گوگل چگونه محتوای بی کیفیت را تشخیص می‌دهد؟

سئو و بهینه سازی سایت

گوگل چیجوری محتوای بی کیفیت رو تشخیص میده؟

۱۲ مهر ۱۳۹۶

شایدً یکی از سوالاتی که موقع بهینه سازی سایت از خود پرسیده اید، اینه که گوگل چیجوری محتوای بی کیفیت رو از صفحات با کیفیت تشخیص میده و ما چیجوری می تونیم این صفحات رو شناسایی کنیم؟

واسه بررسی این موضوع میشه فهرستی بلند بالایی از معیارهای جور واجور در نظر گرفت؛ جزئیاتی مثل رفتار کاربران، سرعت بارگذاری صفحات و یا غلطای املایی از جمله این موارد هستن؛ اما چیزی که باید در نظر داشت اینه که گوگل معمولاً به طور رسمی از معیارها و به روزرسانیای خود صحبت نمی کنه و خیلی از الگوریتمای گوگل به شکل یه راز مگوی باقی مونده ان.

پس، چیزی که کارشناسان مطرح می کنن، نتیجه تجارت و حاصل آزمایشای زیاد آنانه. طبق آمار گوگل، هر روز میلیونا مقاله جدید در سایتا و وبلاگا منتشر می شن که قسمت بزرگی از اونا با هدف قرار گرفتن در رتبه های اول تولیدشده ان و ً گوگل هم با وجود اینکه یه ماشین برنامه ریزی شده، در بیشتر موارد خوب می تونه کیفیت محتواهای منتشر شده رو تشخیص بده.

البته باید دقت کنین رفتار گوگل در قبال محتوای انگلیسی با محتوای فارسی کمی فرق داره (تشخیص و درک محتوای انگلیسی واسه گوگل بسیار ساده تره)، اما سؤال مهم اینه که چیجوری گوگل با به کار گیری رباتای خزنده خود کیفیت محتوای رو سبک و سنگین میکنه؟

چی کیفیت رو واسه گوگل معنا می کنه؟

، مطمئناً گوگل معیارهایی واسه تشخیص محتوای با کیفیت از محتوای بی کیفیت داره که بعضی از اونا واسه ما بسیار روشن هستن و یه سریای دیگه جذابیت خاصی دارن. اینطوری …

  • گوگل به محتوای یکتا (همون محتوای یونیک!) نیاز داره و می خواد مطمئن شه مطالبی که به دست کاربران می رسه از ارزش بالایی بهره مند هستن. در نتیجه، فقط با تغییر لغات و کلمات نمیشه محتوایی غیرتکراری و البته با ارزش و به درد بخور تولید کرد.
  • گوگل علاقه بسیاری به لینکای طبیعی داره که به صفحات جور واجور اشاره می کنن. این لینکا اگه از سایتای معتبر و زیادی باشن، از دید گوگل به این معناست که صفحه مورد نظر از کیفیت بالایی برخورداره و یه منبع مناسب و غیرتکراری حساب می شه که بسیاری به مطالب اون استناد کردن.
  • هم اینکه گوگل به کیفیت لینکای دریافت شده توسط یه صفحه هم اهمیت میده. این لینکا چه خارجی باشه و چه داخلی، اگه از صفحاتی با کیفیت و با رتبه بالا دریافت شن، به عنوان معیاری واسه امتحان محتوای با کیفیت در نظر گرفته می شه.
  • افزون به همه این موارد، شاید باحال باشه که گوگل حتی به بازخورد کاربران در بخش دیدگاه ها هم اهمیت میده و از این روش اندازه علاقه یا توجه کاربران به محتوای صفحه رو سبک و سنگین میکنه. واقعا یکی از معیارهای اصلی گوگل واسه امتحان محتوای با کیفیت اینه که محتوای صفحه، به سوالات کاربران جواب دهد.

گوگل و روانشناسی رفتار کاربران!

بهتره بدونین که گوگل به شکل جالبی از رفتار کاربران به اندازه رضایت اونا از مطالب سایت اطلاع کامل پیدا می کنی. کاربران با جستجوی عبارات جور واجور در گوگل، با صفحاتی از لینکای جور واجور مواجه می شن و معمولا، روی یکی از لینکای بالای صفحه اول یافته های جستجو، کلیک می کنن.

این وسط، بعضی از کاربران مدت زمان طولانی در اون صفحه باقی می مانند و یه سریای دیگه از اون صفحه خارج شده و دوباره به صفحۀ جستجوی گوگل بازمی گردند. بعد بدون کلیک کردن روی لینکای یافته های قبلی، یه عبارت به طور کاملً متفاوت رو جستجو می کنن و به وب سایتی با موضوعات متفاوت سر میزنن. در هر دو حالت، این رفتار از نگاه گوگل به این معناست که صفحه اول به سوال جستجوگر به طور کامل جواب داده و مشکل اونو رفع کرده.

از طرف دیگه تصور کنین که کاربری با کلیک روی یکی از یافته های جستجو به صفحه ای وارد شه و بدون این دست اون دست کردن از صفحه نامبرده خارج گشته و روی یکی دیگه از لینکای یافته های کلیک کنه. این رفتار به گوگل میگه که صفحه اول خوب نتونسته به سوال کاربر جواب دهد. اگه این اتفاق واسه یه صفحه بارها تکرار شه، گوگل در نمایش اون صفحه تجدید نظر کرده و این صفحه رو به رتبه های پایین تر منتقل می کنه و لینک دیگری رو به جای اون در یافته های جستجو به نمایش میذاره.

معیارهای باحال تر واسه تشخیص کیفیت محتوا

سرعت بارگذاری

کندیِ بارگذاری صفحات هم در امتحان محتوای بی کیفیت تأثیرگذارند. با در نظر گرفتن اینکه کاربران اینترنتی خیلی صبور نیستن، گوگل سرعت بارگذاری کامل صفحات به همراه تموم عکسا و گرافیکا رو یکی از معیارهای مهم در تشخیص کیفیت محتوا در نظر گرفته. علاوه بر دسترسی سریع، ریسپانسیو بودن صفحات سایت (تطبیق مناسب صفحات بدون به هم ریختگی فونت و گرافیکا روی دستگاه های جور واجور مثل موبایل، تبلت و لپ تاپ) هم به عنوان یکی از راه های تشخیص محتوای با کیفیت مطرح شده.

اشتباهات املایی

شاید براتون عجیب باشه که گوگل به سطحی از پیشرفت رسیده که اشتباهات املایی رو تشخیص داده و از یافته های اون واسه امتحان محتوای بی کیفیت استفاده می کنه؛ اما با در نظر گرفتن آزمونای انجام شده میشه با احتمال بالایی گفت که الگوریتمای گوگل دست کم در بخش زبونای پرکاربرد مثل انگلیسی، اشتباهات املایی و دستور زبون رو خوب متوجه می شن و صفحات پراشتباه رو از یافته های خود حذف می کنن یا به رتبه های پایین تر می فرستند.

واسه درک بهتر این موضوع کافیه به یکی از صفحات با کیفیت و پربازدید خود (ً انگلیسی) عمداً اشتباهات املایی و نگارشی رو اضافه کنین. پس از یه مدت مشاهده می کنین که صفحه نامبرده دیگه از رتبه و بازدید قبلی بهره مند نیس. البته ما اینجور آزمون و خطایی رو به شما پیشنهاد نمی کنیم! هم اینکه، همونطور که گفته شد این واسه محتوای انگلیسی دقت بالایی داره و در مورد محتوای فارسی هنوز با مشکلایی روبروس.

به کار گیری تگ Alt واسه محتوای تصویری

تصاویر یکی از راه های افزایش جذابیت، بهتر خونده شدن و کوتاهی محتوای متنی هستن که از طرف کاربران اینترنتی و موتورهای جستجو هم بسیار مورد توجه قرار میگیره. با این حال، واسه گوگل فقط به کار گیری تصاویر کافی نیس و این موتور جستجو به به کار گیری تگ Alt واسه تصاویر هم تأکید زیادی داره.

تگ Alt در واقع توصیف کننده موضوعیه که از تصویر برداشت می شه و موقع نبود بارگذاری اون به جای متن به نمایش درمی آید. هم اینکه، مرورگرهایی که از توانایی خوندن متن واسه افراد نابینا بهره مند باشن هم می تونن با خوندن این تگ، معنی تصاویر رو به این دسته از کاربران اینترنتی انتقال بدن.

با این حال، یادتون باشه که طول تگ Alt بیشتر از ۱۲۵ کاراکتر نباشه و در صورت امکان از کلمات کلیدی در اون استفاده شه تا از شانس بیشتری واسه قرار گرفتن در رتبه های بالاتر یافته های تصویری گوگل بهره مند شید. به نظر بعضی کارشناسان نبود به کار گیری این تگ به معنی محتوای بی کیفیته چون تصاویر بدون توضیحات کافی واسه خزندهای گوگل هستن.

لینک به منابع خارجی

پیوندِ موضوعی صفحات، روش ایه که وب مسترها واسه افزایش بازدید کاربران از سایت و بالا رفتن مدت زمان موندگاری اونا استفاده می کنن. با این حال گوگل علاقه داره تا محتوای صفحات به خاطر افزایشِ اطلاعات کاربران به منابع خارجی هم لینک بدن. این لینکای خارجی اگه به صفحات پربازدید و مربوط به موضوع صفحه باشن در افزایش کیفیت محتوا تأثیرگذارند.

به دنبال خدمات سئو هستین؟

ما علم لازم واسه افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل رو داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

افزایش ترافیک سایت شما

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

روشای عادی واسه تشخیص محتوای بی کیفیت

اگه معقولانه به ماجرا نگاه کنیم به دلیل مخفی بودن خیلی از الگوریتمای گوگل، نمیشه به تموم جزئیاتی که این موتور جستجو واسه تشخیص محتوای بی کیفیت در نظر میگیره، دسترسی داشت؛ اما معیارهایی هستن که با اینکه از طرف مسئولان گوگل به طور رسمی اعلام نشده ان ولی به دلیل آزمون و خطاهای مختلفی که روی اونا انجام شده به احتمال زیاد میشه بر اونا استناد کرد تا محتوای بی کیفیت رو تشخیص داد و از سایت خود حذف کرد.

کلا وقتی که به جستجوی عبارت کیفیت محتوا یا تشخیص محتوای بی کیفیت بپردازید، با صفحاتی مواجه میشین که به موضوعاتی مثل Time on Site، و بازدیدکنندگان طبیعی (Organic Visitors) می پردازن. این موارد با اینکه از اهمیت بالایی واسه افزایش کیفیت محتوا از دید گوگل بهره مند هستن، اما می تونن کمی گمراه کننده هم باشن. پس، چشم بسته نمیشه به اونا اعتماد کرد.

موندگاری دراز مدتِ کاربران در صفحات می تونه به دلیل دلبستگی و عادت اونا به سایت شما باشه. این در حالیه که کاربران جدید ممکنه اینجور پیوندی با شما برقرار نکنن. هم اینکه، در پاره ای از مواقع کاربران به دلیل مطالعه بخشی از محتوا، یه وقتی رو در سایت شما توقف می کنن و Time on Site رو زیاد می کنن. با این حال پس از یه مدت به دلیل نیافتن اون چیزی که به دنبالش هستن به صفحه یافته های بازمی گردند و روی لینک دیگری کلیک می کنن.

هم اینکه، ممکنه کاربران با صفحات مزاحم Pop-up مواجه شن و بستن اونا زمان زیادی بگیره. این مورد هم با اینکه Time on Site رو کمی زیاد می کنه، اما به معنی محتوای با کیفیت نیس و نارضایتی مخاطبان رو داره. هم اینکه، خیلی از مخاطبان از ترس باز شدن پاپ آپای جدید به صفحات دیگه سر نمی زنن و از سایت خارج می شن.

Bounce Rate هم می تونه مفهومی دو پهلو داشته باشه. این ملاک به معنی درصد خروج کاربرانیه که پس از ورود به سایت شما، بدون مشاهده صفحات دیگه از اون خارج می شن. با این وجود بانس ریت نمی تونه ملاک مناسبی واسه تشخیص محتوای بی کیفیت باشه و حتی مستقیما هم از طرف گوگل مورد استفاده قرار نمی گیره. گوگل تنها وقتی برگشت کاربران از صفحات رو به معنی محتوای بی کیفیت می دونه که اونا بدون این دست اون دست کردن روی یکی دیگه از لینکای یافته های کلیک کنن.

هم اینکه، آدمایی که از راه بک لینک به سایت شما هدایت می شن هم هدف و انتظار مشخصی از محتوای شما ندارن. در واقع اونا در بین مطالعه یه مطلب با لینک صفحه شما مواجه می شن و اگه خوش شانس باشین روی اون کلیک می کنن و درصد خیلی از اونا پس از مطالعه مطلب دوباره به صفحه منبع بازمی گردند. پس این موضوع به معنی محتوای بی کیفیت صفحه شما نیس. علاوه بر این، کاربرانی که از راه خبرنامه از مطالب جدید شما آگاه می شن هم با احتمال کمی به صفحات دیگه سایت سر میزنن چون مطالب رو به روز مطالعه می کنن.

بازدیدکنندگان طبیعی یا Organic Visitors هم بعضی وقتا می تونن ما رو به اشتباه بندازه. شایدً شمام صفحاتی با محتوای بی کیفیت که از بازدید مناسبی بهره مند هستن رو مشاهده کردین. این صفحات ممکنه واسه عبارات و کلماتی که در بخش کاری سایت شما نیس رتبه خوبی کسب کرده باشن. وجود اینجور محتوایی در سایت شما موجب افزایش اندازه بانس ریت می شه و با در نظر گرفتن اینکه کلید واژه سئو شده با موضوع سایت شما همخوانی نداره به احتمال قوی کاربران پس از برگشت از صفحه روی لینکای دیگه یافته های جستجو کلیک کنن. نتیجه اینکه پیشنهاد می شه به جای شادی از کسب رتبه مناسب به سرعت این صفحات رو از سایت خود حذف کرده یا محتوای اونا رو اصلاح کنین.

پس چیجوری کیفیت محتوا رو تشخیص بدیم؟

، شاید براتون سوال شده که اگه موارد بالا جوری واسه تشخیص کیفیت محتوا قابل اطمینان نیستن، پس باید چه کاری انجام داد؟ شما می تونین معیارهای اندازه مشارکت رو با همدیگه ترکیب کنین و کیفیت محتوای خود رو بررسی کنین:

  • تعداد کل بازدیدها
  • اندازه مشارکت در داخل و خارج سایت
  • تعداد بازدید از هر صفحه پس از مشاهده صفحه فرود: اگه شخصی وارد سایت شما شد و از اون صفحه به صفحات دیگه سایت تون هم مراجعه کرد، نشونه خوبیه. اگه کاربر پس از ورود از تعداد کمی صفحه بازدید کنه، نشونه خیلی خوبی نیس؛ هر چند این نشونه باید با معیارهایی مثل بانس ریت و Time on Site ترکیب شه.

علاوه بر موارد بالا، واسه امتحان کیفیت محتوا می تونین کمی به رفتار بازدیدکنندگان دقت کنین. مثلا باید بعضی معیارهای Offsite رو هم در نظر بگیرین که از جمله اونا میشه به تعداد لینکای خارجی، رتبه دامنه لینکای دریافتی و اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی اشاره کرد.

  • کیفیت بک لینکا: تعداد بک لینکا از جمله معیارهاییه که خوب کیفیت محتوای شما رو نشون میده. این لینکا اگه به طور طبیعی و بدون به کار گیری مزارع لینک ساخته شن بسیار به درد بخور هستش. متأسفانه در ایران، بیشتر بک لینکا توسط صاحبان وب سایتا و با پرداخت پول یا ساخت وبلاگایی با هدف تولید لینک ساخته می شن. با این حال، کیفیت و رتبه وب سایتایی که از اونا لینک دریافت می کنین، بیشتر از تعداد لینکا ارزشمنده. گوگل هم خوب این موضوع رو درک می کنه و محتوایی که از وب سایتایی با رتبه بالا لینک دریافت می کنه رو با کیفیت می دونه.
  • تعداد دامنه هایی که به شما لینک دادن
  • انتشار در شبکه های اجتماعی: بازنشر مطالب سایت در شبکه های اجتماعی مثل توئیتر، فیسبوک و لینکدین هم یکی از نشونه های محبوبیت یا اهمیت محتوای تولیدشده و در نتیجه کیفیت بالای اون هستش. براساس آمار، وب سایتایی با رتبه بهتر در یافته های جستجوی گوگل (به خصوص ۵ رتبه اول)، فعالیت بیشتری در شبکه های اجتماعی به خصوص فیسبوک، گوگل پلاس و لینکدین داشتن و مطالب اونا از بازنشر بیشتری نسبت به بقیه بهره مند بوده.

هم اینکه، شما می تونین معیارهای موتور جستجو رو بررسی کنین. معیارهایی مانند …

  • ایندکس شدن محتوا: با وارد کردن URL صفحه مستقیما در موتور جستجو می تونین ایندکس شدن محتوای خود رو ببینین.
  • جستجوی رتبه صفحه براساس عنوان اون
  • بررسی اندازه کلیک صفحات با به کار گیری گوگل وبمستر تولز
  • بررسی محتوای Duplicate: اگه نشانی صفحه ای رو در موتور جستجو وارد کردین و دو نتیجه مشابه از سایت خود رو مشاهده کردین یا اگه با جستجوی عنوان یکی از صفحات تون در یافته های جستجو، متوجه دو لینک از سایت خود شدید، باید بدونین که باید در جهت رفع مشکل محتوای تکراری سایت خود تلاش کنین.

با محتوای بی کیفیت چه کنیم؟

اگه زمان و حوصله کافی واسه بازنگری مطالب سایت خود رو دارین، قبل از انجام این کار بهتره سه دسته بندی جور واجور رو واسه مطالب خود در نظر بگیرین و محتوای هر کدوم از صفحات رو در یکی از این سبدها بذارین.

  1. محتواهای پراهمیت: معمولا زمان زیادی واسه تولید محتواهای پراهمیت صرف می شه. در نتیجه، این مطالب از کیفیت بالا و بازدید و نظرات زیادی بهره مند هستن. پس این مطالب احتیاجی به اصلاح یا حذف کردن ندارن.
  2. محتوای متوسط: دسته دوم مطالبی هستن که با اینکه نیاز به اصلاح دارن، اما بهتره در سایت باقی بمونن. این مطالب به برند شما آسیبی نمی زنن و با معیارهای امتحان محتوای بی کیفیت گوگل هم همخوانی ندارن. تنها ایرادشان، شاید ناهماهنگی با سطح انتظار شما باشه که در اثر گذشت زمان ایجاد شده. در نتیجه می تونین با یه بازنویسی بهتر، کیفیت اونا رو زیاد کنین و دوباره منتشر کنین.
  3. محتوای بی کیفیت: این دسته از محتوا نه فقط با سلیقه شما موافق نیس، بلکه حتی استانداردهای مورد نظر گوگل رو هم نداره. معمولا محتواهای کپی شده، محتواهای با اشتباهات املایی و دستور زبون فراوون، محتواهای بدون بازدید و بازخورد مناسب از طرف کاربران و محتواهای بدون بازنشر در شبکه های اجتماعی در این دسته قرار می گیرن. این محتواهای بی کیفیت مستعد ضربه زدن به رتبه سایت شمان. در این هنگام بهتره قبل از حذف یهویی همه اونا یه آزمایش کوچیک انجام بدین. یه دسته قابل توجه از این مطالب رو انتخاب کرده و پس از کپی ورداری، اونا رو خط بزنین. بعد رتبه، اندازه ترافیک و ایندکس شدن مطالب سایت رو بازبینی کنین. اگه بهبود زیادی در این شاخصا مشاهده کردین به مرور و دسته دسته دیگه مطالب رو از سایت خود خط بزنین. در نظر داشته باشین که اگه بهبود خاصی در این شاخصا دیده نمی شه یا در دسته بندی محتوای بی کیفیت اشتباه کردین یا سایت شما از دید فنی مشکلات دیگری داره که از طرف گوگل واسه رتبه بندی در نظر گرفته می شه.

حرف آخر

تولید محتوای با کیفیت همیشه واسه وب سایتا مهمه و معمولاً هزینه و زمان زیادی هم واسه اون صرف می کنن؛ اما سؤال اینجاس که گوگل چیجوری قادر به تشخیص محتوای بی کیفیته؟ مشکلات تولید محتوای با کیفیت و معضلات به وجود اومده توسط کپی ورداری اون موجب شده تا بعضی به تولید محتوای تصویری روی بیارن. با این حال، هزینه بالای اون و مشکلات گوگل در تشخیص معنی این دسته از محتواها موجب شده تا مطالب نوشتاری بازم بخش کلی ای از محتوای آنلاین رو پوشش بدن. این وسط میشه با به کار گیری راه کارای ساده از منتشر کردن محتوای بی کیفیت جلوگیری کرد. گوگل هم نسبت به سالای قبل پیشرفتای زیادی داشته و دیگه نمیشه با تغییر و بازنویسی ساده و استفاده پرتکرار از کلمات کلیدی اونو فریب داد.

به نظر می رسه بهترین راه ممکن واسه کسب رتبه بهتر در یافته های جستجوی گوگل، رفتار رو راست و تولید محتوای تألیفیه چون در سالای گذشته گوگل به رفتار کاربران اهمیت زیادی میده و کاربران هم از مطالب جدید و غیرتکراری که اطلاعات جذابی در اختیارشون بذاره استقبال می کنن. این مطالب به سرعت در شبکه های اجتماعی بازنشر می شه و مخاطبان درباره اونا اعلام نظر می کنن. هم اینکه وب سایتایی که مطالب دسته اول منتشر می کنن به عنوان منبع شناخته می شن و بک لینکای رایگان زیادی دریافت می کنن. علاوه بر این، سایتایی که از محتوای باکیفیت استفاده میکردن، از Time on site بالا و بانس ریت بسیار کمی بهره مند هستن.

موضوع در رابطه سئو و بهینه سازی سایت

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

امیرحسین اکبرزاده

امیرحسین اکبرزاده هستم، فارغ التحصیل و فراری از رشته مخابرات! به نوشتن در بخشای بازاریابی محتوا، دیجیتال مارکتینگ و برنامه نویسی علاقمندم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

Author: حمیدی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *