برای جستجو در بین هزاران پایان نامه در موضوعات مختلف     

      و دانلود متن کامل آنها با فرمت ورد اینجا کلیک کنید     

 
دانلود پایان نامه

دانلود پایانامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :   مطالعه تأثیرگذاری¬های موالی بر تفسیر قرآن کریم

تکه ای از متن پایان نامه :

-4- شمار موالی در شهرها

منابع تاریخی، شمارِ موالی جامعه عرب صدر اسلام را ذکر نکرده اند، اما از روایاتی که از کارهای سیاسی و فرهنگی این گروه سخن می­گویند می­توان به شمار آنان پی برد.

 

 

2-4-1- کوفه

قبایل عرب در اثنای فتوحاتِ نخستین، در روزگار عمر و عثمان، بر گروه­هایی بزرگ از اسیران دست یافتند. چهار هزار جنگجوی ایرانی( اساوره و حمراء) اسلام آوردند و با بنی سعد که تمیمی بودند هم پیمان و با آنان در کوفه ساکن شدند. جامعه­ی کوفه در اواخر دولت امویان از سه گروه: عرب، موالی و نبط تشکیل شده بود[1]؛ پس می­توان گفت که ولاء اسلام در کوفه کم دامنه و از2- دسته­های نظامی نیز  حمراء دیلم[2]، اسواران[3] و سیابجه[4] بودند.

رشد جمعیت موالی در کوفه بیش از عرب­ها بود، به گونه­ای که معاویه از این رشد بسیار بیمناک گردید و به زیاد دستور داد آنها را از کوفه منتقل کنند. زیاد عده­ای از آنها را به شام، عده­ای را به بصره و عده­ای را به ایران منتقل نمود.[5] به طور کلی، ایرانیان اعم از اسیران مسلمان شده ، مهاجران مسلمان، حمراء دیلم و اساوره، در کوفه اجتماع بزرگی را تشکیل دادند و جمعیت آنها افزایش پیدا نمود. مانند قراینی که بر کثرت آنها در کوفه دلالت دارد این می باشد که گاهی یک مرد عرب از اهل کوفه با ده یا بیست نفر از موالی خود از خانه خارج می­گردید. دلیل دیگر بر فراوانی و اهمیت وجود آنها در کوفه، مساجدی می باشد که ساخته بودند؛[1]. وکیع، محمد بن خلف بن حیان، کتاب اخبارالقضاه ، تحقیق عبدالعزیز مصطفی مراغی، قاهره، 1974م، ج3، ص158، 159.

مطلب مرتبط :   بررسی تأثیر آموزش مادران بر مبنای نظریه دلبستگی بر کاهش اضطراب کودکان - دانلود پایانامه ارشد

[2]. آنها ایرانیانی بودند که پس از شکست در نبرد قادسیه، اسلام آورده، به اعراب پیوستند. آنان همراه با سعد در فتح مدائن و جلولاء شرکت کردند و سپس در کوفه ساکن شدند. به گفته­ی جرجی زیدان، بنی امیه مسلمانان غیرعرب را سرخ پوست(احمر) می­گفتند و در فرهنگ عرب، هر عجمی ” احمر” لقب دارد. نام فرمانده آنها “دیلم بود و از این رو، آنها را« حمراء» دیلم می­نامیدند.( زیدان، جرجی، تاریخ تمدن اسلام، ترجمه علی جواهر کلام، چ ششم، تهران: امیر کبیر، ج4، 1369، ص686، 689؛ بلاذری، احمد بن یحیی، فتوح البلدان، ترجمه دکتر محمد توکل، بی­جا: نقره، 1366، ص399) این گروه بسیاری از حرفه­ها و صنایع کوفه را اداره می­کردند.( جنابی، کاظم، تخطیط مدینه الکوفه عن المصادر التاریخیه و الاثریه، مقدمه احمد فکری، بغداد: مجمع العلمی العراقی، 1386، ص42 به بعد) در بعضی از نوشته­ها، تعداد این گروه در زمان مختار سال 66 هجری قریب بیست هزار نفر ذکر گردیده می باشد.( دینوری، احمد بن داود، الاخبار الطوال، قم: شریف رضی، 1412، ص288)

[3]. آنها جزو سپاه یزدگرد بودند که در جریان محاصره­ی شوش، به ابوموسی پیوسته، و با بنی تمیم هم پیمان شدند.( بلاذری، احمد بن یحیی، پیشین، ص 520-521).

[4]. آنها اصالتا از اهالی سوماترا بودند که به هند و عراق و سواحل خلیج فارس کوچ کرده بودند و پس از اسلام نیز در این ناحیه حضور داشتند. ساسانیان برای دفاع در مقابل دزدان دریایی از آنها بهره گیری می­نمود. بعدها برخی از ایرانیان نیز به آن­ها پیوستند، به گونه­ای که دیگر مسئله نژاد آنان مطرح نبود بنابر روایت بلاذری، سیابجه تنها در بصره ساکن بودند.( بلاذری، احمد بن یحیی، فتوح البلدان، همان، ص524) وقتی طلحه و زبیر به قصد جنگ جمل وارد بصره شدند، سیابجه از تسلیم بیت المال به آنها تا قبل از آمدن حضرت علی(ع) خود­داری کردند. افراد طلحه و زبیر به فرماندهی عبدالله بن زبیر به آنها شبیخون زدند و همه­ آنها را کشتند.( بلاذری، همان، ص 524) با اینکه سیابجه و زُط ها هم پیمان بنی تمیم( دشمنان امیر المؤمنین(ع)) بودند، اما جزو سربازان امام علی(ع) باقی ماندند.( طبری، محمد بن جریر، تاریخ الرسل و الملوک، تهران: جهان، 1881، ج3، ص517).

مطلب مرتبط :   پایانامه کارشناسی ارشد : بررسی تاثیر برون ‌سپاری فرایندهای سازمان امورمالیاتی بر عملکرد آن

[5]. بلاذری، احمد بن یحیی، پیشین، ص339

 مطالعه تأثیرگذاری¬های موالی بر تفسیر قرآن کریم

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

 

دسته بندی : پایان نامه حقوق