Comments: 0 Posted by: حمیدی Posted on: سپتامبر 20, 2019

اگه به دنبال تقویت ذهن خود هستین باید اونو تمرین بدید اما چیجوری میشه ذهن رو تمرین داد؟ در این مقاله ۵ راه حل واسه تقویت ذهن ارائه شده.

به گزارش آلامتو و به نقل از بدونیم؛ اسما، شماره ها، و کلمات رو فراموش میکنین؟ یادتون نمیاد دنبال چی می گشتید؟ نگران نباشین با وجود اینجور مشکلاتی هنوز ذهنتون آماده س. در ادامه تمریناتی رو واسه تقویت ذهن می خونید.

خوب غذا می خورید، کمتر جلوی تلویزیون خوابتون می بره و از بازیای ذهنی هم همیشه استقبال می کنین. اما به چه دلیل هنوز بعضی وقتا در یخچال رو باز می کنین و واسه دقایقی جلوی اون وای میستین بدون اینکه بدونین به چه دلیل به سراغش رفته اید؟ به چه دلیل در لحظات مهم لغات رو گم می کنین و کلمات رو فراموش میکنین؟

بعضی وقتا مغز نا امید کننده ظاهر می شه، اما خبر خوبی براتون داریم: این موارد با احتمال خیلی کم نشونه کاهش توانایی مغزه. با وجود اینکه روزای کودکی و تیزهوشیتان گذشته اما ذهنتون بازم می تونه خوب کار بکنه. از اونجا که تجربیات زندگی مون ده ها هستش که در هم پیچیده و زیاد شده، ارتباطات و چیزایی که میدونیم و یادگرفتیم زیاد شده دیگه نمی تونیم مانند دوران نوجوونی همه چیز رو سریع به خاطر بیاریم. اما در طول ۳۰، ۴۰ و ۵۰ سالگی در چیزایی مهارتمان بالا میره که بسیار مهم هستن: عزمشونو جزم کردن، پیوند اطلاعات، و اراده دادن ایده های بزرگ.

۱. استانداردای قدیم رو با مهارتای جدید عوض کنین

گوش دادن به بتهوون و انجام بازی سودوکو ذهنتون رو تقویت می کنه؟ نه اینطور نیس. با وجود اینکه اینجور کارایی شاید بیشتر مغز رو درگیر کنه اما تحقیقات جدید نشون داده یکی از بهترین راه ها واسه تقویت ذهن یادگیریه، موند یادگیری زبون اسپانیایی که یادگیری ذهنیه، و یا یاد گرفتن ورزش کراس فیت که یادگیری فیزیکیه.

تو یه تحقیق مشخص شد گروهی که عکاسی دیجیتال رو یاد گرفتن بهتر از کسائی که به موسیقی سنتی گوش دادن و فیلم سنتی دیدن ذهن خود رو تقویت کردن.

۲. به عمق برید

از ذهن در یادگیری چیزی که خوبه استفاده کنین تا تقویت اون رو به سطحی دیگه ببرین. مثلا کتابی رو بخونین و بعد بعد از اینکه تمومش کردین نظر خود رو درباره اش بنویسین و بررسی اش کنین، مطمئنا از توانایی مغز خود در تحلیل کتاب حیرت زده میشین. یا اصلا می تونین یادداشتای روزانه خود رو بنویسین، تحقیقات نشون داده نوشتن بهتر از تایپ تو ذهن می مونه.

۳. به برنامه غذایی خود تلنگری بزنین

برنامه غذایی سالم واسه مغز شباهت زیادی به برنامه غذایی واسه بدنی سالم داره. تحقیقات نشون داده وجود غذاهای ناسالم در برنامه غذایی مثل فست فودها، گوشتای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس و نوشیدنیای ناسالم می تونه علاوه بر بدن، تاثیری منفی روی ذهن هم داشته باشه. واسه داشتن بدن و ذهنی سالم بهتره بیشتر از میوه و سبزیجات، و غذاهای کامل استفاده کرد.

۴. ورزش کنین – مخصوصا موقعی که می خواین تیزهوش تر از هر زمان دیگری باشین

اینکه ورزش واسه مغز خوبه خبر جدیدی نیس. اما ورزش تو روزهایی که بیشتر از هر وقت دیگری به ذهنتون احتیاج دارین کلیدیه، مثلا روزای امتحان. تو یه تحقیق که روی دو گروه انجام شد، آدمایی که مرتب ورزش می کردن، اما در روز تست هوش ورزش نکردن امتیاز پایین تری از آدمایی که فقط در همون روز ورزش کردن بدست آوردن. دلیل این نتیجه می تونه ضد استرس بودن ورزش باشه. استرس واسه مغز مانند سمه. استرس هورمون کورتیزول رو در هیپوکامپوس آزاد می کنه، جایی که اطلاعات و خاطرها ذخیره می شن. این حالت باعث می شه به صورت موقت فراموشکار شیم، و کم کم رابطه طبیعی ضعیف شه که در آخر منتهی به زوال عقل می شه.

۵. اولویت بندی خواب

فقط کافیه یه شب برنامه خوابتون رو عوض کنین، چند شب زمان میبره که دوباره به بالاترین درجه برگردین. مغز وقتی خوابید اطلاعات رو پردازش و ایده ها رو تحکیم می کنه. و بیشتر این اتفاقات در همین ۶ تا ۸ ساعت اتفاق می افته.

اگه با خوابیدن مشکل دارین، قبل اینکه به سراغ دارو برید با یه دکتر مشورت کنین. داروهای تجویزی واسه خواب معمولا واسه استفاده رایج مناسب هستن، مواد موجود در این داروها می تونن امواج مغز رو آروم کنن، داروهای بدون نیاز به نسخه هم تاثیر دارن، اما خوابیدن با دارو ممکنه باعث شه روز بعد گیج شید، پس پیشنهاد می شه واسه خواب درست برنامه ریزی کنین و از روشای طبیعی واسه بهبود کیفیت خواب خود استفاده کنین.

چیجوری بر ذهن خود مسلط شیم؟

چیجوری ذهن خود رو خالی کنیم؟ بازسازی دوباره افکار

بدونیم

Leave a Comment