مفهوم بازاریابی سبز-/پایان نامه آميخته بازاريابي سبز

بازاریابی سبز تلاش استراتژیک سازمان در عرضه محصولات دوستدار محیط زیست به مشتریان می باشد. رویکرد بازاریابی سبز در کشورهاي بیشماري مورد استقبال قرار گرفته است و در آن بازاریابان در تلاش هستند تا هزینه هاي مرتبط با محیط زیست را در فرایند تصمیم گیري خرید وارد کنند. بنا به تعریف، بازاریابی سبز در برگیرنده تمام فعالیت هاي طراحی شده به منظور ایجاد و ساده سازي هر نوع مبادله ای است که با حداقل آسیب به محیط زیست به ارضاي نیازها و خواسته هاي افراد بپردازد. هدایت این نیازها و خواسته ها در بازارهاي مختلف به نوعی از مصرف که حداقل زیان به محیط زیست را به همراه داشته باشد، از مسؤولیت هاي اجتماعی بازاریابی می باشد. سازمان ها به هنگام طراحی محصولات علاوه بر مد نظر قرار دادن معیارهاي سبز مورد نظر مصرف کنندگان، می بایست به نقش ها و اثرات متفاوتی که این محصولات در بازارهاي مختلف ایفا خواهند کرد نیز، توجه نمایند. در برخی بازارها مانند محصولات پاك کننده و محصولات کاغذي میزان تغییراتی که در پاسخ به چالش هاي زیست محیطی صورت می گیرد بسیار گسترده است، اما در برخی بازارهاي دیگر مانند خدمات مالی و کامپیوتر، تغییر تا حدي محدودتر است. اندازه گیري و درك عملکرد نسبی محصولات از لحاظ زیست محیطی نیز اهمیت دارد، زیرا در بازاریابی ممکن است عملکرد خوب یک محصول در بازاري خاص منجر به کسب مزیت رقابتی نشود، اما مسلماً عملکرد ضعیف می تواند یک خطر استراتژیک ایجاد کند و منجر به ضعف رقابتی شود. در نتیجه تجزیه و تحلیل چند بعدي عملکرد زیست محیطی محصولات، بدان دلیل که از عوامل بسیاري تأثیر می پذیرد و در ارتباط مستقیمی با محصولات رقبا می باشد، الزامی است. از این رو مصرف سبز نه تنها به عنوان موضوعی حیاتی، بلکه به عنوان روندي بلند مدت که تغییرات ارزشهاي اجتماعی را منعکس می کند، در خور توجه است. (خلیل،1390،ص87)

از دیگر تعاریف بازاریابی سبز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– بازاریابی سبز به توسعه و بهبود قیمت گذاری، ترفیع، توزیع محصولاتی اطلاق می شود که به محیط آسیب نمی رساند.(دعایی،1385، ص21)

– بازاریابی محصولاتی که از نظر زیست محیطی ایمن به شمار می آیند.

– فرایند فروش محصولات و یا خدمات بر اساس منافع زیست محیطی

– بازریابی سبز شامل طیف وسیعی از فعالیت ها از قبیل: اصلاح محصولات، تغییر فرایند تولید، تغییرات بسته بندی و همچنین اصلاع تبلیغات می شود.

– بازاریابی سبز به طور عمده درباره ساخت چیزهای سبزی است که عادی نشان داده شوند؛ نه ساخت چیزهای عادی که سبز نشان داده شوند.(Singh&Pandey, 2012, p 23)

با توجه به اهميت بازاريابي سبز و توجه به مسئوليت شركت ها در قبال جامعه و محيط زيست، برخي از شركت هاي مطرح جهاني از بازاريابي سبز براي توليد محصولاتشان استفاده مي كنند كه در ذيل به نمونه هايي اشاره مي شود.

مك دونالد به دليل افزايش نگراني مصرف كنندگان در مورد توليد پلي اورتان و تخريب لايه اوزون، بسته بندي محصولاتش را با كاغذ مومي عوض كرد.

توليد كنندگان تن ماهي به دليل افزايش نگراني ها در زمينه ماهيگيري بيش از حد و در نتيجه مرگ دلفين ها، روش هاي ماهي گيري خود را اصلاح كردند.

زيراكس كاغذ فتوكپي بازيافت شده با كيفيت بالا را در تلاش براي پاسخگويي به نياز شركت ها براي محصولاتي كه كمتر براي محيط زيست مضر باشند، معرفي كرد.(مفیدیان، 1391،ص 6)

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

بررسي تأثير آميخته بازاريابي سبز بر تصميم خريد مصرف كنندگان(مطالعه موردي: مصرف كنندگان محصولات لبني شركت پگاه در شهرستان رشت)

Author: 92