برای جستجو در بین هزاران پایان نامه در موضوعات مختلف     

      و دانلود متن کامل آنها با فرمت ورد اینجا کلیک کنید     

 
دانلود پایان نامه

دانلود پایانامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :   مطالعه تأثیرگذاری¬های موالی بر تفسیر قرآن کریم

تکه ای از متن پایان نامه :

«اُدعُوهُم لابِائهم هُوَ اَقسَطُ عِندَالله فان لم تعلموا آباءهم فاخوانکم فی الدین و موالیکم»[1]. فرزندان مولی نیز به ولای پدرشان شناخته می­شدند و فرزندان اینان به ولای جد خود و همین طور…[2] بدین ترتیب این قاعده فقهی فهمیده می­گردد که« انّ الولاءَ لا یوَرَّثَ انّما الوارثهُ فی الاموال»[3] . از این روست که بیشتر فقها بر این حدیث پیامبر(ص) تاکید می­کنند که می­گوید: « الولاء لمن أعتق- ولاء از آن مُعتِق می باشد»[4] موالی نیز به نوبه خود موالی داشتند و این امر باعث گردید تا دامنه­ی ولاء گسترده گردد این گروه، نخست به موالی خود، که خودشان موالی بودند و سپس به موالی موالی خودشان، که عرب بودند، منتسب می شدند و بر اینان نیز نام« موالی» اطلاق می­گردید.

موالی علی رغم اختلاف شکلِ ولایشان، همگی به ولاء عرب منتسب می­شدند و در شمار قبایل عرب بودند. مقصود پیامبر(ص) و علی بن ابی طالب(ع) راجع به سلمان فارسی نیز، وقتی که گفتند:« سلمانُ مِنّا اهل البیت»، همین بوده می باشد[5].سعید بن جبیر در پاسخ این سؤالِ ابن عباس که از وی پرسید” تو کیستی؟” گفت: ” از بنی اسد هستم[6]

بعضی روایات اظهار می­کند که نومسلمانان مدعی ولای فرماندهانِ فاتح مناطقِ خودشان بودند. راجع به حمید بن ابی غنیه اصفهانی گفته اند:” اصفهانی بود اما وقتی ابوموسی اشعری اصفهان را فتح نمود، خود را به او منسوب نمود”. [7] مانند اموری که تاکید می­کند این تابعیت اجتماعی قوی نبوده، جریان فروش ولاء یا هبه ولاء می باشد عرب ولای موالی خود را می­فروخت و یا هبه می­نمود موالی نیز به نوبه­ی خود، ولای خود را می­فروختند.

مطلب مرتبط :   پایانامه در رابطه با : بررسی تاثیر برون ‌سپاری فرایندهای سازمان امورمالیاتی بر عملکرد آن

عطاء بن سائب می­گوید: علقمه، اسود، ابن نضیله و ابن معقل به سالم بن ابی جعد مولای اشجع، که کوفی بود و در سال 100 هجری درگذشت، اجازه دادند که ولای مولای خود را به ده هزار درهم به عمرو بن حریث بفروشد و از این پول­ها برای عبادتش بهره گیری ببرد[8]. در اواخر دوران خلافتِ خلفای راشدین، ولاء به غیرعرب محدود شده بود، موالی، بیعِ ولاء و هبه­ی آن را نمی­پذیرفتند و کوشش می­کردند که آن را با حلف که میان خودِ عرب رواج داشت و مشمول قانون بیع و هبه نبود برابر کنند این نکته به روشنی از روایتی برمی آید که موالی با علی بن ابی طالب در خصوص همین موضوع مشورت کردند و آن حضرت پاسخ دادند:” الولاء بمنزله الحلفِ لا یبایع و لا یوهب؛ ولاء مانند حلف می باشد، نه فرخته و نه هبه می­گردد”.[9]

[1]. آنان را به (نام) پدرانشان بخوانید، که این نزد خدا عادلانه­تر می باشد و اگر پدرانشان را نمی­شناسید، پس برادرانِ دینی و موالی شمایند قران کریم،  احزاب/ آیه 5؛ طبری، تفسیر، ج5، ص51.

[2]. اوزجندی، حسن بن منصور، الفتاوی الهندیه تعرف بالفتاوى العالمکیریه (فقه حنفی)، قاهره،ج5، 1310ه، ص32.

[3]. ولاء به ارث نمی­رسد؛ فقط اموال، به ارث می­رسند

[4]. بخاری، صحیح، ج2،ص 127،128؛ ج4، ص 289و290؛ . صّنعانی، ابوبکر عبدالرزّاق بن همام، المصنف، تحقیق حبیب الرحمن الاعظمی، ( 1403ه، 1983م)، چ دوم، ج9، ص9.

[5]. مبرد، محمد بن یزید، الکامل فی الادب، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم و سید شحاته، قاهره: بی­نا، ج4، ص 14.

[6]. ابن سعد، محمد، کتاب الطبقات الکبیر، لیدن: بی­نا، 1909م، ج6، ص178.

مطلب مرتبط :   پایانامه در رابطه با : بررسی تأثیر آموزش مادران بر مبنای نظریه دلبستگی بر کاهش اضطراب کودکان

[7]. عسقلانی،ابن حجر احمد بن علی بن محمد، پیشین، ج3، ص 46.

[8]. ذهبی، محمد بن احمد بن عثمان، سیر اعلام النبلاء، بیروت، 1982م، چ دوم، ج5، ص109.

[9]. صنعانی، اسماعیل بن یحیی، پیشین، بیروت: بی­نا، ج9، ص3.

 مطالعه تأثیرگذاری¬های موالی بر تفسیر قرآن کریم

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

 

دسته بندی : پایان نامه حقوق