی گردید[8]. این وضعیت اجتماعی موجب جلب موالی به سوی” عرب” گردید زیرا موالی از این رهگذر می­خواستند[1]. رجبی، محمد حسین،« بررسی انتخاب کوفه به عنوان مرکز خلافت اسلامی»، مصباح، ش3و4، 1365، ص137.

[2]. بلاذری، احمد بن یحیی بن جابر، فتوح البلدان، لیدن، 1866م، ص117.

[3]. عسقلانی، ابن حجر احمد بن علی بن محمد، اصابه فی تمییز الصحابه، قاهره: بی­نا ،1928م، ج 4، ص74.

[4]. ابن سعد، محمد، کتاب الطبقات الکبیر، لیدن، 1909م، ج7، ق2، ص21.

[5]. همان،  ج 7، ق1، ص 86.

[6]. بخاری، محمد بن اسماعیل، التاریخ الکبیر، حیدرآباد، 1360ه ، ج4، ق2، ص131.

[7]. مسعودی، علی بن حسن، مروج الذهب و معادن الجوهر، پاریس، 1861-1877م، ج4، ص279،280.

[8]. همان، ص131.

 مطالعه تأثیرگذاری¬های موالی بر تفسیر قرآن کریم

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

 

دسته بندی : پایان نامه حقوق