جدیدترین مطالب

چگونه طرح کسب و کار بنویسیم؟

Business Plan

قصد ارتقا کار و کاسبی فعلی خود رو دارین یا می خواید یه کار و کاسبی جدید رو شروع کنین؟ در هر صورت با داشتن یه طرح کار و کاسبی بهتر می تونین از تموم توانایی های موجود استفاده کنین.

به گزارش آلامتو و به نقل از سایت چیجوری؛ طرح کسب وکار به نقشه ی راهی گفته می شه که قراره بر مبنای اون کسب وکار جدید خود رو شروع کنین. این طرح در واقع نشون دهنده ی تصاویر آینده ی شرکت شماس. از این رو، پیشنهاد می کنیم در همون اول راه یه طرح کامل و دقیق تدوین کنین تا کارایی رو که در چند سال اول باید در پیش بگیرین جلوی چشم داشته باشین. از این طرح می تونید به عنوان یه وسیله کاربردی جهت تأمین سرمایه ی لازم و جذب نیروهای متخصص هم بهره ببرین. اما اگر در تدوین این طرح آسون انگاری کنین، ممکنه کسب وکاری که به زحمت راه می اندازید به نتیجه ی مطلوب نرسه. مشکل اساسی اینه که بیشتر کارآفرینان چون واسه شروع کسب وکار جدید خود ذوق دارن، از این مرحله بدون تأمل کافی رد می شن. مثل این کارآفرینان ذوق زده و عجول حتی اون قدر به خودشون فرصت نمی بدن که بازخوردهای بقیه رو درباره طرحی که تنظیم کرده ان بشنون و به خاطر همین نقشه ی راه رو پر از خطا می نویسند. در ادامه، به شش مورد از مهم ترین نکاتی می پردازیم که رعایت اون ها در مراحل اولیه ی شروع یه کسب وکار جدید به نفع تون هستش.

۱. از نقدینگی شرکت غافل نشید

خیلی از کارآفرینان در تدوین طرح کسب وکار فقط روی سود شرکت تمرکز می کنن. اینا به اشتباه هزینه هایی رو که باید واسه باقی موندن کسب وکارشون بپردازند در نظر نمی گیرند. این در حالیه که کارآفرینان مجرب هیچوقت از نقدینگی شرکت غافل نمی شن. در مورد هر کسب وکاری که هنوز در حد طرحه می توان این تصور رو داشت که به طور حتم سود رسون هستش، اما واقعیت ممکنه اون روی سکه رو نشون تون دهد. دور از انتظار نیس که یه شرکت در موقعیتی قرار بگیره که نقدینگی کافی واسه پرداخت بدهی های معوقه رو نداشته باشه و از اون طرف، مشتریان هم بدهی های خود رو به موقع با شرکت تسویه نکنن.

این مطلب را هم بخوانید :
چگونه سوخت ساز بدن را به حداکثر برسانیم؟

۲. ایده ی اصلی تون رو بیشتر از اندازه بزرگ نکنین

ایده ای که واسه راه اندازی یه کسب وکار جدید تو سرتونه بی شک از اهمیت بالایی برخورداره، اما این تنها کانون توجه در طرح کسب وکار نیس. یادتون باشه هیچ ایده ای حتی اگه هم خیلی فوق العاده باشه به خودی خود کافی نخواد بود و ضامن موفقیت کسب وکارتون نمی شه. یادتون نره عالی ترین ایده ها هم فقط در صورتی محقق می شن که بستر لازم رو واسه عملی کردن شون جفت و جور کنین. پس به جای اینکه فقط و فقط به ایده ی کسب وکارتون توجه نشون بدید، به این فکر کنین که چیجوری، کجا و چه وقت باید این ایده رو به مرحله ی اجرا درآرین.

۳. دقیق و جزئی نگر باشین

وقتی در حال مشخص کردن اهداف تون هستین و به یه مدل کسب وکار بلندمدت می اندیشید، لازمه تا حد امکان دقیق و جزئی نگر باشین. خیلی از کارآفرینان به اندازه ی کافی به جزئیات اهمیت نمی بدن و به خاطر همین طرحی که تدوین می کنن خیلی کلی و نامفهومه. مثلا، به جای اینکه بنویسین «رشد قابل توجه در چند سال اول» بهتره دقیق تر باشین و بگید «۴۰ درصد افزایش فروش در سال اول و ۳۰ درصد در سال دوم.»

نبود جزئی نگریِ کافی دو دلیل داره: بی انگیزگی در ارائه ی اطلاعات فنی و دقیق یا ترس از اینکه حساب و کتاب تون غلط از آب دربیاد. یادتون باشه اگه حساب و کتاب تون اون طور که پیش بینی کرده بودین از آب درنیامد، هیچ اشکالی نداره. اما اگه به دنبال اهداف عملی و قابل آزمایش می گردید، لازمه از همون اول بیشترین دقت و نکته سنجی رو در تدوین طرح کسب وکار به خرج بدید.

۴. در تعیین مدل کسب وکار واقع بین باشین

همونجوریکه گفته شد در تدوین طرح کسب وکار باید روی اهداف دقیق و مشخص تمرکز کنین. با این حال، اهداف دقیق و مشخص به تنهایی واسه تحقق ایده ای که تو سرتونه کافی نیستن، بلکه لازمه در پیش بینی های مالی و تعیین تصاویر آینده ی شرکت واقع بین باشین. خیلی از کارآفرینان بیشتر از اندازه به آینده ی کسب و کار جدید خود خوش بین هستن و فکر می کنن به طور حتم با یه رشد صعودی مواجه می شن. مثل این کارآفرینان تصور می کنن یه مدت بعد از اینکه کسب وکارشون راه افتاد به نقطه ی بالاترین درجه فروش می رسند، حال اینکه بیشتر کسب وکارها این روند رو در واقعیت طی نمی کنن. یادتون نره گمانه زنی های غیرواقع بینانه در آینده به ضرر کسب وکارتون تموم می شه.

این مطلب را هم بخوانید :
چگونه قاطعانه صحبت کنیم؟

۵. اولویت های تون رو مشخص کنین

فهرستی از کارایی که قراره انجام بدین جفت و جور و همه ی موارد رو اولویت بندی کنین. ببینین کدوم یکی از این اقدامات رو لازمه زودتر انجام بدین. اولویت بندی به خاطر این مهمه که نمی شه همه ی اقدامات رو یه باره در پیش گرفت، پس چه بهتر که مهم ترین ها رو در بالاترین جایگاه جدول بذارین. یادتون نره هر کسب وکاری فقط در صورتی به ثمر می نشیند که قدم به قدم پیش برده شه.

۶. حسابی تحقیق کنین

خیلی مهمه که از خودتون سوال کنین چه مقدار از طرح کسب وکارتون براساس ی گمانه زنی های بدون فکره و چه مقدار از اون بر مبنای داده های واقعی و اطلاعات معتبر شکل گرفته؟ اگه از جمله ی کارآفرینان عجول و ناآزموده هستین، به احتمال زیاد طرح کسب و کارتون رو بیشتر براساس ی اطلاعات بی پایه نوشته اید. حتی اگه در ردیف کارآفرینان باتجربه قرار دارین و می تونید با تکیه به دونسته های خودتون به نتیجه گیری برسین، بازم پیشنهاد می کنیم از تحقیق و بررسی منابع تکمیلی غافل نشید.

۷. یه طرح منظم و سازماندهی شده تدوین کنین

یادتون باشه شما تنها کسی نیستین که باید در مراحل جور واجور به طرح کسب وکار مراجعه کنه. سرمایه گذاران، شرکای کاری و حتی نیروهای متخصصی که قراره به استخدام دربیارین، قبل اینکه تصمیم بگیرن با شما همراه شن باید به طرحی که تنظیم کرده اید مراجعه کنن. پس اگه طرح تون رو طوری تدوین کرده باشین که نامفهوم و به هم ریخته به نظر می رسد، اثر نامناسبی روی خواننده می ذاره و دیگه حتی فرقی نمی کنه چه قدر ایده ی کسب وکارتون عالی و بی نقصه.

هدف از زندگی چیه و واسه چه هدفی باید زندگی کنین؟

چیجوری ترس از نا امید کردن بقیه رو از بین ببریم؟

چیجوری

You may also like...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *