برای جستجو در بین هزاران پایان نامه در موضوعات مختلف     

      و دانلود متن کامل آنها با فرمت ورد اینجا کلیک کنید     

 
دانلود پایان نامه

در نیروگاه کرمان هر یک از هشت ژنراتور از طریق یک ترانسفورماتور افزاینده ولتاژ با13% = VCC، سیستم230 کیلوولت را تغذیه می‏کنندو اضافه کردن متعادل کننده به تنظیم کننده های اتومات ولتاژ ضرورتی ندارد.
در ادامه تعدادی از تصاویر سیستم تحریک درج گردیده است.

شکل (1-23)- کنترل کننده های اتوماتیک ولتاژ

شکل (2-24)- تصویری از نمای پانل کنترل سیستم تحریک

شکل (2-25)- پانل کنترل مقادیر و مانیتورینگ


بخش سوم
سیستم راه انداز
مبدل فرکانس ثابت
Static Frequency Converter
(SFC)

سیستم راه انداز
جهت راه اندازی توربوژنراتورهای واحدهای گازی به یک محرک برای رساندن دور تور بین تا دور خودکفایی نیاز است که در این دور گشتاور لازم جهت چرخش توسط سوخت تامین می شود. در این زمینه چند روش عمده مورد استفاده در این نیروگاه ها ست که در ذیل به آن اشاره می کنیم:
استفاده از یک موتور دیزل که توسط یک مبدل سرعت با توربین هم محور می شود.
استفاده از یک موتور آسنکرون که با یک مبدل سرعت با توربین هم محور شده است.
راه اندازی ژنراتور سنکرون به صورت موتوری.
در نیروگاههای جدید و مدرن جهت راه اندازی واحدها از روش سوم که در بالا ذکر شد استفاده می شود.. در اینجا هر ژنراتور دارای مدار تحریک مجزا و مختص به خود است که تحریک از نوع استاتیک و پل تریستوری ا ست. در این نیروگاهها برای عمل استارت ژنراتورها به صورت موتوری؛ دو دستگاه مبدل فرکانس ثابت پیش بینی شده است.
بررسی نیاز به سیستم راه اندازجهت راه اندازی :
استارت یک موتور سنکرون با ولتاژ و فرکانس سنکرون در حالت توقف موتور غیر ممکن است.رتور یک موتور سنکرون با یک تغذیه جریان مستقیم میدان مغناطیسی اصلی را ایجاد می کند و با میزان جریان تحریک مستقیم ، کوپل مغناطیسی رتور و استاتور تامین و حالت پایدار ایجاد می شود و از لغزش قطبها جلوگیری می شود. میزان شار در موتور سنکرون برای پایداری و تولید یا جذب توان راکتیو از شبکه بسیار مهم است.
زمانی که کلید اصلی ژنراتور بسته می شود میدان ایجاد شده توسط استاتور با سرعت به چرخش در می آید و حال آنکه رتور با قطبهای مغناطیس شده در حالت سکون است با در نظر داشتن این که یک جسم 30 تنی باید با شتاب به حرکت در آید بنابراین اینرسی استاتیک بسیار بالا خواهد بود. با فرض اینکه در این لحظه تاج میدان چرخشی استاتور که توسط قطبها ایجاد شده دارای حرکتی در جهت عقربه های ساعت باشد و در قسمت جلو و وسط تاج مقابل قطبهای رتور قرار گرفته باشد به علت دفع قطبهای شمال استاتور که در جهت حرکت عقربه های ساعت با قطب پیش فاز متقابل رتور قرار می گیرد؛ رتور به حرکت در می آید. به همین ترتیب قطب پس فاز جنوب با توجه به جذب قطب شمال استاتور در جهت حرکت عقربه های ساعت به شافت نیرو وارد می کند که این موضوع باعث شتاب دادن به حرکت رتور در جهت عقربه های ساعت (جهت میدان استاتور) می گردد.

دسته بندی : علمی