برای جستجو در بین هزاران پایان نامه در موضوعات مختلف     

      و دانلود متن کامل آنها با فرمت ورد اینجا کلیک کنید     

 
دانلود پایان نامه
مفاهیم کلی و اولیه موضوع را در بردارد.
می‌تواند متحرک یا ثابت باشد.
صدا (موسیقی، گفتار و افکت) در آن لحاظ شده است.
کپشن‌ها را از جهات گوناگون می‌توانیم طبقه‌بندی کنیم.
الف- طبقه‌بندی بر اساس شیوه نمایش
ب- طبقه‌بندی بر اساس موقعیت زمانی و مکانی
ج- طبقه‌بندی به لحاظ شیوه انتقال به دوربین
د- طبقه‌بندی کپشن‌ها بر اساس شیوه اجرای آنها
طبقه‌بندی کپشن ها بر اساس شیوه نمایش
یک کپشن به دو صورت می تواند ارائه شود: متحرک ، ثابت. کپشن ثابت کپشنی است که بدون داشتن هیچگونه حرکتی در داخل کادر نمایش داده می‌شود. این گونه کپشن ممکن است در پشت سر مجری به صورت ثابت بمانند و یا به صورت سرفصلی برای هر یک از بخشهای یک برنامه بدون حرکت به نمایش درآیند. بهتر است برای جلب توجه بیشتر بیننده، کپشن‌های ثابت (به دلیل نداشتن حرکت در داخل کادر) حداقل از حرکت بصری بهره‌مند باشند در واقع کپشن به گونه ای طراحی شده باشد که عناصر آن در ذهن بیننده یک حرکت بصری را ایجاد کنند.
وقتی از عنصر ثابتی مثل کپشن استفاده می‌کنیم لازمست حداقل حرکت بصری قوی در داخل کادر محکم و البته منطقی باشد. در کپشن‌های ثابت دو هدف عمده وجود دارد.
اولاً، فضا سازی می‌کند مثلاً فضای گل، باغ و کوچه را می‌سازد.
ثانیاً وجهه تزئینی دارد مثلاً پشت سر مجری قرار می‌گیرد برای جلوگیری از خستگی تماشاچی.
-نوع دیگر کپشن،‌ کپشن‌های متحرک هستند، کپشن متحرک کپشنی است که در داخل کادر تلویزیون حرکت می‌کند. اینکه کپشن از کدام سمت کادر و با چه ترکیبی وارد کادر می‌‌شود و چه مدت ثابت بماند و بعد از کدام سمت و با چه شیوه ای از کادر خارج شود تماماً با نظر گرافیست برنامه صورت می‌گیرد. کپشن‌های متحرک به خاطر همین حرکت تا حدودی از خستگی بیننده می‌کاهند. بدین سبب هر حرکت کپشن در صفحه تلویزیون بایستی بر اساس اصول از پیش‌تعیین شده باشد توجه داشته باشیم عناصر، شکلها، فرمها و رنگها به گونه‌ای طراحی شده باشد که در حرکت سریع ماهیت و مفهوم خود را از دست ندهند. کپشن متحرک به واسطه حرکتش نسبت به کپشن ثابت، می‌تواند از نیروی گرافیکی بیشتری برخوردار باشد و در کپشن ثابت ، طراح بیشتر می تواند تصویرسازی کرده و به جزئیات نیز بپردازد.
طبقه‌بندی کپشن‌ها بر اساس موقعیت زمانی و مکانی
کپشن‌ها به لحاظ موقعیت زمانی و مکانی پخش آن به سه دسته طبقه‌بندی می‌شوند. یک کپشن ممکن است به صورت ثابت در پشت مجری کروماکی شود که اصطلاحاً به این نوع کپشن ها «کپشن پشت مجری‌ای» گفته می‌شود.
در طراحی این کپشن‌ها که حضور و وجود مجری برنامه در نظر گرفته می‌شود، معمولاً سمت چپ کادر را به مجری اختصاص می دهند و فقط سمت راست و کمی از بالای سمت چپ را به کپشن اختصای می‌دهند. طراحی اینگونه کپشن‌ها نباید به صورتی باشد که مجری جدا از کپشن به نظر آید، بلکه به عناصر داخل کپشن به لحاظ فرم، رنگ و . . . با فیگور مجری ارتباط بصری داشته باشند. ایراد این کپشن‌ها اینست که تطبیق شکل ، فیگور و لباس مجری با رنگ بندی و فرم بندی کپشن مشکل است . دیگر ایراد این نوع کپشن‌ها در محدودیت اندازه است که تقریباً نیمی از کادر با مجری پرشده است.
اما کپشن های پشت مجری مزیت‌هایی هم دارند از جمله این که زمان بیشتری (نسبت به کپشن‌های بین برنامه‌ای) در معرض دید مخاطب هستند و همین مزیت. به طراح گرافیست امکان می دهدتا بیشتر به تصویر‌سازی بپردازد. کپش‌های پشت مجری عموماً به صورت کروماکی در پشت مجری حک می‌شوند و نورپردازی ناصحیح روی مجری در استودیو، ممکن است تکنیک کروماکی را دچار اشکال کند و کپشن آنگونه که می‌بایست نمایش نیابد.
نوع دیگری از موقعیت زمانی و مکانی کپشن ها، «کپشن‌های میان برنامه‌ای» هستند که به صورت سرفصل در ابتدای هر قسمت از برنامه می‌آیند و یا صرفاً برای کاستن از یکنواختی برنامه ارائه می‌شوند این گونه کپشن ها ممکن است با نوشته همراه باشند و یا بدون آن ظاهر شوند به طور معمول مدت زمانی که کپشن‌های میان برنامه‌ای ظاهر می‌شود به اندازه‌ای است که بیننده بتواند نوشته آن را با چشم دوبار بخواند و یا یکبار با دهان باز بلند، بلند بخواند. و اگر کپشن بدون نوشته است به اندازه‌‌ای ظاهر می‌شود که بیننده عناصر اصلی آن را به دقت بتواند ببینند (حداکثر 4 تا 5 ثانیه)کپشن‌های میان برنامه‌ای اگر به صورت متحرک ظاهر شوند از جذابیت بهتری برخوردارند. حسن کپشن های میان برنامه‌ای این است که برای بیننده‌ای که چندین دقیقه تصویر متحرک و یکنواخت دیده، وقتی با یک تصویر متفاوت روبرو می‌شوند جذاب است اما مشکل اصلی این کپشن ها در کوتاهی زمان پخش آنهاست.
نوع سوم از موقعیت زمانی و مکانی، «کپشن‌های دکوری» هستند که در بخش دکور توضیح داده می‌شود.
کپشن دکور
دسته بندی : علمی