برای جستجو در بین هزاران پایان نامه در موضوعات مختلف     

      و دانلود متن کامل آنها با فرمت ورد اینجا کلیک کنید     

 
دانلود پایان نامه

تعریف موزه
تاکنون هیچ تعریفی تئوری جامعی برای این که مشخص کند موزه چگونه مکانی است ابراز نگردیده است ابتدا این بدان معنا نیست که هیچ‌گونه درک صحیحی از اینکه موزه چیست وجود نداشته باشد زیرا موزه‌هایی که ساخته شده‌اند و طرح‌هایی که به وسیله طراحان مختلف عرضه گشته‌اند هر کدام خودگویای این مطلب است که موزه بدون تعریف خاصی بتواند بطور جامع در مورد کلیه موزه‌ها صادق باشد می‌تواند بوجود آید و هر موزه‌ای شکل خاص خود را یافته و در دسترس عموم قرار گیرد.
تعریف لغوی موزه
این واژه که زبان لاتین و از کلمه موزن بوده و به معنی مجلس فرشتگان الهام فصل، مشتق شده است. توسط گیوم و در واژه نامه‌اش به نام، فرهنگ یونانی لاتین به عنوان مکان وقف شده به فرشتگان الهام فصل و مطالعه که در آن آدمی به مقوله‌های اصیل می‌پردازد تعریف گشته است.
تعریف موزه از فرهنگ لغت عمید: مجموعه آثار باستانی، عبارتی که آثار باستانی در آنجا نگهداری یا به معرض نمایش گزارده می‌شود. در یونان قدیم نام‌ محلی بوده که در آنجا به مطالعه صنایع و علوم می‌پرداختند و نیز نام تپه‌ای بوده در آتن که در آنجا عبادتگاه و محل مخصوص برای چندین تن از خداییان خود ساخته بودند.
تعریف اصطلاحی موزه
موزه محل غیرانتفاعی است که اهداف آموزشی داشته و به وسیله جمعی مشخص اداره می‌شود. از جمله وظایف اصلی هر موزه جمع‌آوری و نگهداری آثار است.
هدف اولیه از پیدایش موزه‌ها به مفهوم نوین و به روش شناخته شده امروزی ایجاد مکانهایی برای نگهداری اموال شخصی و یا ثروت‌های صرفاً ملی بوده است. اشتیاق به گردآوری اشیاء زیبا، گرانبها و کمیاب و یا صرفاً غریب امری است که ریشه در نهاد و سرشت آدمی داشته و دارد.
موزه‌ها به عنوان مؤسساتی در جوامع نوین وظیفه دارند اشیائی را که به لحاظ ارزش فرهنگی‌شان گرامی داشته می‌شوند را نگهداری نموده و تا سرحد امکان از ویرانی و زوال مصون بدارند.
موزه‌ها جمعی سازمان یافته‌اند که از گنجینه‌هایشان در جهت اهداف فرهنگی استفاده شود.
هدف نمایش
ایجاد تسهیل تماس مستقیم بین فرد و شیء است خواه فرد یک کودک دبستانی باشد یا یک بزرگسال و خواه شیء با علوم طبیعی و یا یک متنوع عرشه شده در تالار تاریخچه علوم و فنون با شهر و یا یک اثر هنری لذا باید در نظر داشت که:
اولاً: موزه وسیله نمایش اشیاء است نه اشیاء وسیله نمایش موزه.
ثانیاً: آنچه مسلم است موزه تنها وسیله ارتباطی عینی نیست بلکه هدف اساسی آن ابقاء تأثیر فرهنگی و هنری و ایجاد رابطه بصری از طریق برخورد مستقیم با اشیای دو بعدی به صورت رویاروی یک جهت با اشیاء سه بعدی از راه برخورد چند جهت است.
موزه در بینش اسلامی
در اینجاست بی‌مناسبت نیست که هر چند فشرده و با نگرشی الهی به موزه نگریسته و جایگاه و منزلت آن در جهان‌بینی اسلامی مورد مطالعه قرار دهیم بنابراین به قرآن روی آورده و شیوه برخورد آن را با حوادثتاریخی و آثار باقی‌مانده از پیشینیان بررسی نمائیم. مشاهده می‌کنیم که قرآن این کتاب همیشه جاوید و اموزنده سرگذشت اقوام و ملل گذشته را به تکرار بازگو نموده و از آثار برجای مانده‌شان که خود موزه است.
شورای بین‌المللی موزه‌ها (I. C. O. M)
طبق آخرین آمار که در اجلاس آیکوم در ملبورن اعلام شده در جهان و در حال حاضر حدود 50000 موزه مشغول فعالیت هستند. یعنی بطور میانگین در هر کشور حدود 330 موزه.
موزه‌های تاریخی
همه موزه‌هایی که مجموعه‌هایشان از دیدگاه تاریخی تشکیل و عرضه شده موزه تاریخی شمرده می‌شوند، و هدفشان اساساً ارائه مستند تسلسل زمانی به یک رشته رویداد با مجتمعی نمایانگر لحظه‌ای از یک لحظه متحول است مدرن‌ترین این موزه‌ها تمام تاریخی یک کشور، یک منطقه با یک شهر را همراه با تاریخی طبیعی یا جغرافیایی آن از زمان پیدایش آن تا عصر حاضر، و بدون نادیده انگاشتن دیدگاه‌های واقعی رشد، از قبیل دسترسی به زمین رشد شهری، نمایش می‌گذارند. علم و هنر را تلفیق می‌کنند.
موزه‌های علمی
موزه‌های علوم طبیعی موزه‌های علوم کاربردی و موزه‌های فنی در زمره موزه‌های علمی قرار دارند. وظیفه موزه‌های علمی این است که روحیه و ذهنیت علمی را به صورت سه بعدی منتقل کنند، تمایل طبیعی به دانش را برانگیزند، اطلاعاتی در مورد پژوهش‌ها و پیشرفت‌ها به هنر، به هر فردی احساس مشارکت در پیشرفت فنی را فصیلند و درک و قدردانی نسبت به حفظ محیط طبیعی از دیدگاه اقلیمی و تاریخی از تشویق کنند تا بینندگان را با سیر تحول طبیعت و بشریت آشنا سازند. همه این موزه‌های شیء واقعی را دائم از این که موجود طبیعی باشد، یا ماشین مصنوعی و یا مدل آن (بصورت اسلاید تمام پرده رنگی، ماکت یا نمونه متحرک) و با نمایش (یعنی تجربیات فیزیکی بازسازیهای کیهانی یا گردش‌های علمی) پیوند می‌دهند. هدفشان اساساً تعلیمی است، و فعالیت‌های آموزشی آنها بسیار مهم و به دور از تمرکز هستند بعضی از موزه‌ها نمایشگاه‌های قابل حمل و سوار کردن به راه می‌اندازند تا به مناطق دور افتاده و محروم از موهبات تکنولوژی خدمت برسانند. برخی دیگر مانند موزه کلکته، از موزه‌های سیار استفاده می‌کنند.
موزه‌های تخصصی
اگرچه همه موزه‌های تخصصی را می‌توان در طبقه‌بندی که دیدیم گنجاند. لیکن نقش تخصص بودنشان وسایل ویژه‌ای برای آنها پدید می‌آورد. بسیاری از این موزه‌ها از فعالیت‌های محدود اقتصادی حکایت می‌کنند و در این گونه موارد کم‌وبیش به صنعتی که در آنها مصور شده وابسته هستند موزه‌های دیگری به معرفی یک فعالیت هنری می‌پردازند (نظیر تئاتر، خیمه‌شب‌بازی، موسیقی، سینما).
موزه‌های منطقه‌ای
موزه‌های منطقه‌ای یا محلی، که به معرفی همه جنبه‌های (طبیعی، تاریخی، هنری) یک استان یا ولایت می‌پردازند و نظایر آنها را می‌توان در اروپا غربی یا شرقی، هند، مکزیک، شیلی، کانادا یافت. از حیث تعداد ارزش‌هایشان و اجرامیت هستند و در عین حال، اینها هم مربوط به جامعه‌ای هستند که از نظر فرهنگی همگی قابلیت جذب بازدید کننده را دارند.

مطلب مرتبط :   مقاله با موضوع فرهنگ و زبان و دوره قاجاریه
دسته بندی : علمی