برای جستجو در بین هزاران پایان نامه در موضوعات مختلف     

      و دانلود متن کامل آنها با فرمت ورد اینجا کلیک کنید     

 
دانلود پایان نامه

با توجه به سخن دینر (1969) مراحل متعددی وجود دارد که می‌تواند در یک اداره برای کاهش سطوح صدا با مدیریت به اجرا در بیاید، از قبیل:
نصب مصالح جاذب صدا در سقف‌ها، دیوارها و کف‌ها در دفاتر. صفحات جذب کننده صدا همچنین می‌تواند در دفاتری که در آنها طراحی لندسکیپ انجام شده، نصب شود. بعلاوه نصب پرده‌های ضخیم برای پنجره‌ها می‌تواند صداهای ناخواسته را کاهش دهد. نصب پره‌های روی دستگاه تایپ و ماشین‌های دیگری که تولید صدا می‌کنند جهت کاهش صدا مناسب است.
تغییر صدای زنگ تلفن به چراغ‌های چشمک‌زن برای کاهش صدا.
در صورت لزوم، یک اتاق کوچک در اداره می‌تواند به منظور بحث و گفتگو یا ملاقات پرسنل برای اجتناب از معارفه در فضای بیرون در نظر گرفته شود.
تأثیر صدا می‌تواند با نصب پوشش‌هایی مانند کارپت بر روی کف کاهش پیدا کند.
مدیر خدمات یا برنامه‌ریزی باید مطمئن شود کارمندانی که با صدای بلند صحبت و کار می‌کنند تمرکز دیگران بر کارشان را بر هم نزنند، گرچه این موضوعی پیش پا افتاده است ولی برای کاهش صدا در دفاتر عملی است.
2-3-2 ابعاد و اندازه در ایستگا ههای کار و دفاتر
هزینه دفاتر از نظر فضا، مساحت و سرویس دهی، بیش از هزینه ایستگاه‌های کار با پلان آزاد است، ولی محیط خصوصی و خلوت بیشتر را فراهم می‌سازد. در ایستگاه‌های کار با پلان آزاد محیط خصوصی بصری از طریق حائل ها به دست می‌آید ولی دفتر کار خصوصی نیاز به دیوارهایی با عایق بندی صوتی دارد. حداقل اندازه خالص ایستگاه کار 8/2مترمربع به ازای هر نفر است که برای موقعیت‌های مدیریتی و عمومی به ترتیب به 5/6متر و 5/3 متر مربع می‌رسد. ایستگاه‌های کار باید حداکثر راحتی را به وجود آورند. کوچک ترین دفتر فردی در حدود 12 متر مربع است. اندازه اتاق‌های تیمی یا گروهی بستگی به تعداد افراد استفاد ه کننده، ترکیب بندی مبلمان و تجهیزات و نوع فضاهای ملاقات و گردهمایی دارد. در ایستگاه‌های کار در صورت استفاده از میزهای مشترک، تنظیم ارتفاع سطوح برای افراد دشوار است زیرا دو نفر با ارتفاع قد متفاوت قاعدتاً نباید از سطوح کار با ارتفاع یکسان استفاده کنند. ایستگاه‌های کار متداول شامل: یک یا دو سطح کار، میز متحرک برای ملاقات، فضا برای کارکنان و محل نگهداری مدارک و اسناد و جداکننده‌های فضا هستند. بیشتر ایستگاه‌های کار سیار دارای مبلما نهایی هستند که می‌توانند ترکیبی از نیازهای گوناگون را تأمین کنند.
2-4 ارتباطات
تاهیر و همکاران (2011) در تحقیق خود اعلام کردند که برخی مطالعات ثابت می‌کند کار در خانه ممکن است انگیزه و راحتی کارکنان را افزایش دهد و استرس را کم کند ، لذا پیشنهاد کردند در محیط اداری بهتر است برای خلق محیط راحت و رضایت بخش از جنبه‌های فیزیکی و اجتماعی محیط خانه الگوبرداری شود که این جنبه ها شامل فضای طراحی، سیرکولاسیون و ارتباطات است.
طراحی پلان باز و فضای محیط کار تنها عامل اختلال کار کارمندان نیست. میریام (2010) بیان می‌کند که قبل از میلاد مسیح آرایش فیزیکی دفتر کار طبق گفته ویشر و جاکولین (1989) مهم بوده است و به کارکنان در هر چه سریعتر ، راحت‌تر و کارآمدتر انجام دادن وظایفشان کمک می‌کند. طرح برنامه‌ریزی شده همچنین اجازه بهره وری بیشتر از فضا و شرایط اقتصادی را می‌دهد. سرپرستی و نظارت بر کارگران آسانتر می‌شود ، سیستم ارتباطی سریعتر و راحت‌تر می‌شود و راحتی تأثیر بر رفتار کارکنان را فراهم می‌کند. این محققان 5 جنبه برای برنامه‌ریزی فیزیکی دفاتر که باید در نظر گرفته شوند را پیشنهاد می‌دهد:
1- راحتی کار بین کارمندان و کارفرمایان.
2- بهره‌وری کاری بین کارفرما و کارمندان در وضعیت ناحیه کاری کارمندانی که همان خصوصیت راداشته و باید در نظر گرفته شود.
3- تجهیزات و اشکال باید بطور سیستماتیک برنامه‌ریزی و جایگذاری و در ارتباط با کارکنان باشند.
4- منابع پوشه ها باید به راحتی در دسترس باشند.
5- نور مانند منبع برق، نور مصنوعی و غیره باید کافی باشد.
بسیاری از نویسندگان نوشته‌اند که طراحی فضای کار ومیزان ارتباط کارکنان با یکدیگر و کارکنان با ارباب رجوع و کارکنان با کارفرمایان، نقش مهمی را در افزایش تولید کارکنان و بالا بردن عملکرد سازمانی ایفا می‌کند. پژوهش انجام گرفته توسط معمار جنسلر (2005) از 200 نفر از مدیران مشاغل نشان داد که بهبود فضای کار سبب افزایش 19% بهره‌وری کارکنان و 17% بهره‌وری خودشان است. جنسلر (2006) بدنبال این تحقیق در بررسی از 2000 از کارمندان در ایالات متحده نشان داد که 90% از پاسخ‌دهندگان معتقدند که طراحی داخلی بهتر، سبب می‌شود بطور کلی تولیدات کارکنان بهتر شود.
2-5 تهویه
مطالعات متعدد نشان می‌دهد که آب و هوای داخل ساختمان هم بر سلامتی و هم بر عملکرد تأثیر دارد که به نوبه خود بر بهره‌وری اثر می‌گذارد. عوامل ناراحت کننده می‌تواند تمرکز کارکنان در کارشان را کاهش دهد. به هر حال کارمندان می‌توانند تمرکز بیشتری داشته باشند زمانیکه درجه حرارت بالا توسط استفاده از تجهیزات تهویه هوا کاهش یابد. مطالعات متعدد انجام شده توسط کمرولزمان و همکاران (2011) نشان می‌دهد که از زمانیکه سیستم‌های تهویه هوا معرفی شدند، کارکنان احساس می‌کنند فضای کاریشان راحت‌تر و تولیداتشان 15-5 درصد افزایش پیدا کرده است زیرا آنها می‌توانند بر کارشان تمرکز داشته باشند. این مقاله بیان می‌کند که وقتی یک کارمند از محیط کارش احساس راحتی می‌کند (چیزهایی که می‌تواند آرامش کارشان را بر هم زند، کاهش پیدا می‌کند)، آنها می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند.
در حال حاضر هیچ مقرراتی حاکم بر میزان درجه حرارت بالا در محل کار نیست و هیچ مسئولیتی در شرکتها نسبت به مستخدمین در این رابطه وجود ندارد، هرچند سازمان سلامت جهانی حداکثر دمای کاری را توصیه می‌کند (کتی، مونتگومری ،2004).
از بررسی سوابق تحقیقات انجام شده دیگران، معلوم می‌شود که تولیدات به ازای هر درجه گرمای بیش از ، 2 درصد کاهش پیدا می‌کند و این نشان‌دهنده ارتباط بین کاهش تولیدات و افزایش درجه حرارت داخل ساختمان است. گرما می‌تواند باعث بی‌حالی شود که به طور جدی می‌تواند بر تولیدات اثر بگذارد. بنابراین به عنوان یک نتیجه غیرمستقیم می‌توانیم بگوئیم که محیط کاری بر عملکرد یک کارمند تأثیر می‌گذارد (کمرولزمان و همکاران، 2011).
2-5-1 مکانیسم تهویه طبیعی (با استفاده از بازشوها)
ظرفیت حرارتی هوا بسیار کم است. از اینرو اگر اتاقی تهویه نشود ، هوای داخل آن به اندازه سطوح داخلی اطرافش گرم می شود. می‌دانیم که فواید تهویه طبیعی در ساختمان بسیار زیاد است چه از نظرمصرف انرژی و چه از نظر سلامت ساکنین .یکی از راههای ایجاد تهویه طبیعی مناسب استفاده از بازشوها به ویژه پنجره است. پنجره ها سبب ایجاد امکان حضور هوا در فضای بسته ساختمان می‌شوند .
حرکت هوا در فضای داخلی ساختمان ناشی از اختلاف فشار هوا در سطح خارجی آن است .این اختلاف فشار ممکن است نتیجه دو عامل اختلاف دمای هوای داخل و خارج ساختمان و وزش باد باشد. فشاری که در اثر اختلاف دما به وجود می‌آید ، معمولا در تمام حالات بسیار کم است. بنابراین ، وزش باد عامل موثر و تعیین کننده حرکت هوا در داخل ساختمان محسوب می‌شود. وقتی باد به ساختمان برخورد می‌کند ، جریان مستقیم هوا در اطراف و بالای آن شسته و پخش می‌شود. در این حالت ، فشار هوا درسطوح روبه باد (منطقه فشار) زیاد و در سطوح پشت به باد (منطقه مکش) بسیار کم است و بدین ترتیب ، در سطوح مختلف ساختمان اختلاف فشار ایجاد می‌شود. هنگامی که باد به صورت عمودی به ساختمان مستطیلی شکل برخورد می‌کند ، دیوارهای مقابل باد تحت فشار و دیوارهای پشت به باد در مکش قرار می‌گیرند. اگر باد به صورت مایل به ساختمان بوزد ، دو سطح مقابل به باد تحت فشار و دو سطح دیگر آن تحت مکش قرار می‌گیرند.
مهمترین اصل ایجاد شرایط تهویه موثر و قابل استفاده این است که قسمتهای باز شو در دو سمت رو به باد و پشت به باد قرار گیرند. قبلا باور عمومی بر این بود که برای ایجاد حداکثر جریان هوا دریک اتاق پنجره های رو به باد وپشت به باد کاملا مقابل هم وعمود جهت باد قرار گیرند همچنین تصور می شود که عمود نبودن جهت وزش باد بر سطح پنجره باعث کاهش سرعت باد در داخل ساختمان می شود. ولی مطالعات نشان داد که همیشه چنین نبوده وگاهی مناسب ترین تهویه زمانی انجام می شود که جهت وزش باد نسبت به سطح پنجره مایل باشد .تهویه طبیعی مطلوب زمانی صورت می گیرد ، جهت جریان هوا در داخل اتاق تغییر یابد نه اینکه بطور مستقیم پس از ورود از پنجره رو به باد از پنجره پشت به باد خارج شود .
دسته بندی : علمی