برای جستجو در بین هزاران پایان نامه در موضوعات مختلف     

      و دانلود متن کامل آنها با فرمت ورد اینجا کلیک کنید     

 
دانلود پایان نامه

اتحادیه‌ها سعی می‌کنند تا یک راهکار و روش منسجمی را برای تولید محصولات، مانند «گروههای همکاری ملی» و یا از طریق «تبلیغات»، ایجا نمایند.
علامت تصدیقی هنگامی توسط یک توزیع کننده یا فروشنده کالا استفاده می‌شود که تولید کننده کالای تجاری خود را به فروش می‌رساند. هدف از علامت تصدیقی آن است که کالای مورد نظر با استانداردهای موجود، مانند مبداء جغرافیایی (مثلاً، آب انگور فلوریدا) و یا کیفیت برتر عرضه شود.
براساس قانون لان هم (Lanham) بعضی از انواع علائم شرایط و قابلیت ثبت را نخواهند داشت:
1- علائم جامع یا ژنریک، نشانه هایی هستندکه نشانگر یک نوع کلی از داد و ستد می‌باشد، نه یک نوع محصول که توسط تولید کننده‌ خاص ارائه شود. به بیان دیگر کلماتی مانند، همبرگر یک واژه ژنریک برای نوعی ساندویچ خاص است،
2- علائم زشت و غیر اخلاقی،
3- علائمی که باعث فریب بکار می‌رود (مثل شفابخشی سرطان)،
4- بیرق و علائم نظامی کشورها و یا دولت‌ها،
5- نام هر شخص زنده، مگر آنکه آن شخص راضی باشد،

6- علائمی که توصیف کننده و گمراه کننده موقعیت جغرافیایی باشد (مثل آب معدنی رود شرق)،
7- علائمی که از ابتداء از فامیل‌گرفته شود (مانند عبارت J.T.JONEs به جای JONES ).
از سوی دیگر، برخی علائم تجاری را با عنوان علائم تجاری بالقوه تعبیر می کنند و اغلب به چهار یا پنج طبقه تقسیم‌بندی می نمایند: این تقسیم بندی در قالب علائم جامع، توصیفی، پیشنهادی، قراردادی و خیالی می باشندکه در اینجا بشرح مختصری از هر یک می پردازیم:
اولین طبقه، علائم جامع (Generic) هستند که اصلاً قابلیت حمایت بعنوان یک علامت تجاری را نخواهند داشت، لیکن سایر طبقات دیگر تاحدی قابلیت حمایت در حد بیشتر و یا حتی کمتر را خواهند داشت. یک واژه جامع، مثل لوزام منزل (furniture) یا شکلات (chocolate) به خودی خود نمی‌تواند بعنوان علامت تجاری و ارائه دهنده یک کالای خاص باشد، لیکن می‌تواند بخشی از یک واژه و بعنوان ترکیبی از علامت تجاری باشد، مثل کارت طلایی (golden card).
دومین طبقه، علائم تجاری توصیفی است که در مورد یک محصول توضیح می‌دهد، همانند بیان منظورهایی مثل کاربرد، اندازه یا اثر یک کالا و یا مواد تشکیل دهنده یک محصول را تشریح می‌کند، (مثل قهوه ساز شخصی).
سومین طبقه، علائم پیشنهادی هستند که بیشتر ویژگیهای مرتبط با محصولات و خصوصیات آن را بیان می‌کنند. این علامت تجاری می‌تواند به محض کاربردی شدن و مورد استفاده قرار گرفتن، تحت حمایت قرار گیرد. بعنوان مثال می توان لوازم خانگی HABITAT و یا محصولات پنبه تمیز کننده، Q-TIPS را نام برد.
چهارمین طبقه، علائم قراردادی هستند که می‌توان آنها را در لغتنامه یافت، اما بطور عادی ارتباطی با آن محصول ندارد. این علامت می‌تواند سریعاً تحت حمایت قرار گیرد. مثلاً برای محصولات سیگار ارائه تصویر شتر (camel) .
پنجمین طبقه، علائم خیالی هستند که از قوی‌ترین نوع علامت تجاری بوده در قالب‌های ترکیبی چند حروف ارائه می‌شوند. مانند EXYON و یا KODAK . این یکی از قوی‌ترین انواع علائم تجاری است، زیرا مصرف کنندگان عموماً نمی‌توانند ارتباطی میان علامت با هریک از محصولات عرضه شده را برقرار نمایند.
از طرفی، قانون علائم تجاری حمایت از یک علامت را محدود به کلمات مفرد، طرحها و یا طرحهای ترکیبی با لغات مفرد، محدود نمی‌کند. یک تکیه کلام هم می‌تواند بعنوان یک علامت تجاری مثبت مورد استفاده قرار گیرد. همچنین بسیاری از علائم تجاری در بردارنده طرحهای غیرمکتوب یا ترکیبی از مکتوب با عناصر طراحی هستند. بنابراین، یک طرح نمی‌تواند بعنوان علامت تجاری مورد استفاده قرار گیرد، مگر اینکه بخوبی زیباسازی شده باشد، یعنی زمینه‌های تصویری آن اثرات تجاری‌سازی را داشته و یا دارای اشکال هندسی و یا ویژگیهای ثانویه با معنی باشند، مثل مربع، بیضی، دایره و غیره.
علائم تجاری بنحوی مرتبط با شناسائی و معرفی چیزی می‌باشند. قانون علائم تجاری اخیر یعنی قانون لان‌هم (Lanham Act) در سال 1946 تصویب گردیده و هنوز هم در حال اجرا می‌باشد. همانگونه که قبلاً اشاره گردید، براساس قانون لان‌هم، علامت تجاری هر کلمه، نام، سمبل یا ابزار و یا ترکیبی از همه آنها می باشد که برای شناسائی محصولات یک تولیدکننده یا تاجر مورد استفاده قرار می‌گیرد تا محصولات تولیدی و یا فروخته شده توسط یک شرکت را ثبت نموده و با تولیدات سایرین متمایز نماید.
بیشتر محصولات جدیدی که به بازار می‌آیند سریعاً از گردونه تجاری خارج می‌شوند، زیرا تولیدکنندگان و توزیع کنندگان محصولات قادر به ایجاد یک برنامه علامت تجاری نیستند که مصرف کنندگان را نسبت به وجود اینگونه تولیدات یادآوری کند و آنها را به این فکر وادارد که این محصولات مفید، مطلوب و بهتر از سایر محصولات رقبا می‌باشد.
بعضی از این مشکلات به سبب عدم انتخاب صحیح یک علامت تجاری مناسب و خوب می‌باشد، زیرا این علامت به تنهائی قوی نبوده و هویتی برای شرکت ایجاد نمی‌کنند. در زمینه‌های علائم تجاری پرکار و شلوغ نیز گاهی بهترین علائم تجاری بالقوه آنهایی هستند که در حال بهره‌برداری می‌باشند.
یک علامت خوب می‌تواند دارای مشخصه‌های زیر باشد:
1- متمایز و بیادماندنی مانند، صداهای تیزی از قبیل C , K که می‌توانند مفید باشند،
2- ارائه دهنده کیفیت‌های مناسب و مطلوب یک محصول باشند مثلاً نایک و یا آدی‌داس،
3- برای شنونده مورد هدف جذاب باشد، یعنی برای هر گروه مصرف کننده جذابیت خاص خود را داشته باشد،
4- تصویر محصول مورد نظر را تقویت کند. مثلاً مانند Germ hammer ، داروئی که سریع شفابخش است،

5- در زبانهای دیگری به غیر از انگلیسی زشت، موهن و بی مزه نباشند.
علاوه بر داد و ستد در زمینه پوشاک باید برای علائم غیرسنتی مانند رنگها، صداها و رایحه‌ها حمایت ایجاد نموده و برای مدتی، بعضی از دادگاهها پذیرش رنگها را بعنوان علامت تجاری انکار می‌کردند. برخی از قضات نگران این بودند که دامنه رنگها بزودی کاسته می‌شود و دیگر تولید کننده‌ای نمی‌تواند رنگهایی را در محصولات خود ارائه دهد که قبلاً عرضه نشده باشد.
بنابراین سالهای مدیدی طول کشید تا تست‌های رضایت‌بخشی درخصوص علائم تجاری رنگها انجام شد و مورد تأیید قرار گرفت. در سال 1995 دادگاه عالی ثبت علامت تجاری”سبز طلایی” (Greenish gold) را تایید کرد. از این رو، رنگ‌ها توانستند تا بعنوان یک علامت تجاری در عرصه تجارت وارد شوند، لیکن برای آنکه یک «علامت رنگ» قابلیت ثبت بعنوان علامت را داشته باشد، باید ویژگیهای زیر را دارا باشد:
1- بعنوان یک سمبل عمل کند.
2- یک معنی ثانویه داشته باشد
3- غیر کاربردی باشد.
تنوع گسترده علائم تجاری بیانگر این واقعیت است که احصاء علائم تجاری و تعیین انواع آن کاملاً امکانپذیر نخواهد بود. لیکن ضوابط و مقرراتی برای تعیین و ثبت علائم تجاری در مقررات کشورها و حتی مقررات بین‌المللی مقرر شده است. از سوی دیگر ضرورت هدف‌دار بودن علامت تجاری سبب می‌گردد تا انواع مختلف علائم تجاری از چند جهت موضوع علامت مورد حمایت، امکان ثبت علامت و یا اشکال علائم تجاری مورد بحث و بررسی قرار گیرند.
علائم تجاری به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. علامت تجاری می‌تواند نام یک برند، تجارت لباس علامت خدمات، علامت تصدیقی یا علامت جمعی باشد. برای مثال، یک نام برند می‌تواند مثل کوکاکولا (coca-cola)، بعنوان یک شکلی از بطری کوکاکولا ترسیم شود و یا یک علامت خدمات می‌تواند ترکیبی از حروف باشند که درخصوص ارائه خدمات مالی معروف می‌باشد.
براساس قانون حقوق مالکیت صنعتی کشور فرانسه علائم تجاری و صنعتی ممکن است مادی (در قالب تصاویر، نقوش و …) یا غیر مادی (در قالب آهنگها ، اصوات و …) باشند، لیکن مبنای قانون ثبت علائم و اختراعات ایران و رویه‌های موجود، «علائم غیرمادی» مورد تردید قرار دارند، چرا که نمی‌توان آنها را به ثبت رسانید، و یا روی اوراق شرکت منعکس نمود.
قانون مالکیت صنعتی کشور فرانسه به سه نمونه عام از علائم شامل علامت صنعتی، تجارتی و خدماتی اشاره می‌کند و در مواد دیگری از این قانون علائم جمعی را نیز یادآور می‌شود. از این رو به مرور زمان با رویه‌های قضائی خاص و تغییرات تکمیلی ایجاد شده، امروزه شاهد نشانه‌هایی هستیم که یک علامت تجاری و صنعتی می تواند در قالب کلمه، نام، حرف، عدد و یا اشکال مختلف دیگر علائم، تحت عناوین مارک، لوگو، هولوگرام و غیره باشد.
در قوانین حقوق مالکیت معنوی اکثر کشورها، علائم تجاری را درقالب کلمات، نام ها، حروف، اعداد و یا ترکیبی از آنها پذیرفته شده است، لیکن در همه مباحث ارائه شده این موضوع تصریح گردیده که اینگونه علائم باید قابلیت تمایز بخشی را داشته باشند.
براساس بند 6 قانون سال 1996 ایرلند، هر نوع علامتی که بتواند قابلیت تمایزبخشی را داشته باشد قابل ثبت خواهد بود، بشرط آنکه قابلیت طراحی گرافیکی را داشته باشد. به بیان دیگر، علائم تجاری می‌تواند شامل کلمات، شعارها و اشکال مختلف باشد. بنابراین در بند 6 قانون مذکور، علائم تجاری قابل حمایت را کلمات (از جمله اسامی افراد) طرحها، حروف، اعداد یا اشکال کالاهای مختلف یا بسته‌بندی‌ها، قلمداد و ثبت نموده است.
از این رو، همچنان که قبلاً نیز بیان گردید، علامت تجاری براساس ماده 30 قانون ثبت علائم و اختراعات ایران مصوب سال 1386، «هر نشان قابل رویتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی و یا حقوقی را از هم متمایز سازد». تعریف شده است. پس می‌توانیم علائم را از لحاظ طبقه‌بندی بشرح ذیل نیز تقسیم‌بندی نمائیم:
بند اول: علامت از حیث طبقه بندی
1- علامت صنعتی
علائمی که سازنده یک کالا بر روی محصول خود حک می‌کند، علامت صنعتی محسوب می‌شود. این محصولات می‌تواند یک کالا تمام شده یا ناتمام باشد، هرچند که یک کالای تجاری ممکن است طی فرآیندهای مختلف تکوین، چندین مارک و یا علامت متعلق به سازندگان گوناگون را به همراه داشته باشد، بنابر این، یک شرکت که کالاهای متنوعی دارد می‌تواند چند نوع علامت روی کالاهای خود را داشته باشد.
-علامت تجاری

مطلب مرتبط :   دانلود پایان نامه ارشد با موضوع شرایط محیطی و ایجاد تغییر

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

این نوع از علائم توسط یک توزیع کننده و یا تاجر روی کالاهایی قرار می‌گیرد که او مسئولیت «تجاری سازی» یا «عرضه در بازار» را به عهده دارد، گرچه علامت تجاری می‌تواند با علامت صنعتی نیز همراه باشد.
بنابراین باید توجه داشت که یک شرکت می‌تواند چندین علامت صنعتی را داشته باشد، امّا فقط یک علامت تجاری و بدیهی است که علامت تجاری برخلاف علامت صنعتی، ابزاری برای تشخیص و شناسائی منشاء و مبدأ محصول نیست.
لیکن در شرایطی که علامت تجاری، مخصوص کالاهایی باشد که فقط از سوی یک شرکت ساخته می‌شود، علامت مزبور می‌تواند هم علامت تجاری و هم صنعتی باشد.
3- علامت خدماتی
همانگونه که قبلاٌ به اختصار مطرح گردید، این علامت خدمات گوناگونی را که توسط تجار، مؤسسات تجاری و یا سایر بخشهای اقتصادی (مانند، بانکها، شرکتهای مسافرتی، دفاتر مشاوره‌ای و…) عرضه می‌شوند را همراهی کند. از این رو، این‌گونه علائم معمولاً روی وسایل تبلیغاتی، بروشورها و کاتولوگها مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای نخستین بار کشورهای غربی در پی ایجاد این علامت بودند و در سال 1958 هم این موضوع در کنوانسیون پاریس وارد شد. تفاوت عمده‌ای بین علامت تجاری و خدمات وجود ندارد و کارکرد آنها بسیار مشابه می‌باشد و هدف آنها تمیز دادن کالاها یا خدمات مشابه است. هم اکنون این علائم بر روی لباس کارمندان خدماتی و فاکتورها نیز نصب می شوند.
4- علامت جمعی
با توجه به توضیحات مجملی که قبلاٌ مطرح گردید،

دسته بندی : علمی

دیدگاهتان را بنویسید