برای جستجو در بین هزاران پایان نامه در موضوعات مختلف     

      و دانلود متن کامل آنها با فرمت ورد اینجا کلیک کنید     

 
دانلود پایان نامه

دوست خوب و رفیق مهربان یکی از نعمتهای بزرگ و پناهگاه انسان و آرامش بخش دل و روان است . وجود دوست حقیقی در این جهان پرتلاطم یکی از احتیاطات هر انسانی است . کسی که از نعمت دوست مهربان برخوردار نباشد احساس غربت و تنهایی می کند تا جایی که حضرت علی (ع) می فرماید : خوشبخت ترین مردم کسی است که با مردمان خوب معاشرت نماید . وقتی کودک توسط همسالان طرد شود این امر تأثیر مهمی برمفهوم خویشتن کودک داشته و نتیجتاً بر کاربرد تحصیلی او نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت و ضمن داشتن قدرت تکلم ارتباط کلامی او نیز با دیگران کمتر از حد معمول است به هر حال می توان گفت کودکی که دچار انزوا طلبی شده است از برقرار نمودن تماس با دیگران دوری می جوید و براین جدایی اصرار می ورزد . خلاصه اینکه در روابط اجتماعی دانش آموزان از عوامل استرس زا در محیط مدرسه می باشد .
«اثرات فشار روانی»
محمدتقی براهنی (1387) در خصوص اثرات فشار روانی می‎نویسد :هرگاه دستگاه عصبی خود مختار که کار بسیج بدن را در موقعیتهای اضطراری برعهده دارد برای مد ت طولانی بی وقفه فعالیت کند ممکن است اختلالهای جسمانی بروز کند . فشار روانی شدید نیز پاسخهای ایمنی جاندار را مختل کرده و توانایی بدن را در مبارزه علیه ویروسها و باکتریها کم می کند . چنین برآورد شده که فشار هیجانی در بیش از پنجاه درصد اختلالهای جسمانی نقش عمده ای دارد . بیماریهایی که با فشار هیجانی ارتباط دارند عبارتند از : حساسیتها ، سردردهای میگزی ، فشار خون ، ناراحتیهای قلبی ، زخمهای گوارشی و حتی جوشهای غرور جوانی . در اینجا به نقل از کتاب ذکر شده به دو نمونه از فشار روانی و ارتباط با بیماری جسمی را توضیح می دهیم ابتدا فشار روانی و زخمهای گوارشی : یک زخم گوارشی ، ضایعه یا حفره ای است در پوشش درونی معده یا دوازهه که براثر ترشح زیادی اسید کلوئیدریک ایجاد می شود. این اسید در فرایند گوارش در کار تجزیه خوراک بر موادی که بدن بتواند آنها را بکار ببرد با آنزیمهای گوناگون تعامل می کند . هرگاه این اسید بیش از اندازه ترشح شود رفته رفته لایه ی مخاطی حافظ دیواره معده را از بین می برد و زخمهای کوچکی ایجاد می کند . چندین عالم در فزونی ترشح این اسید مؤثرند ، که فشار روانی یکی از آنهاست . فشار روانی کنترل نشده ای که دیر زمانی ره درازا بکشد مسلماً نقشی در ایجاد زخمهای گوارشی دارد (پاشاشریفی،1392).
«فشار روانی و بیماریهای قلبی»
دکتر محمد تقی براهتی (1375) در خصوص رابطه فشارهای روانی و زخمهای گوارشی معتقد است که «کسانی که دچار بیماری قلبی می شوند کسانی هستند رقابت جو و اهل پیشرفت هستند و به فوریتهای زمانی حساسیت دارند پرجنب و جوش هستند در کار کردن با افرادی باکفایت بی تاب و خشن هستند و همواره دو شک و تردید می باشند و شبیه برای اینکه یک کار با برنامه ای را در مدت زمان کمتر بیشتر و بهتر به انجام برسانند به خودشان فشار می آورند .
و همچنین معتقد است از ویژگیهای که باعث بیماری قلبی می شود احساس فشار بار پیشرفت و احساس خصومت کلی را متحمل ترین ویژگیها برمی شوند و این گونه رفتارها به اندازه سیگار کشیدن ، بالا بودن فشار خون یانزونی سطح کلسترول خون ، شخص را در معرفی بیماری قبلی قرار می دهد . »
راههای کاهش فشار روانی در مدرسه
همه ما تاکنون در لحظات مهمی از زندگی خود از استرس رنج بردهایم. این استرس هنگام تحصیل در مدرسه می تواند به علل متعددی از جمله زمان های تحویل تمرینها یا زمان هایی که حجم کار بنظر زیاد می رسد می باشد. این استرس ها جدا از استرس هایی هستند که ممکن است در زندگی شخصی شما پیش آیند. در این تحقیق سعی شده نکاتی برای غلبه بر اثرات منفی استرس در هنگام تحصیل ارائه گردد. روش تدریس می تواند با آنچه شما در گذشته با آن مواجه بودهاید بسیار متفاوت باشد و حتی گاهی این که بدانید چه کاری می بایست انجام دهید نیز مشکل است زیرا ممکن است بازخوردهای به موقع و معنی داری دریافت نکنید. با این همه شما تحصیل در آن مدرسه را انتخاب نموده اید و باید به مدیریت کارهایتان بپردازید و نمی توانید از حجم آنها بکاهید. حال اگر بتوانید اثرات منفی استرس را کنترل نمایید، استرس نمی تواند بر شما چیره گشته و روی تحصیلتان تاثیری بگذارد.
چگونگی مدیریت در تحصیل
سه معیار مهم شما را در کاهش استرس در زندگی تان کمک می نماید:
برنامه ریزی
توجه به سلامت جسمی
یادگیری روش های رسیدن به آرامش روانی
برنامه ریزی برای تحصیل
داشتن یک جدول زمانبندی برای انجام تکالیف به محض مشخص شدن هر تکلیف
تکمیل و آماده سازی هر تکلیف یک هفته قبل از موعد تحویل
واقع بین بودن درباره تعیین زمان مورد نیاز برای انجام هر کار
تعیین اولویت هر کار
قبل از رفتن به سراغ کار بعدی حتما کار فعلی را تمام کنید
درصورت بزرگ و پیچیده بودن یک کار آنرا به بخش های کوچک تر تقسیم کنید
به دنبال عالی بودن تمام کارها نباشید و به اینکه به اندازه کافی خوب آنها را انجام داده باشید بسنده کنید
درصورت وجود یک بحران مهم در زندگی شخصی خود، آنرا با استاد خود در میان بگذارید تا در صورت نیاز بتوانید برنامه دیگری برای کار خود تنظیم نمایید
توجه به سلامت جسمی
مراقب باشید! قهوه، الکل و سیگار کشیدن همگی منجر با احساس استرس می شوند