Comments: 0 Posted by: Posted on:

داشتن عزت نفس

اگه می خواید در زندگی به معنی واقعی خوشبخت و خوشحال باشین باید یاد بگیرین که عزت نفس داشته باشین و واسه خودتون احترام قائل شید در این مقاله با ما همراه شید تا ۳ راز داشتن عزت نفس رو معرفی کنیم.

به گزارش آلامتو به نقل از success.com؛ در سال ۱۹۶۱، نویسنده ای به نام جوآن دیدیون، پس از انجام ۲۶ سال کار ادیتوری واسه وگو ، مقاله خلاقانه ای رو واسه مجله با عنوان “عزت نفس، سرمنشا و قدرت اون به رشته تحریر درآورد.

در این مقاله اون اینجور نوشته که: “زندگی بدون عزت نفس، دلیل می شه که بعضی شبا رو بیدار بمونین و به دنبال شیر گرم و یا مسکنی باشین تا پس از کشیدن پتو روی سرتون به عالم خواب فرو برید اما یهو شروع به شمارش اشتباهات خود در کارایی که رو دوش داشتین و از قلم انداختین، خیانت به اعتماد، وعده هایی که شکسته شدن، شانسایی که از سر کاهلی، بزدلی یا مصامحه از دست رفتن و یا خیلی چیزای دیگه می کنین.

پس از تفکری گذرا به ایده چاپ دوباره مقاله دیدیون این سوال مطرح می شه که ما چیجوری می تونیم سرفصلی رو به مقاله ای اختصاص بدیم که به حدود یه قرن پیش برمیگرده ؟

البته، شکها و تردیدهایی که از راه دیدیون گفته شدن به خودی خود چیزی رو در مورد عزت نفس رو نمی کنن. اما نگاهی گذرا به مشکلای گفته شده در مقاله دیدیون، باعث نمی شه که مجله ما اعتبار کمتری داشته باشه و پس ما به طور خلاصه به تشریح بخشایی از مقاله ایشون می پردازیم..

دیدیون در مقاله خود گفت که: قبول کردن نقطه ضعف هامون به جای شکنجه دادن خود با اونا نقطه ابتدایی داشتن عزت نفس است. تشکر از ارزش ذاتی خود “یه قانون اساسی و یه عادت ذهنیه که هیچوقت نباید فراموش شه.

بلکه باید اونو پیشرفت و آموزش داد، و رو به جلو پیش رفت. اینجا بعضی از استراتژیهای اضافی واسه شروع کردن راه عزت نفس واسه شما عنوان می شه.

  1. شک نداشته باشین شما یه شخص خوب هستین!

هر روز این جمله یا هر جمله ای که واسه شما مناسب تره رو با خود در آینه تکرار کنین. البته ممکنه در اول احساس کنین که کار احمقانه ای رو انجام می دین، اما اثر مثبت تکرار این سخنان با خودتون، اصلا احمقانه نیس.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ روی ۲۴۰۰ نوجوون انجام شد نشون داد که خود دلسوزی اثر منفی اعتماد به نفس پایین رو خنثی می کنه که با تحقیقات دیگه انجام شده در مورد افسردگی و اضطراب یکی بودن داره.

محققان این مطالعه به این نتیجه رسیدن که:«خود دلسوزی ، شامل پذیرش نبود اعتماد به نفس و خود آزمایش منفی و ناتوانی به عنوان بخشی از خصوصیات انسانیه» و پس با دونستن این موارد باید تلاش کنین با خودتون مهربون باشین.

هر روز قدرت و توانایی هاتون رو به خود یاداور شید. اگه قراره در شرایط اجتماعی ناتوانی داشته باشین یا آنقدرها که دوست دارین با استعداد نباشین چه اتفاقی می افته؟ هیچکی کامل نیس و همین نقاط ضعف و پیشرفت و بهسازی خوده که ما رو جذاب می سازه.

  1. اگه بقیه افراد با این نظر شما موافق نبودن به اونا اهمیت ندین

دیدیون در ادامه مقاله اش اینجور نوشت که: “واقعیت غم انگیز اینه که عزت نفس هیچ ربطی به تایید بقیه نداره ولی ما اونو به سخنان بقیه در رابطه می کنیم. یافته های خیلی از تحقیقات این رو اثبات کردن.

احساس اعتماد به نفس وابسته به نظرات بقیه – یه نوع عزت نفس شرطیه که مثل خونه ایه که با کارتای کاغذی ساخته باشین که هر لحظه ممکنه فروبریزد.

رسانه های اجتماعی باعث بزرگ تر شدن دام اعتماد به نفس شرطی نسب به وقتی شدن که دیدیون یه دختر جوون بود. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ در دانشگاه هوستون انجام شد نشون داد که هر چی افراد زمان بیشتری رو صرف گذروندن وقت در فیسبوک کنن علائم افسردگی اونا بیشتره. اما به راستی به چه دلیل این جوری س؟

مقایسه این پلتفرما به این موضوع بستگی داره که کی از بیشترین اوقات فراغت برخورداره؟ و کدوم یکی از افراد موفق ترین هستن؟ این موارد ، ما رو بران می داره تا بیشتر روی عزت نفس شرطی تمرکز کنیم تا عزت نفس واقعی.

  1. ارزشای اصلی خود رو شناسایی کنین.

محدود کردن مقایسه ها مشکل ریشه ای عزت نفس شرطی رو حل نمی کنه. آزمایش خود به عنوان اینکه کی هستین و نه این که فکر می کنین باید کی باشین کار ساده ای نیس.

در این راه شما نیاز دارین تا درمانگری رو پیدا کنین که بتونه به شما کمک کنه تا روی محدودیتای بازدارنده تون واسه داشتن عزت نفس تمرکز کنین. اما نقطه شروع این راه، دریافتن این موضوعه که به راستی چی ارزشمنده.

عزت نفس وقتی به وجود میاد که شما به شکلی زندگی کنین که با ارزشای تون هماهنگ باشه.

واسه دوست داشتن خود چیکار باید کرد؟

تعریف اعتماد به نفس چیه؟

اختصاصی افزایش اعتماد به نفس روانشناسی موفقیت چیجوری