برای جستجو در بین هزاران پایان نامه در موضوعات مختلف     

      و دانلود متن کامل آنها با فرمت ورد اینجا کلیک کنید     

 
دانلود پایان نامه

اما در لحظه شروع سرعت میدان استاتور 3000 دور در دقیقه است (فرکانس شبکه) و رتور با اینرسی بالایی متوقف می باشد بنابراین با گذشتن گام قطب از میدان (لغزش قطب) و ثابت بودن رتور بلافاصله پس از عبور میدان نیرو در جهت عکس با توجه به جابجا شدن قطبهای شمال وجنوب استاتور بر رتور
وارد می شود و این وضعیت در هر دور میدان تکرار می شود در نتیجه گشتاور محرک صفر خواهد بود و باتوجه به رابطه ملاحظه می شود گشتاور موتور سنکرون متناسب با مربع ولتاژ اعمال شده است. لذا به جهت شتاب دادن به رتور یک موتور سنکرون باید فرکانس (سرعت میدان استاتور) کنترل و از میزان کم شروع و با افزایش دور افزایش داد تا به دور مورد نظر برسیم (کنترل ولتاژ و فرکانس صورت گیرد).
مزایا و معایب استفاده ازسیستم راه انداز
در این نوع راه انداز از تجهیزات زیادی استفاده نشده است که به عنوان مزیت اصلی آن بشمار می رود و امکان داشتن سرعتها و توان های دقیق تری را فراهم می نماید در صورتی که این مسئله در زمان استفاده از ماشین جریان مستقیم به عنوان راه انداز جزء با استفاده از تجهیزات گرانتر و مبدلهای گشتاور متعدد امکان پذیر نیست .علاوه بر این مبدل فرکانس (اینورتر) در این سیستم می تواند فرکانسی بالا تر از فرکانس شبکه ورودی راه انداز (تا 100 هرتز) ایجاد نماید که این امر اجازه میدهد تا سرعتی بیش از 3000 دور در دقیقه را بدون هیچگونه مبدل گشتاوری تولید نماییم.
با توجه به کاهش تجهیزات در این سیستم تعمیر و نگهداری آن به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد که این مسئله به نسبت تعمیر و نگهداری ماشینهای جریان مستقیم قابل توجه است .
تنها محدودیت استفاده از این نوع راه انداز ها مربوط به پالسهای تولید کننده گشتاور می باشد. در عمل به کمک اندوکتانس جریان صافی در قسمت مدار میانی ایجاد خواهد شد. گشتاور ماشین در حالت کموتاسیون طبیعی از طریق ارتباط با مبدل اینورتر و از طریق این جریان تامین می گردد . در حین انجام کار ماشین ، به کمک پالسها گشتاور در هر60 درجه الکتریکی به یکباره صفر می شود. این مساله با افزایش قطبهای ماشین اهمیت خاصی پیدا خواهد کرد به نحوی که امکان استفاده از این نوع راه انداز را در کاربردهایی که نیاز به کنترل خیلی دقیق و لحظه ای گشتاور دارد محدود می نماید.
مشخصات سیستم راه انداز
سیستم راه انداز در این نیروگاهها بگونه ای طراحی شده است که هر کدام از راه اندازها توانایی راه اندازی 4 ژنراتور بصورت پشت سر هم را دارند. در واقع پس از هر راه اندازی نیاز به 10 دقیقه زمان برای آمادگی مجدد هر سیستم راه انداز می باشد و پس از 4 بار استفاده ار آن این زمان به 2 ساعت افزایش می یابد.
توان اکتیو خروجی این سیستم 2900 کیلو وات بوده و ولتاژ و رودی و خروجی آن به ترتیب 3000 و 2700 ولت می باشد. ماکزیمم جریان عبور از مدار میانی این سیستم 1000 آمپر است.
بررسی قسمتهای مختلف سیستم راه انداز:
1) مدارات قدرت :
این مدارات را می توان به سه بخش زیر تقسیم نمود :
الف) یکسو ساز ( رکتیفایر ) : این بخش یک مبدل جریان متناوب به مستقیم می باشد که قدرت را با ولتاژ و فرکانس50هرتز متناوب از شبکه دریافت نموده و بصورت مستقیم به بخش بعدی تحویل می دهد.(K1)
ب) مدار میانی شامل یک ضریب القایی یا سلف که به منظور کاهش ریپل های جریانی به کار می رود ( L = 7.4 mH ). این سلف دارای هسته آهنی بوده و توسط هوا خنک می شود لازم به ذکر است که بر روی این سلف یک سنسور دما نیز تعبیه شده است.
ج) اینورتر: این قسمت نیز یک مبدل جریان مستقیم به متناوب می باشد که قدرت را از مدار میانی دریافت کرده و بسته به فرامین مدارات کنترلی سیگنال متناوب مورد نظر را تولید می نماید .
این سیستم دارای 24 عدد تایریستور در دو بخش اینورتر و رکتیفایر خود است که بصورت بازوهای 4 عددی قرار گرفته اند.سیستم خنک کاری مدارات قدرت شامل تریستورهای یکسو کننده و اینورتر بصورت تهویه اجباری و در بخش بالایی پانل قرار گرفته است. ماکزیمم ولتاژ معکوس قابل تحمل این تایریستورها 5200 ولت و ولتاژ مورد نیاز جهت گیت آنها در زمان آتش 2.5 ولت می باشد.
در کنار این بخشها که در واقع مستقیماً سیستم راه انداز را تشکیل می دهند سیستم تحریک نیز ارتباط نزدیکی با این سیستم برقرار می نماید که در شکل زیر این ارتباطات نشان داده شده است :

مطلب مرتبط :   تحقیق درمورد علایم بالینی و ریخت شناسی

شکل(2-1)-ارتباط سیستم تحریک و راه انداز
در اینجا لازم به ذکر است که در راه اندازی به این شیوه امکان جابجایی و تغییر عملکرد یکسوساز به اینورتر و بالعکس وجود دارد که این مساله نه تنها از افت گام جلوگیری می کند بلکه از نوسانات حول زاویه بار نیز مبّرا می باشد.

زمان روشن شدن تریستورها و چرخش و عملکرد ژنراتور بعنوان موتور نیز در شکل زیر نشان داده شده است .

شکل(2-2)- زمان روشن شدن تریستورها و چرخش و عملکرد ژنراتور بعنوان موتور

دسته بندی : علمی