برای جستجو در بین هزاران پایان نامه در موضوعات مختلف     

      و دانلود متن کامل آنها با فرمت ورد اینجا کلیک کنید     

 
دانلود پایان نامه

دانلود پایانامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :   مطالعه تأثیرگذاری¬های موالی بر تفسیر قرآن کریم

تکه ای از متن پایان نامه :

عرب اگر می­خواست دختر به قبیله­ی دیگر بدهد، دعا می­نمود که فرزندان او همه­اش دخترباشند تا قبیله­ی رقیب ضعیف گردد اما اگر دختر در داخل قبیله خود شوهر می­نمود دعا می­نمودند که فقط پسر بیاورد تا قبیله­ی خودی قوی گردد، بی­دلیل نیست که ازدواج­های قبیله­ای بیشتر پیوند دختر عمو با پسر عموست.

عرب­ها هرگاه می­خواهند برای فرزندان خود اسم انتخاب کنند، باید اسامی درندگان رعب­آور مانند پلنگ و یوز و سگ انتخاب کنند، ولی برای غلامان و موالی خود اسامی فرج، مبارک و میمون انتخاب می­کنند[1]. از دیدگاه عرب تعصب به قبیله تا بدانجا بود، که فکر می­نمود، خصوصیات فیزیکی و جسمی افراد قبیله اش با قبایل دیگر متفاوت می باشد قریشیان می­گفتند زن قرشی تا 60 سالگی بارور می­باشد[2].

جامعه عرب با این نگاه قبیله­ای وقتی می­خواهد به غیرعرب بنگرد، او را عجم یعنی بی­نژاد و بی­زبان می­یابد.[3]. بعد از ظهور اسلام و فتوحات، جوامع شهرنشین در عراق توسط اعراب بادیه نشین به وجودآمد آنان در آنجا ساختار قبیله­ای خود را ایجاد نموده و به بیگانگان نومسلمان که به اصطلاح تازه، عرب شده بودند تابعیت موالی بخشیدند، تابعیتی که پیش از اسلام به عرب­های قبایل دیگر داده می­گردید. پس نظری که عرب بیابانی نسبت به موالی عرب خود داشت، دچار دگرگونی گردید و بعد از اسلام می­بایست به غیرعرب­ها داده می­گردد. غیر عرب­هایی که از نظر عرب بادیه نشین بیگانه و هیچ سنخیت زبانی و نژادی با او نداشت.از نظر عرب، خون او پاک و برتر از خون موالی و عجم بود، پس نمی­بایستی با آن مخلوط گردد.

مطلب مرتبط :   بررسی تاثیرتکانه های جریان وجوه نقد بر ساختار دارایی وسرمایه شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران - دانلود

جاحظ حکایتی نقل می­کند: در جایی عربی و یکی از موالی را گردن زدند او از قول فردی که شاهد ماجرا بود می­گوید:” به خدا سوگند من دیدم که خون عرب از خون موالی فاصله می­گیرد تا اینکه سفیدی زمین را بین آن دو دیدم. پس هرگاه با هم می­آمیختند خون عرب بالای خون مولی می­آمد.”[4] این تفکر قبیله­ای، عرب­ها را از اختلاط با غیرعرب­ها باز می­داشت. به همین خاطر می باشد«فیروز حصین» مولای «حصین بن حرّ عنبری» که مولای اسلام بود[5]. مولا گاهی به عشیره یا قبیله کسی که او را آزاد کرده بود منسوب می­گردید مانند «یزید بن ابی مسلم» مولای ثقیف،[6]«سعید بن عبدالرحمن قرقشی اموی» مولای« آل سعید بن عاص»،[7] اگر پدر مولی شناخته نمی­گردید وی مستقیماً به مولای خود منسوب بود. اما چنانچه پدری شناخته شده داشت، در مرحله اول به پدر و پس از آن به مولای خود منسوب می­گردید. این گونه تابعیت اجتماعی همانند حکم آیه­ای می باشد که می­فرماید:

[1]. شیخ صدوق، ابو جعفر علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی، عیون الاخبار الرضا، ترجمه محمد تقی اصفهانی معروف به آقا نجفی، تهران: نشر علمیه اسلامیه، بی­تا، ص236.

  1. ممتحن، حسینعلی، نهضت شعوبیه جنبش ملی ایرانیان در برابر خلافت اموی و عباسی، تهران: مؤسسه نشر باورداران، 1369، ص148.

[3]. زیدان، جرجی ، تاریخ تمدن اسلام، ترجمه و نگارش علی جواهر کلام، تهران: امیرکبیر، چ هشتم، 1373، ص655 .

[4]. جاحظ، ابو عثمان عمرو بن بحر ، البیان و التبین، تحقیق و توضیح عبدالسلام محمد هارون، چ دوم، 1960م، الجزءالثالث، ص61.

مطلب مرتبط :   دانلود پایانامه ارشد : بررسی تاثیرتکانه های جریان وجوه نقد بر ساختار دارایی وسرمایه شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران

[5]. عسکری،أبوهلال، کتاب الاوائل، تحقیق محمد المصری و ولی قصاب، دمشق: بی­نا، 1975م، ج2، ص89 .

[6]. جهشیاری،  محمد بن عبدوس، پیشین، ص42.

[7].عسقلانی،  ابن حجر احمد بن علی بن محمد ، تهذیب التهذیب، حیدرآباد، 1325ه، ج4،ص 59 .

 مطالعه تأثیرگذاری¬های موالی بر تفسیر قرآن کریم

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

 

دسته بندی : پایان نامه حقوق