Comments: 0 Posted by: حمیدی Posted on: دسامبر 14, 2019

سئو و بهینه سازی سایت

۱۰ ترفند کلیدی سئو که حتماً باید بدونین!

۳۱ تیر ۱۳۹۵

در چند سال گذشته تغییرات زیادی در دنیای سئو اتفاق افتاده. با اینحال هنوزم بعضی از اصول بنیادی خاص اون بدون تغییر باقی مونده. مثلا هدف قرار دادنِ کلمات کلیدی، به خاطر بهبود رتبه بندی طبیعی، تاثیر خود رو از دست داده اما به کار گیری کلمات کلیدی هنوزم چیزی بسیار لازمه.

کلمات کلیدی علاوه بر اینکه می تونه در بهبود سئوی سایت تاثیر زیادی داشته باشه، موارد و نکات بسیار زیادی در مورد کاربران و موضوع سایت شون رو روشن میکنه. با وجود تکنیکای جور واجور سئو، تشخیص اینکه به چه نوع تکنیکی باید به فکر بود و از چه روشی میشه بیخیال شد تقریبا غیر ممکنه. در این مقاله می خوایم ۱۰ مورد از مهم ترین نکات و ترفندهای سئو رو بگیم.

بازاریابان B2B و B2C، به دنبال دریافت ترافیک از راه یافته های حاصل از موتورهای جستجوگر هستن چون این نوع ترافیک ۸٫۵ برابر شانس بیشتری نسبت به لینکای خارجی واسه تبدیل شدن به مشتری دارن. اگه تنها روی این تکنیکا تمرکز داشته باشین، می تونین ترافیک طبیعی بسیاری به سمت سایت خود جذب کنین و رتبه بندی سایت رو بدون جریمه شدن، بهتر کنین.

افزایش ترافیک طبیعی سایت

ما در هفته گذشته مقاله ای با عنوان ۲۰۰ عامل مهم سئو در رتبه بندی گوگل منتشر کردیم که میشه گفت کامل ترین منبع ممکن در اینترنت هستش. در اون مقاله تلاش کردیم تا تموم عوامل مهم و موثر در سئو رو واسه شما نام ببریم.

شاید پُست الان خوب و کمال اون مقاله نباشه، اما عوضش در این مقاله ۱۰ مورد از مهم ترین نکاتی که واسه سئو لازمه بدونین رو براتون نام می بریم. اگه بتونین روی همین موارد تمرکز کنین و اونا رو روی سایت خود اعمال کنین، مطمئن باشین طی چند ماه یافته های حاصل از اونو خوب مشاهده می کنین.

هر چیزی که باعث کند شدن سایت می شه رو خط بزنین

همونطور که میدونید، سرعت بارگذاری صفحه یکی از فاکتورهای لازم در سئو هستش.

تاثیر سرعت بازگذاری سایت در سئو

در گذشته بیشتر افراد مجبور بودن با سایتایی که بارگذاری بسیار آهسته ای داشتن کنار بیان. در اون روزا ۵ دقیقه انتظار واسه بارگذاری یه سایت خبری، چیز عجیبی نبود. این موضوع اصلا تجربه خوبی نیس اما هنوزم در بیشتر سایتا دیده میشه.

صفحه ای که بارگذاری کندی داره می تونه مانع از خرید اجناس توسط مشتریان شه. تحقیقات و تحقیقات انجام شده نشون میده که یه ثانیه تاخیر در زمان بارگذاری صفحه، می تونه به ۷ درصد کاهش در اندازه تبدیل منجر شه.

اهمیت سرعت لود سایت در

بذارین بگیم تو ذهن خریداران احتمالی، یه سایت کنه برابره با یه سایت غیر قابل اعتماد. تموم.

سرعت سایت واسه کاربران و گوگل خیلی با اهمیته. براساس یافته های سایت eConsultancy اگه مدت زمان بار گذاری سایت بیشتر از ۳ ثانیه باشه، تقریباً ۴۰% افراد اونو ترک می کنن. 

ریزش بازدید کننگان به دلیل کندی سایت

از وقتی که کسب وکارها در مورد فرصتای موجود در افزایش ترافیک طبیعی و در اومد حاصل از بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجوگر خبردار شدن، درخواست واسه بالا بردن سایت زیاد شد. در ۹ آوریل سال ۲۰۱۰، گوگل سرعت سایت رو به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در رتبه بندی در نظر گرفت.

این موضوع معنیش اینه که اگه سرعت بارگذاری سایت شما پایینه، واسه به دست آوردن رتبه های بالاتر در موتورهای جستجوگر کار سختی در پیش دارین حتی اگه محتوای شما با کیفیت باشه و طراحی سایت حرفه ای داشته باشین.

براساس تحقیقات داخلی گوگل، وقتی که صفحه ای به کندی بارگذاری می شه، بازدید کنندگان زمان بسیار کمی رو در اون سایت می گذرونن و تلاش می کنن خیلی زود سایت رو ترک کنن. از طرف دیگه، صفحاتی که سرعت بارگذاری بالایی دارن، هزینه های عملیاتی رو کاهش میدن و می تونن تجربۀ کاربران رو بهبود بخشن در حالیکه امتیازات دیگری هم داره.

اهمیت سرعت بارگذاری سایت

از شر همه عناصر غیر لازم که باعث کند شدن سایت شما شده، خلاص شید. اگه از کاربران وردپرس هستین، تلاش کنین بعضی از افزونه های غیر لازم که استفاده نمی کنین رو غیر فعال کنین. هم اینکه سایدبار خود رو مرتب کنین و تنها ابزارکای لازم رو در اون بذارین.

به بقیه سایتایی که محتوای در رابطه دارن لینک بدین

لینک دادن به بقیه سایتا واسه رشد سایت بسیار لازمه.

– برایان کلارک، مدیر Copyblogger Media

بیشتر افراد فکر می کنن که لینک دادن به محتوای معتبر و در رابطه می تونه بد باشه چون باعث می شه ادما از سایت خارج شن. اما واقعا این جوری نیس. "رَند فیشکین" بنیانگذار سایت Moz عقیده داره:

لینک دادن به سایتای معتبر می تونه ترافیک قابل پیگیری زیادی وارد اون سایتا کُند و همین امر موجب می شه سایت شما با ارزش تر و قابل اندازه تر شه.

به وب سایتای معتبر لینک بدین

نمی تونین از بقیه توقع داشته باشی به سایت شما لینک بدن در حالیکه خودتون از انجام اینکار دوری می کنین. مثلا اگه به دنبال به دست آوردن لینکای داخلی از سایتای معتبر و قابل اعتماد هستین،  یکی از آسانترین روش ها واسه انجام اینکار اینه که تمایل خود واسه لینک دادن به اینجور سایتایی رو نشون بدین.

البته باید یادتون باشه که فقط به محتوایی لینک بدین که معتبر و ارزشمنده. در این صورت می تونین از امتیازات این لینکا واسه سئو سایت خود بهره مند شید. مهم تر از همه اینه که به افراد جور واجور اطلاع بدین که به سایت شون لینک کردین، اینطوری احتمال اینکه این افراد در به اشتراک گذاری محتوا به شما کمک کنن بالا میره.

واسه آدما محتوا تولید کنین، نه موتورهای جستجوگر

تازگیاً فهمیدم که بیشتر وبلاگ نویسان و تولید کنندگان محتوا فقط از روشای قدیمی سئو استفاده می کنن. اگه شمام جزو این دسته از افراد هستین، زمان اون رسیده که روش هدف دار خود رو تغییر بدین.

فرق سئو قدیم و سئوی جدید

خیلی از افراد هنوزم روی کلمات کلیدی طولانی (Long Tail) سرمایه گذاری نمی کنن و بهتر می دونن به دستکاری موتورهای جستجوگر بپردازند. این راه و روش به طور کاملً اشتباهه. به جای اینکه تمرکز خود رو روی موتورهای جستجو بذارین، واسه کاربران و آدمایی محتوا تولید کنین که مطالب شما رو با دقت می خونن و می تونن از اجناس شما استفاده کنن. به یاد داشته باشین که عنکبوتای موتورهای جستجوگر تنها یه اسکریپت هستن و نمی تونن اجناس شما رو بخرن.

مثلا سایت Copyblogger رو در نظر بگیرین. این سایت همه تلاش خود رو واسه راضی نگه داشتن مشتریان و خوانندگان خود انجام داده. تعجبی نداره که برایان کلارک یکی از موفق ترین افراد در بازاریابی  محتوا هستش. اون با تلاشای خود تونسته این سایت رو به یه شرکت بازاریابی دیجیتال چند میلیون دلاری تبدیل کنه.

واسه آدما محتوا تولید کنین نه گوگل

این موضوع وقتی اتفاق می افته که بازاریابان به مشتریان شور و شوق داشته باشن. حالا سوال اینجاس که نوشتن واسه کاربران معنیش چیه؟ جواب این سوال بسیار ساده س!. وقتی که در حال نوشتن محتوا هستین، از یاد ببرین که گوگل هست. عوضش محتوایی بسازین که به مشتریان کمک می کنه. این گزینه به عنوان محتوا سازی (SEO Copywriting) شناخته شده. وقتی که تمرکز اصلی خود رو روی کاربران قرار می دید، میتونین محتوای به درد بخور و با ارزشی بنویسین که واسه موتورهای جستجو هم بسیار با ارزشه.

سایتای معتبر رو تشویق کنین به شما لینک بدن

لینکای داخلی هنوزم واسه رتبه بندی در مورتورهای جستجو خیلی با اهمیته.

عوامل مهم در رتبه بندی سایت در گوگل

وقتی که لینکای dofollow و nofollow رو با هم ترکیب می کنین، پروفایلی از لینکای طبیعی دارین که باعث رضایت گوگل می شه. در این شرایط گوگل به شما جایزه میده. بازاریابی محتوا به معنی ایجاد یه محتوای با کیفیته که افراد رو مجبور می کنه به شما لینک بدن. بیشتر آدمایی که در این مورد موفق بودن روی منابعی متمرکزند که در تولید محتوای خوب و با کیفیت به اونا کمک می کنه.

واسه تولید محتوای با کیفیت نیاز به تلاشای بسیاریه. وقتی که در حال ایجاد محتوای به درد بخور و لینک دادن به سایتای معتبر و قابل اعتماد هستین، متوجه میشین که بیشتر افراد هم به صورت طبیعی به شما لینک دادن.

در شروع کار، تجزیه و تحلیلی از وب داشته باشین

بعد از اینکه اهداف سئوی خود رو به طور روشن تعریف کردین، به نرم افزاری نیاز دارین که بتونه موارد مهم رو پیگیری کنه.

به کار گیری وسایل تحلیل وب

ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس، کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) و نرم افزارهای موشکافی خصوصی می تونه در پیگیری این موارد به شما کمک کنه. ابزارهایی مثل CrazyEgg به شما  نشون میده بازدید کنندگان سایتتون روی چه مواردی کلیک می کنن و در چه شرایطی سایت شما رو بدون بازدید رها کردن.

به کار گیری وسیله آنالیتیکس

قبل اینکه بخواین اولین بازدید کنندگان رو به سایت خود جذب کنین باید از این وسایل تحلیلی به نفع خود استفاده کنین.

واسه هر صفحه ای توضیحات متای منحصر به فرد و در رابطه بنویسین

یکی دیگه از چند تا نکته مهم در بخش سئو که بیشتر افراد اونو ندیده می گیرن، ایجاد توضیحات متای خوبه. وقتی که موتور جستجویی مثل گوگل، سایت شما رو در صفحه یافته ها به کاربر نشون می ده،متا دسکریپشن یا همون توضیحات متا اولین بخشیه که افراد اونو میبینن.

تاثیر توضیحات متا بر سئو

کلا باید در نظر داشته باشین که گوگل محتوای تکراری رو دوست نداره. البته ممکنه بعضی از اوقات بخواین یه تیکه از جمله یا پاراگراف بقیه سایتا رو کپی کنین اما منتشر کردن محتوای تکراری می تونه جریمه گوگل رو به همراه داشته باشه.

بخاطر این، توضیحات متای تکراری می تونه شما رو به دردسر بندازه. اگه بتونین از این مورد دوری کنین، میتونین تجربه کاربری مفیدی جفت و جور کنین. شما نمی تونین توضیحات متای برابر واسه همه صفحات خود بنویسین. موضوعاتی که در سایت شما هست ممکنه به طور کامل با هم متفاوت باشن. اگه از کاربران وردپرس هستین، می تونین مشکل توضیحات متای تکراری رو با نصب افزونه س ایی مثل All-In-One-SEO Pack و Yoast حل کنین. بعد از نصب این افزونها، اونو فعال کنین. در پایین صفحه، قسمت توضیحات متا و تگ عنوان رو وارد کنین.

چگونگی نمایش توضیحات متای سئو

فقط از آدرسای با معنی و قابل خوندن استفاده کنین

اگه کاربران نتونن نشانی سایت شما رو بخونن یا بفهمن، موتورهای جستجو هم ممکنه سردرگم شن. در شکل زیر چگونگی نمایش نشانی سایت ما رو مشاهده می کنین:

نشانی url بهینه بسازین

همونطور که مشاهده می کنین این نشانی کمی طولانیه اما درک اون واسه کاربر و موتورهای جستجو بسیار آسونه. به جز کلمات و خط تیره، چیز دیگری در اون وجود نداره. از به کار بردن آدرسایی مثل نشانی زیر واسه صفحات خود دوری کنین:

http://www.yoursite.com/12/1234

یادتون باشه که موتور جستجو پیرو کاربرانه. برایان کلارک عقیده داره رباتای گوگل مثل یه نوزاد هستن که باید به اونا غذا داده شه. حتی در این عصر از فناوری هم؛ عنکبوتای موتور جستجو تنها یه برنامه هستن و نمی تونن مثل یه آدم رفتار کنن. پس شما باید اونا رو به درستی راهنمایی کنین.

بیشتر کارشناسان فکر می کنن بهتره تنها ۲ الی ۴ کلمه در هر آدرسی وجود داشته باشه. اینکار باعث می شه نشانی صفحه یا سایت خیلی راحت تو ذهن بمونه و  تایپ اون در موتورهای جستجو راحت تر باشه.

شما می تونین از اینفوگرافیک زیر واسه بهینه سازی صفحات خود استفاده کنین:

بهینه سازی نشانی سایت

با سیگنالای اجتماعی حرکتی رو بسازین

بله سیگنالای اجتماعی بسیار مهم هستن و باید روی اون تمرکز داشته باشین. با اینکه گوگل سیگنالای اجتماعی رو به عنوان عامل رتبه بندی خود قرار نداده اما این موضوع تاثیر خوبی روی رتبه بندی موتورهای جستجو داره.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو

تحقیقات موردی زیادی تاثیر اشتراکا، لایکا، توییتا و پینای اجتماعی روی رتبه بندی موتورهای جستجو رو تایید کردن. مثلا سایت MOZ واسه کلید واژه راهنمای سئو واسه افراد تازه کار، بعد از اینکه مجله Smashing یکی از مقالات اونا رو توییت کرد، رتبۀ خوبی رو در گوگل به دست آورد.

رابطه شبکه های اجتماعی بر سئو

اگه دوست دارین سیگنالای اجتماعی بیشتری به دست بیارین، قوانین هنوز تغییر نکرده. خلاصه ای از نکات رو در ادامه مشاهده می کنین:

  • محتوای به درد بخور و قابل اشتراک بسازین.
  • دکمه های اشتراک رو به پستای خود اضافه کنین و اونو در دید کاربران بذارین.
  • از افراد بخواین محتوای شما رو به اشتراک بذارن.
  • واسه به دست آوردن اشتراک گذاریای بیشتر، میزبان یه مسابقه اجتماعی باشین.
  • در پُستای خود به افراد موثر در رسانه های اجتماعی اشاره کرده و بهش لینک بدین. بعد به اونا اطلاع بدین که این کار رو انجام دادین تا بتونین از طرف اونا لینکی دریافت کنین.

از کلمات کلیدی درست در تصاویر خود استفاده کنین

تصاویر در بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجو بسیار مهم هستن. گوگل بخشی رو به طور کامل به یافته های تصاویر اختصاص داده. این گزینه نشون دهنده اهمیت تصاویر واسه موتورهای جستجویی مثل گوگله.

به کار گیری کلمات کلیدی دقیق در تصاویر

وقتی که کاربران به دنبال تصاویر خاصی می گردن، با چی جستجو می کنن؟ بله درست حدس زدید. کاربران با کلمات کلیدی جستجوهای خود رو انجام میدن. بخاطر این شمام باید از کلمات کلیدی مناسب واسه تصاویر خود استفاده کنین. البته این موضوع به معنی انباشته کردن کلمات کلیدی (keyword stuffing) تو یه تصویر نیس.

نقش کلید واژه تصاویر بر سئو

همیشه یادتون باشه که در سئو، ربط داشتن بسیار مهم تر از خلاقیت یا هوش و ذکاوته.

واسه بهبود رتبه بندی خود، دائم محتوای منحصر بفرد منتشر کنین

طبق تحقیقات و تحقیقات انجام شده توسط موسسه بازاریابی محتوا، تولید محتوای منحصر به فرد و تعاملی چالشی واسه بیشتر بازاریابانه. اینکه شما بازاریاب B2B یا B2C هیچ فرقی نمی کنه، به هنگام تولید محتوا باید منظم باشین.

10 ترفند مهم سئو که باید بدونین

این موضوع مهم تر از اون هستش که فکر می کنین. عامل تازگی  یکی از عوامل مهم در رتبه بندی سایته. محتوای منحصر به فرد یکی از فاکتورهاییه که روی نمره تازه بودن محتوا تاثیر میذاره. با تولید محتوای منحصر به فرد، منظم و همیشگی قادر خواهید نمره تازه بودن محتوا رو بهینه سازی کنین.

نتیجه گیری

سن یه دامنه یا صفحه واسه موفقیت شما حیاتیه. بخاطر این، نام دامنه خود رو نباید به طور تکراری تغییر بدین. یه دامنه واسه خود انتخاب کنین و با همون کار خود رو ادامه بدین مگه اینکه دلیل خوبی واسه تغییر اون داشته باشین.

اگه پستی رو در گذشته منتشر کردین که واسه کاربران امروزی مناسب و در رابطه نیس (به خصوص به خاطر تغییر در گوگل)، به جای نوشتن محتوای جدید تلاش کنین این پست رو بازنویسی و به روز کنین. با به کار گیری این روش می تونین بک لینکا، اشتراکای اجتماعی و بقیه معیارهای تعاملی موجود در سایت رو به دست آورده و حفظ کنین.

در آخر، تلاش کنین روی ایجاد محتوای با کیفیت در مورد عبارات کلیدی دم دراز تمرکز کنین. وقتی که در حال لینک بیلدینگ هستین، در مورد کیفیت این لینکا بیشتر فکر کنین. کمیت در اینجور مواردی اهمیت زیادی نداره. یادتون نره که صفحات سایت باید موبایل دوست باشه. اگه به ترفندها و نکاتی که در این مقاله ذکر شد توجه کنین، میتونین محتوای بهتری تولید کنین، ترافیک طبیعی بیشتری به سمت سایت خود جذب کنین، سرنخای بیشتری به دست بیارین و درآمد خود رو زیاد کنین.

اگه این مطلب براتون به درد بخور بوده، اونو با دوستای خود به اشتراک بذارین تا اونا هم مانند شما از محتوای این مقاله استفاده کنن. هم اینکه، اگه به نظرتون موردی رو از قلم انداختیم می تونین نظرات و پیشنهادات خود رو با ما در میان بذارین. خوشحال میشیم در پیدا کردن پاسخای سوال هاتون شما رو کمک کینم.

 

موضوع در رابطه سئو و بهینه سازی سایت

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

رامین محمودی

رامین محمودی هستم، یه عدد علاقمند به محتوا (و هر اون چیزی که به اون رابطه داره!).
وقتی مدیر محتوا و سردبیر وبلاگ نوین بودم. حالا، من هم مانند شما از مطالعۀ مقالات اون حال می کنم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین