برای جستجو در بین هزاران پایان نامه در موضوعات مختلف     

      و دانلود متن کامل آنها با فرمت ورد اینجا کلیک کنید     

 
دانلود پایان نامه

علامت جمعی ویا اشتراکی به علامتی گفته می‌شود که هر شخص بتواند ضمن رعایت مقررات پیش‌بینی شده توسط قانون‌گذار نسبت به میزان حق خود از علامت ثبت شده بهره‌برداری نماید. از این رو، معمولاً دو دسته علائم اشتراکی وجود دارند که یکی در مفهوم خاص و دیگری علائم جمعی گواهی شده هستند. در قانون سال1310 علامت جمعی موضوعیتی نداشت ، لیکن در قانون سال 1386 در بند ب از ماده 30 در تعریف علامت جمعی می گوید” هر علامت قابل رویتی که با عنوان علامت جمعی در اظهار نامه ثبت معرفی شود و بتواند مبداء یا هرگونه خصوصیت کالا یا خدمات را از دیکر کالاها یا خدمات متمایز سازد”.
5- علامت درهم آمیخته
اینگونه علائم معمولاً از چندین عنصر تصویری یا اسمی و یا ترکیب کلمه، حرف یا اعداد مانند Renault ارائه می‌شوند. این عناصر می تواند بطور مجزا نیز قابل حمایت باشند و یا یکی قابل حمایت و جزء دیگر نباشد.
6- علامت تصدیقی
علائم تصدیقی نوعی علامت تجاری است ولی با آن تفاوت‌هایی دارد. از طرفی علائم تصدیقی وجوه اشتراک و افتراق با علائم جمعی دارند. در قانون سال 1310 و قانون جدید سال 1386 و قوانین تریپس به این موضوع اشاره شده است. همچنین درکنوانسیون پاریس هم بصورت ضمنی به آن اشاره شده است. علائم تصدیقی به عبارتی عضویت در جمع خاصی نیست، بلکه مبین آن است که کالای ارائه شده با این علامت دارای خصوصیت ،کیفیت، ویژگیها و استاندارد خاصی می باشد، مثل ISO9002.
از طرف دیگر، با عنایت به تعریف قانونگذار از علامت تجاری به عنوان”هر نشان قابل رویتی که وظیفه تمایزبخشی بین کالاها و خدمات اشخاص را برعهده دارد”، مشخص می‌شود که موضوعات مورد حمایت علامت تجاری از این حیث مشتمل برعلامت تجاری تولید، توزیع و خدمت می‌باشد:
علامت تجاری تولیدییا صنعتی به علامتی اطلاق می‌شود که تولید کننده یک محصول، روی کالای خود قرار می‌دهد، گرچه این محصول یا کالا تمام یا ناتمام باشد. لذا، این امکان وجود دارد که یک کالای تولیدی دارای یک علامت تجاری و یا چند علامت تجاری از تولیدکنندگان مختلف یا تولید کننده واحد باشد.
در بیان تفاوت بین دو عنوان علامت تجاری با علامت تولیدی عنوان شده که علامت تجاری را تاجر یا بازرگان برای شناخت محصول خود از سایر محصولات رقبا مورد استفاده قرار می‌دهد، در حالی که ممکن است این محصول را خود تولید کرده و یا با سفارش او توسط سایر کارخانجات تولید شده باشد و تحت عاملیت این تاجر به فروش برسد.
از طرف با توجه به این دیدگاه علامت تجاری توزیع، شامل آندسته از علائم تجاری است که توسط یک توزیع کننده یا تاجر روی کالاهایی قرار می‌گیرد و مسئولیت عرضه آن کالا در بازار را برعهده دارد، هرچند که این کالاها بوسیله آن شخص تولید شده ویا اشخاص دیگری آن را تولید نموده باشند. از این رو، برخلاف علامت صنعتی، علامت توزیع متعدد نبوده و وسیله‌ای برای تشخیص منشاء و مبداء تولید نمی‌باشد، درحالیکه علامت تجاری صنعتی یا تولیدی، دقیقاً بیانگر محل تولید محصول نیز می‌باشد.
در این زمینه علامت تجاری خدمت نیز جهت شناساندن خدمات یک مؤسسه و یا شرکت حمل و نقل زمینی، هوائی و یا دریایی و یا خدمات ارائه شده بوسیله بانکها و مؤسسات اعتباری و…، بکار می‌رود. این شرکتها و یا مؤسسات از طریق ارائه بروشورها، کاتالوگ‌ها و یا سایر روش‌های تبلیغاتی خدمات خود را به مشتریان معرفی می‌نمایند. مثلاً شرکتهای هواپیمایی از جمله ایران ایر بر روی بلیط و یا کارت پرواز خدمات خود و یا سایر شرکتهای ذیربط را به مسافرین معرفی می‌نماید.
از نقطه ‌نظر دیگر می‌توان علائم تجاری را از حیث شکلی بررسی نمود. شکل علامت تجاری همزاد با موضوع علامت بوده و حقوق متعلق به آن نیز با آن موضوعیت دارد. علامت می تواند برخی از ویژگیهای خود را نیز از حیث شکل ترسیم نماید.
در سال‌های اخیر علاوه بر علائم سنّتی و مرئی، علائم جدید و نوینی نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند که فاقد خصوصیت‌های علائم مرئی هستند. از این منظر به جهت ساماندهی در نظام علائم تجاری، در کنوانسیون‌های بین‌المللی و مقررات داخل کشورها، در کنار ثبت و تبیین حقوق ناشی از علامت تجاری، به بیان اشکال ظاهری علائم تجاری نیز پرداخته‌اند:

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

مطلب مرتبط :   پایان نامه کارشناسی ارشد، معیارهای ریسک

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

بند دوم: علائم مرئی
همانگونه که قبلاً نیز مطرح گردید، در بند الف از ماده 30 قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصوب 3/11/1386 در تعریف علامت اینگونه بیان شده است» علامت به هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوق را از هم متمایز سازد، اطلاق می‌شود». لذا از دیدگاه قانونگذار هر علامتی که اثر مادی داشته و با چشم قابل رؤیت و تشخیص باشد. در تعریف مذکور قانونگذار از ذکر مصادیق علامت خودداری نموده در حالی که در مقررات مربوطه به علامت تجاری فرانسه و ماده 1 قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب 4/1/1310 و موافقت‌نامه مادرید درخصوص ثبت بین‌المللی علائم و پروتکل مربوط به آن که به موجب مصوبه 28/5/1382 اجازه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، اشکال مختلفی از علائم تجاری را بشرح ذیل بیان می‌دارند:
کلمه
به هر لفظی که دلالت بر معنای خاصی داشته باشد، کلمه می‌گویند. برخلاف لفظ کلمه ممکن است معنادار یا فاقد معنا باشد. امّا در نشریه اختصاصی وایپو، کلمه اینگونه تعریف شده است: « کلمه شامل نام شرکت‌ها، نام‌های خانوادگی، نام‌های کوچک، نام مستعار، شعار، کلمات قصار، نام‌های جغرافیایی یا هر کلمه یا ترکیبی از کلمات، خواه ابتکاری یا غیرابتکاری و خواه معنادار یا بی معنا، می‌باشد.» در قوانین کشورهای مختلف راجع به استفاده از کلمات، عناوین و اصطلاحات بیگانه قوانین متفاوتی وجود دارد. مثلاً قانون شماره 665-94 مصوب اوت 1994 فرانسه بکارگیری واژه‌های خارجی را مجاز دانسته است، در حالیکه به موجب قانون ممنوعیت استفاده از اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه مصوب 14/9/1375 مجلس، بکارگیری واژه‌های بیگانه ممنوع می‌باشد و آراء متعددی در این خصوص نیز صادر شده است.
از این رو، می‌توان اینگونه استنباط نمود که «کلمه» به عنوان یکی از اشکال علائم تجاری می باشد، درحالی که در قانون مالکیت صنعتی دیگر کشورها، چون فرانسه صرفاً به «کلمه» اشاره شده است. درواقع چه در ایران و چه در دیگر کشورها اغلب علائم تجاری از کلمه تشکیل می‌شوند، مضاف بر این، به برچسب و امضاء نیز توجهی نشده است.
حرف و عدد
به هریک از اجزاء الفباء در هر زبانی ، حرف و به نشانه اعداد، عدد گفته می‌شود. حروف و ارقام نیز می‌توانند به منظور ممتاز نمودن کالا یا خدمات خاصی مورد استفاده قرار گیرد. اعم از اینکه از یک حرف و یا یک عدد تشکیل شده و یا بیش از یک حرف و یا عدد باشند. از طرف ممکن است ، علامت تلفیقی از حرف و عدد باشد مثل ، C330 که به نوعی هواپیمای ساخت امریکا اطلاق می‌شود و یا علامت 181 که به نوعی محصولات غذائی اختصاص دارد.در هر صورت همین که علامتی به هریک از اشکال فوق به ثبت رسید یا دارای حق تقدم گردد، سبب می‌شود تا دیگران از استفاده عین و یا شبیه آن علامت منع می‌شوند.

رنگ
رنگ ها نیز می‌تواند به عنوان علامت تجاری انتخاب شود، مشروط براینکه در کنار دیگر انواع علائم مثل کلمه یا حرف یا عدد مورد استفاده قرار گیرند. از این رو، اصطلاحاً عنوان علامت مرکب را خواهند داشت. در تعبیری، به کیفیتی که از ظاهر چیزی که دیده می‌شود و از خاک ، مواد معدنی، شیمیایی و یا نباتی تهیه می‌کنند، رنگ می‌گویند. در صورتی که رنگ به تنهایی توانائی ثبت را داشته باشد، سبب انحصار شده و افراد دیگر از دسترسی بر این رنگ در ترکیب علامت تجاری خود محروم می‌گردند، مثلا علامت I.B.M با نشان رنگ آبی شهرت دارد.
تصویر و نقش
تصویر و نقش به معنی صورت کسی یا چیزی را ترسیم کردن، اطلاق می‌شود. کلمات مترادف آن را می‌توان، صورت، شکل، رسم، ترسیم، طرح و تصنیف بیان کرد. از معانی نقش و تصویر می‌توان، علائم تصویری را از نوع نشانه‌های غیر نوشتاری عنوان نمود و غالباً آنها به همراه علائم نوشتاری بکار می‌روند.
تصویرها و نقش ها به صورت اشکال، لفافه و یا ظرف ارائه می‌گردند. مثل قوطی و بسته محتوی فیلم دوربین Konica که بیانگر علامت تجاری برای نوعی فیلم عکاسی و فیلمبرداری می‌باشد. در قانون جامع مالکیت معنوی فرانسه، در ذیل غلامت تصویری، به علائم از قبیل برچسب، مهر، نقش برجسته، هولوگرام، لوگو، تصاویر ترکیبی و همچنین تصاویر محصولات یا بسته‌بندی آنها که بیانگر خدمات خاص باشد، اشاره شده است .
علامت سه بُعدی

نشانه سه بعدی ممکن است از طریق شکل کالا و یا طرز بسته‌بندی آنها جلوه‌گر شود. مانند بطری coca-cola یا اینکه به عنوان علامت روی کالا استفاده شوند، مثل سه‌گوش مرسدس بنز. راجع به علامت سه ‌بعدی، رویه واحدی در بین کشورها وجود ندارد. برخی از کشورها از ثبت علائم سه بعدی اجتناب می‌کنند. در قانون جدید ثبت اختراعات و علائم تجاری سال 1386به علامت سه بعدی نیز اشاره دارد به طوری که در تعریف طرح صنعتی مقرر می‌دارد: «هرگونه ترکیب خطوط یا رنگها و هرگونه شکل سه بعدی یا خطوط، رنگها و یا بدون آن ، به گونه‌ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصول از صنایع دستی را تغییر دهند.»
همچنین در ماده 5 کنوانسیون پاریس حمایت از اشکال و ترسیمات و نمونه‌های صنعتی در کلیه کشورهای عضو کنوانسیون بیان شده و با عنایت به ردیف 8 از بند 4 ماده 9 موافقتنامه مادرید و پروتکل مربوط به آن مبنی بر پذیرش علائم سه بعدی که دولت ایران نیز عضویت هر دو کنوانسیون و موافقتنامه را دارد، به این موضوع اشاره شده است و علامت سه بعدی را قابل ثبت و حمایت های قانونی می‌دانند.
6- علامت جمعی
همانگونه که قبلاٌ نیز مطرح گردید، ذکرجمعی بودن علامت ضروری است، لیکن در اظهارنامه ثبت علامت جمعی، اشاره به جمعی بودن علامت و همچنین ارائه شرایط استفاده از علامت تجاری از سوی متقاضی ثبت، الزامی می‌باشد. مثل گلاب قمصر کاشان که دارای کیفیت و خصوصیت تضمین شده‌ای است و یا علامت جمعی که صرفاً بیانگر کالای تولید شده توسط اعضای یک اتحادیه خاص می‌باشد.
همچنین در بند یک از ماده 7 مکرر کنوانسیون پاریس راجع به علامت جمعی مقرر می‌دارد: کشورهای عضو اتحادیه متعهد می‌شوند، اظهارنامه مربوط به علائم دسته جمعی متعلق به جماعتی را که وجودشان برخلاف قوانین کشور مبداء نیست، بپذیرند و از آن حمایت کنند، حتی اگر این جماعات دارای یک مؤسسه صنعتی یا تجارین نباشند.
بند سوم: علائم نامرئی
از آنجائیکه در ماده 30 قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری در تعریف علامت تجاری و علامت جمعی، صراحتاً قابل رؤیت بودن علامت شرط شده است. بنابراین از نظر کلی می‌توان گفت که علائم تجاری نامرئی غیرقابل ثبت شناخته شده‌اند.
لیکن از طرفی براساس ماده 62 قانون مذکور که تقدم احکام معاهدات بین‌المللی پذیرفته شده از سوی ایران در رابطه با مالکیت صنعتی مورد تایید و تاکید واقع شده است و با توجه به این موضوع که در ردیف 9 از بند 4 ماده 9 موافقتنامه مادرید درخصوص ثبت علائم و پروتکل مربوط به آن، علامت صوتی نیز به عنوان یکی از انواع علامت پذیرفته شده می‌باشد. از این رو می‌توان گفت که لااقل علامت صوتی را باید در نظام حقوقی ایران پذیرفت. از طرفی براساس ماده یک قانون ثبت علائم و اختراعات سال 1310 نیز امکان ثبت علائم نامرئی بطورکلی وجود داشت، چون که بنا بر ماده مذکور، «علامت تجاری، عبارت از هر قسم علامتی است، اعم از نقش، تصویر، رقم، حروف، عبارت، مهر، لفاف و غیر آن که برای امتیاز محصول صنعتی، تجاری و یا فلاحتی اختیار

دسته بندی : علمی

دیدگاهتان را بنویسید