چگونه عدم رضایت از یک محصول یا خدمت اعلام کنیم؟

effective-complain-tips

اعلام اعتراض نسبت به کیفیت یه کالا یا خدمتی که ازش استفاده میکنیم میشه قدمی مثبت هم جهت با تکامل شخصیت شما باشه پس اگه واقعاً از چیزی اعتراض دارین از بیان اون فرار نکنین.

به گزارش آلامتو و به نقل از چیجوری؛ شاید خیلی وقت ها احساس کرده باشین حقوق تون به عنوان مصرف کننده ی کالا یا خدمات رعایت نشده. فرض کنین تبلتی که همین یه چند وقت پیش خریدین زود به زود شارژ خالی می کنه یا مثلا در آخرین سفرتون از طرز برخورد مهماندار هواپیما خوش تون نیامده. هیچ وقت فکر کرده اید در مثل این موارد چیجوری باید نارضایتی تون رو عنوان کنین؟ اگه می خواهید از بیان شکایت تون نتیجه بگیرین، نکاتی رو که در ادامه به اونا اشاره می کنیم از یاد نبرین.

۱. اسم طرف صحبت تون رو سوال کنین و با اون خیلی با احترام حرف بزنین

این سوال رو در آخر ادب و احترام مطرح کنین تا طرف صحبت تون فکر نکنه با دونستن اسمش قصد سوءاستفاده دارین. بعد از اینکه در حد چند جمله ی کوتاه مشکل تون رو گفتید، سوال کنین: «در مورد این مشکل باید با شما صحبت کنم؟» اگه دیدید مشکل تون در بخش ی کاری اون شخص نیس، دیگه وارد جزئیات نشید. فقط وقتی اجازه دارین اسم طرف صحبت تون رو سوال کنین که مطمئن شده باشین دقیقا همون شخصیه که باید به مشکل تون رسیدگی کنه. وقتی اسمش رو به شما گفت، در طول صحبت با اسم خودش خطابش کنین. یادتون نره از کمک و توضیحاتی که به شما داده می شه حتما تشکر کنین.

۲. با فریاد زدن کارتون پیش نمیره

آرامش تون رو حفظ کنین، اما اینکه تا کجا بتونین خشم تون رو کنترل کنین بستگی به رفتار طرف صحبت تون هم داره. در هر صورت، پیشنهاد می کنیم تا حد امکان خونسرد باقی بمونین. یادتون باشه با داد زدن و توهین کردن راه به جایی نمیبرین. اگه تلفنی صحبت می کنین، احتمال داره عصبانیت تون باعث شه مسئول رسیدگی به شکایات تلفن تون رو قطع کنه.

۳. قبل از ایجاد تماس، حرف های تون رو یادداشت کنین

صحبت وقتی به حاشیه می رود که بداهه گویی کنین، پس قبل اینکه با مسئول رسیدگی به شکایات تماس بگیرین، خلاصه ی حرف هایی رو که می خواید بزنین یادداشت کنین. از ذکر جزئیات بی مورد شدیدا دوری کنین. بیشتر سن بالا ترها عادت دارن از جزئیاتی حرف بزنن که هیچ ربطی به مشکل شون نداره. کوتاه و به درد بخور و البته روشن و دقیق مشکل تون رو عنوان کنین تا مسئولان راحت تر بتونن مشکل تون رو برطرف کنن.

۴. خواسته ی تون رو هرچه هست، حتی دریافت خسارت، شفاف بگید

قبل اینکه شکایت تون رو عنوان کنین، از خودتون سوال کنین چه جوابی خوشحال تون می کنه، یعنی دوست دارین از عنوان کردن شکایت چه نتیجه ای بگیرین. ممکنه هدف تون فقط این باشه که مشکل رو به نمایندگان شرکت انتقال بدید تا به گوش بخش مدیریت برسه، اما شاید بعضی وقتا درخواست پرداخت خسارت مالی داشته باشین. خلاصه اینکه هر خواسته ای رو که دارین شفاف بگید تا نمایندگان شرکت بهتر بتونن رضایت تون رو جلب کنن. مثلا اگه درخواست خسارت مالی دارین، خواسته ی خود رو مستقیم انتقال بدید، یا همون چیزی می شه که خودتون می خواهید یا به هر حال یه جوری کمک تون می کنن تا نارضایتی تون جبران شه. در همه این مراحل، رعایت ادب فراموش تون نشه.

۵. سوال کنین چیجوری می تونید از بقیه نارضایتی هایی که ممکنه واسه تون پیش بیاد جلوگیری کنین

بعضی مشکلات هست که اگه زودتر درباره ی شون بدونین، می تونید جلوی به وجود اومدن شون رو بگیرین. شاید کالایی خریداری کرده باشین که حالا یه ایرادی پیدا کرده. اگه بدونین چه کارایی این یه ایراد رو به ایرادهای دیگه تبدیل می کنن، می تونید با انجام ندادن شون از هزینه های بعدی که باید واسه تعمیر اون کالا می پردازید جلوگیری کنین. پس حتما از نماینده ی شرکت سوال کنین واسه بیشتر نشدن مشکلی که حالا به خاطر اون تماس گرفته اید، چه کارایی لازمه.

مهارت ها ی ارتباطی مهم ترین اصل در همه ی نکاتیه که گفتیم. واسه اینکه از بیان شکایت تون نتیجه بگیرین، باید درست دست به کار شید تا مسئول رسیدگی به شکایات راضی شه به روشی رضایت تون رو جلب کنه.

چیجوری یه زندگی سالم داشته باشیم؟

چیجوری خوشبخت شیم؟

چیجوری

Author: حمیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *