Comments: 0 Posted by: حمیدی Posted on: سپتامبر 20, 2019

اگه واسه کاهش یا زیاد شدن وزن تصمیم به گرفتن رژیم داشته باشین باید همین اول کار معتقد بودن به رژیم رو یاد بگیرین چون قراره عادات تغذیه ای جدیدی رو در پیش بگیرین که مطمئناً ساده نخواد بود.

به گزارش آلامتو و به نقل از سپیده دانایی؛ کاهش وزن کار ساده ای نیس. در واقع وسوسهٔ خوردن غذاهایی خارج از برنامهٔ غذایی، کاریه که ممکنه فرد رو در هر ساعت درگیر خود کنه.

در شرایطی که تبلیغات تلویزیونی شما رو دعوت به خوردن غذاهای پرکالری می کنن، مواد غذایی خارج از غالب رژیم های غذایی در مجلات، روزنامه ها و البته همه مغازه های عرضه مواد غذایی، تبلیغ می شن، واقعاً معتقد بودن به رژیم غذایی کار سختیه.

اما چه طور می تونیم تعهد خود رو در قبال رژیم غذایی جدید خود و البته شانس موفقیتمون رو در کاهش وزن، افزایش بدیم.

داشتن قراردادی مشخص و نوشته شده واسه اجرای رژیم غذایی و البته تغییر سبک زندگی واسه کاهش وزن، یکی از نکاتیه که می تونه به شما کمک بزرگی واسه کاهش وزن کنه.

اما در زمان ثبت این قرارداد لازمه به بعضی نکات به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین؛ نکاتی که می تونه به شما این اطمینان رو بده که این قرارداد بهتر اجرا می شه و البته علاوه بر داشتن قرارداد نکات دیگری هم هست که می تونه به شما کمک کنه تا به شکلی بهتر رژیم غذایی خود رو پیگیری کنین.

اگه قرار باشه شما بر خلاف کاهش وزن، بازم با نگرانی به وزن خود نگاه کرده و دائم به بخشی از راه که هنوز اون رو طی نکرده و وزنی که هنوز کاهش نداده اید، فکر کنین و البته در صورت ثابت موندن وزنتون به جز اجرای رژیم و یا زیاد شدن وزن دوباره به دلیل زیر پا گذاشتن قول و قرارها، ناراحتی و عصبانیت زیادی رو تجربه کنین، می تونین مطمئن باشین که احتمال موفقیت شما در دراز مدت زیاد نخواد بود.

قرارداد نوشته شده رو جدی بگیرین

بعضی وقتا بعضی افراد بهتر می دونن که کس دیگه ای در جریان قرارداد کاهش وزن اون ها باشه و در واقع با نظارت اون فشار بیشتری واسه اجرای اون بر خود بیارن.

اما اگه شما ترجیح می بدید این موضوع، مخصوصا در اول کار، چیزی شخصی باقی مونده و کسی از اون اطلاع نداشته باشه، مشکلی نیس. شما می تونید قراردادی نوشته شده با خودتون داشته باشین.

اگر می خواهید قراردادی تنظیم کنین، به چند نکته به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین؛ نکاتی که می تونن تعهد شما رو زیاد کنن.

اول از همه هدف خود رو به صورتی روشن بگید. این که مثلا می خواید بعد از یه سال به چه وزنی برسین. البته در زمان تعیین هدف حتماً از نظرات کارشناسان استفاده کنین تا بیشتر از اندازه، بلندپروازانه نباشه.

البته علاوه بر هدف کلی لازمه شما اهداف میان مدت خود رو مشخص کنین. مثلا این که در ماه اول به چه اندازه می خواهید کاهش وزن داشته باشین، در ماه دوم به چه اندازه و . . . دوم اون که راه رسیدن به اون هدف رو با جزئیات بگید.

این که قراره چه تغییراتی در برنامهٔ غذا خوردن شما ایجاد شه و این که برنامه شما در مورد فعالیت های بدنی و ورزش چیه و نکتهٔ آخر این که برنامهٔ کاملی واسه تشویق خود در زمان پیشرفت و البته تنبیه در صورت زیر پا گذاشتن این قرارداد در نظر بگیرین.

سختگیری به اندازه رو یادتون نره

اگه قرار باشه شما علی رغم کاهش وزن، بازم با نگرانی به وزن خود نگاه کرده و دائم به بخشی از راه که هنوز اون رو طی نکرده و وزنی که هنوز کاهش نداده اید، فکر کنین و البته در صورت ثابت موندن وزنتون به جز اجرای رژیم و یا زیاد شدن وزن دوباره به دلیل زیر پا گذاشتن قول و قرارها، ناراحتی و عصبانیت زیادی رو تجربه کنین، می تونید مطمئن باشین که احتمال موفقیت شما در دراز مدت زیاد نخواد بود.

داشتن رژیم غذایی به خودی خود، تجربه ای استرس زا هست و اگه قرار باشه با برخوردهای حساب نشده در این شرایط اندازه تنش خود رو افزایش بدیم، می تونیم مطمئن باشیم که بعد از یه مدت بهتر می دونیم که فردی چاق باشیم تا فردی همیشه ناراحت، ناراضی از زندگی و البته عصبی!

واسه جلوگیری از شدید شدن تنش لازمه حتماً پیشرفت های خود رو دیده و البته اون ها رو تشویق کنین. در مقابل البته لازمه برنامه ای هم واسه جلوگیری از کنار گذاشتن رژیم و زیرپا گذاشتن قرارداد خود داشته باشین. تشویق خود شامل گزینه های مختلفی می شه.

اول از همه این که هر بار که تونستید در مقابل خوردن غذایی خارج از برنامه مقاومت کنین، از نظر کلامی خود رو تشویق کنین. با این کار به خودتون یادآوری کنین که مقاومت شما در برابر وسوسه ها دست کم بوسیله یه نفر دیده شده! اما به غیر از اون تلاش کنین دست کم در انتهای هر ماه برنامهٔ تشویقی واسه خود ترتیب بدید.

مثلا وقتی که به وزن مورد نظر در انتهای ماه رسیدید، واسه خود جایزه بخرین. البته واقعیت اینه که واسه خیلی از افراد تشویق هایی که از سمت بقیه دریافت می شه تاثیر بیشتری در مقایسه با تشویق هایی داره که خود انجام میدن.

اگه شما برداشتی در مورد وضعیت خود دارین، بهتره موقعیت هایی رو جفت و جور کنین تا بقیه متوجه پیشرفت شما شن، شرکت در مهمانی های خانوادگی می تونه یکی از این موارد باشه، جایی که بقیه در صورت مشاهدهٔ کاهش وزن شما، بازخوردهای مثبت بسیاری میدن، اما یکی دیگه از این موقعیت های بسیار مناسب، عضویت در گروه های کاهش وزنه. این روزا شما می تونید در فضای مجازی گروه هایی پیدا کنین.

در مورد راه هایی واسه جلوگیری از زیر پا گذاشتن قراداد هم می تونید از «پول» کمک بگیرین. در بخش بعدی می تونید با ایده هایی در این مورد آشنا شید.

واسه کاهش وزن، هزینه کنین

یکی از قدیمی ترین نکته ها که موثر بودن اون به طور کاملً به اثبات رسیده، رابطه بین پول خرج کردن واسه لاغری و کاهش وزنه. در بسیار از موارد مشخص شده، آدمایی که واسه لاغر شدن خود پول خرج می کنن، بیشتر از آدمایی که واسه این کار هزینه نمی کنن، وزن کم می کنن و البته بهتر از اون ها هم وزن جدید خود رو حفظ می کنن.

این موضوع مخصوصا وقتی که افراد پول زیادی (در مقایسه با بودجه خونواده خود) هزینه می کنن، بیشتر دیده می شه. شاید بشه ادعا کرد که هزینه کردن پول باعث احساس تعهد بیشتری در افراد می شه. اما هدف از طرح این موضوع تشویق شما به به کار گیری خدمات مشاوره ای، کلاس های ورزشی، قرص و داروهای لاغری و یا انجام عمل های جراحی با هزینه های بالا نیس.

در واقع شما می تونید خود رو مجبور به پرداخت هزینهٔ زیادی واسه کاهش وزن کنین هر چند که این پول رو صرف اینجور اموری نکرده باشین!

هزینه کردن پول در صورت نرسیدن به هدف، یکی از ساده ترین روش ها در این زمینه س. بهتره واسه اجرای این موضوع از دوستی کمک بگیرین و با اون قرار بذارین که شما در اول هر هفته پول زیادی رو در اختیار اون می گذارید، اگه در آخر هفته به هدف خود رسیدید، این پول به شما برگشت داده می شه اما اگر شما نتونستید به هدف مورد نظر برسین، این پول واسه دوست شما شده و اون اجازه داره هر طور می خواهد اون رو خرج کنه. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که اگه قرار باشه شما با درآمد دو میلیون تومانی، هر هفته تنها ده هزار تومن خرج کنین، شاید کمی به شما سخت بگذره اما در آخر فشار چندانی حس نکرده و ممکنه انگیزهٔ بالایی واسه به دست آوردن دوبارهٔ اون پول نداشته باشین.

اما اگه می خواهید انگیزهٔ خود رو تقویت کنین اندازه این پول رو تا حدی بالا ببرین که نبود اون باعث احساس ناراحتی واسه شما شه و در عین حال پرداخت اجارهٔ خونه و قبض های شما رو تحت تاثیر قرار نده!

نکتهٔ مهم در این روش و البته مزیت اون در اینه که مسوولیت از دست دادن این پول، با شما هستش. در مقابل اما هزینه کردن پول واسه خرید مواردی چون قرص های لاغری اینجور تاثیری نداره، چون که در صورت نرسیدن به وزن مطلوب تقصیر از فروشنده ایه که کالایی نامرغوب و یا محصولی تقلبی رو به شما فروخته!

lose-weight-without-dieting

چیجوری به رژیم لاغری خود معتقد باشیم؟

قدرت گروه رو یادتون نره!

این روزا مشخص شده که بعضی افراد اگه در گروه شروع به کاهش وزن کنن، بهتر می تونن به تعهدات خود عمل کنن. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که این نسخه چیزی نیس که واسه همه اثر داشته باشه، اما اگه احساس می کنین اینجور روشی واسه شما مناسبه، تلاش در ایجاد اینجور موقعیتی واسه خود داشته باشین.

دست کم کاری که می تونید در همین زمینه بکنین، هماهنگ کردن با یه دوست، یکی از اعضای خونواده و یا خویشاوندیه که اون هم مشکل اضافه وزن داره. با این کار شما علاوه بر تعهدی که نسبت به برنامه شخصی خود دارین، نسبت به برنامهٔ مشترک هم تعهد پیدا کرده و احتمال رسیدن به هدف رو زیاد کرده اید.

نکته: اگه در حال اجرای برنامهٔ مشترکی با دوست و یا خویشاوندی هستین، می تونید برنامه هزینه کردن پول رو به این برنامه مشترک اضافه کنین. هر کدوم از شما در اول هفته و یا اول ماه پولی رو وسط بذارین، هر کسی که در انتهای ماه به هدف رسیده بود، می تونه پول خود رو برداره، اما اگه کسی به هدف نرسیده بود، پول واسه فرد مقابله.

در صورت نرسیدن به هدف بوسیله هر دو نفر، پول می تونه صرف امور خیریه شه.

انتهای راه رو واسه خود ترسیم کنین

یکی دیگه از مواردی که می تونه انگیزه شما رو در طول انجام این کار سخت تقویت کرده و به شما کمک کنه تا به جلو حرکت کنین، قابل لمس کردن اهداف انتهای راه در طول انجام کاره.

مثلا شما در انتهای برنامه وزن خود، قراره چه تغییری در ظاهر خود داشته باشین، اگه بتونین با برنامه های ویرایش عکس، تصویری از خود در انتهای راه واسه خودتون بسازین، مناسب هستش. اما علاوه بر اون، بعضی وقتا عکس العمل دور و بری ها ما می تونه به ما کمک کنه تا این راه سخت رو طی کنیم.

این که اگه من وزن خود رو به شکل مطلوبی کاهش بدهم، فرزندم در مقابل دوستای خود به من افتخار می کنه و یا همسرم همت منو خواهد ستود و یا این که برادرزاده ام منو به عنوان الگو به دوستای خود معرفی می کنه و . . .

بعضی وقتا درخواست از نزدیکان واسه این که نظر مثبت خود رو در مورد این موضوع به صورت نوشته شده به شما اعلام کنن، می تونه به شما کمک کنه تا راحت تر در این راه قدم وردارین.

مثلا از همسرتون یا بچتون بخواین تا تصور کنن که شما بعد از شش ماه کاهش وزن زیادی داشته اید، در اون شرایط چه حرف هایی واسه گفتن دارن، این حرف ها رو در نامه ای واسه شما بنویسن و از احساسات مثبت خود در رابطه با این تغییر صحبت کنن.

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

بهترین نوشیدنیای چربی سوز واسه آب کردن شکم

رژیم غذایی رژیم لاغری سپیده دانایی چیجوری

Leave a Comment