برای جستجو در بین هزاران پایان نامه در موضوعات مختلف     

      و دانلود متن کامل آنها با فرمت ورد اینجا کلیک کنید     

 
دانلود پایان نامه

، همانا تو شنوا و دانا هستى.

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

و طریحى در «مجمع البحرین» مى‌نویسد:
القواعد جمع القاعده و هى الاساس لما فوقه
(طریحى، مجمع البحرین، ج 3، ص 129.)
قواعد جمع قاعده به معناى بنیان و پایه براى چیزى است که در بالاى آن قرار دارد.
قاعده علاوه بر آن که در امور مادى مانند بنیان‌هاى ساختمان به کار گرفته شده، در‌برخى امور معنوى نیز که جنبۀ اساسى و زیر بنایى دارد استعمال شده است؛ مانند قواعد اخلاقى، قواعد اسلامى و قواعد علمى. به طور کلى به مسائل بنیادى هر علمى که حکم بسیارى از مسائل دیگر به آن‌ها توقّف دارد، قواعد آن علم گویند.
1-1-3:معناى اصطلاحى قاعده‌:
معناى اصطلاحى قاعده، رابطه تنگاتنگى با معناى لغوى آن دارد، تهانوى در توصیف معناى اصطلاحى قاعده مى‌نویسد:
… آنها امر کلى منطبق على جمیع جزئیاته عند تصرّف احکامها منه .
قاعده امرى است کلى که در هنگام شناسایى احکام جزئیات از آن، بر تمامى جزئیات خود منطبق باشد.
(مرکز مطالعات اسلامی ،1421،10-9)

1-2 : مفهوم شناسی
کلیات (لغوی فقهی ، حقوقی)
ماده 4- رسیدگی به امور زیر در صلاحیت دادگاه خانواده است.
1-2-1: نامزدی:
نامزدی در لغت به معنی مشخص شده ، معین شده ، پسر یا دختر جوانی که برای زناشوئی با همسر آینده خود در نظر گرفته می شود .( معین ، 1381،1095)
نامزدی در فقه به رابطه فی مابین پسر و دختر که از سوی فرد نخست (پسر) مورد خواستگاری واقع شده است ، اطلاق می شود .( در مزاری ، 1391،39 ) نامزدی به تراضی پسر و دختر یا زن ومرد برای ازدواج آینده ، نامزدی یا وعده ازدواج نامیده می شود.
(گرجی ،1384،17)
نامزدی در حقوق ،نامزدی یا وعده ازدواج قراردادی است که بین دو نفر به منظور ازدواج در آینده بسته میشود(امامی و صفایی ،1392، 40-39)
نامزدی:زنی که مورد خواستگاری قرار گیرد و وعده ازدواج به او داده میشود و از طرف زن با این وعده موافقت بعمل آید رابطه حقوقی بین این زن و مرد را نامزدی می گویند و آنان را نامزد می گویند این وضع موجب حصول رابطه زناشویی نمی شود.( لنگرودی ، ،1386،708)
به موجب ماده 1037 ق م هر یک از نامزدها می توانند در صورت بر هم خوردن وصلت هدایایی را که به طرف دیگر یا ابو.ین او برای این وصلت داده هدایا به دو صورت میباشد : هدایای مصرف شدنی – هدایایی که عادتاً نگاهداری می شود . هدایای نظیر گل ،میوه ، شیرینی ، جوراب و …که مصرف شدنی می باشد و در واقع طرفین می خواستند اینها مصرف شود و به همین دلیل بعد از برهم خوردن نامزدی قابل مطالبه نیست .
اما در مورد هدایای که عادتاً نگهداری می شود باید هدایا بدون قید وشرط بر گردانده شود طبق ماده 803. اما اگرهدایا تلف شود ونتواند به صاحبش باز گرداند باید قیمت وخسارت آن را بدهد .
اما اگر این تلف شدن بدون تقصیر نامزد باشد او هیچ مسئولیتی در پرداخت آن ندارد و مالک نیز مسئوول تلف شدن آن نمی باشد. (کاتوزیان،حقو ق مدنی خانواده مقدماتی ،1385،54-50)
برای برهم زدن نامزدی هیچ یک از نامزدها طبق ماده 1037 ق م الزامی به انجام وصلت زناشویی نداشته و می توانند آن را برهم بزنند .زیرا وعده ازدواج تعهد به آن نمی باشد وامکان بر هم زدن نامزدی منافاتی با مسئولیت ناشی از سوءاستفاده از این حق را ندارد . (درمزاری ، 1391، 41)
در مورد وضع نامه ها باید گفت چون نوشتن نامه ها مانند هدایا بر مبنای وقوع ازدواج در آینده انجام شده پس در واقع پیام های به همسر آینده خود می داده است.
پس در واقع با بر هم خوردن نامزدی اگرنگهداری نامه ها مورد سوء استفاده نیز قرار نگیرد از جهت اخلاق نیز درست نمی باشد وطبق ماده 1037 قانون گذار می خواهد وضع نامزد را به صورت گذشته بر گرداند تا نزاع را از بین ببرد.
پس بهتر است تمام هدایا ونامه های باقی مانده پس داده شود.(کاتوزیان ،حقوق مدنی خانواده ،1385؛54)
1-2-2: نکاح دائم ،موقت واذن در نکاح:
نکاح در لغت به معنی (پیوستن) است وعقد زناشویی بستن، زناشویی کردن
(معین ،1381 ،1126 )
نکاح دائم (مدنی –فقه) عقدی است که به موجب آن مرد و زن لااقل بر نفی محرومیت جنسی ( مانند منقطع احیاناً ) یا علاوه بر نفی آن محرومیت به منظور تشکیل خانواده و زندگی خانوادگی قانوناً با هم متحد می شوند .
در همین اصطلاح ازدواج و زناشویی استعمال می شود و نکاحی که برای همیشه وبدون تعیین مدت باشد و نکاح منقطع ، نکاحی که برای مدت معینی باشد . (جعفری لنگرودی ، 1386 ،721)
در اصطلاح حقوقی آمده( نکاح قرار دادی است که به موجب آن زن ومرد در زندگی با یکدیگر شریک ومتحد شده ، خانواده ای تشکیل می دهند.) (امامی وصفایی، خانواده،1392،8 2)
نکاح موقت ، نکاحی است که از ویژگی های مذهب شیعه است و در فقه عامه آن را معتبر
نمی دانند و تعیین مدت در این ازدواج شرط می باشد
اذن در نکاح در مورد دختری است که هنوز شوهر نکرده است و اگر بیش از18 سال تمام داشته باشد، متوقف به اجازه پدر و جد پدری او می باشد. (امامی وصفایی ، 1392 ، 29و30)

اذن:
اذن در لغت اجازه و رخصت است .(معین ، فرهنگ فارسی ، 1381، 60 )واذن یعنی اعلام رضای مالک یا رضای کسی که قانون برای او اثری قائل شده است برای انجام یک عمل حقوقی از عقود و ایقاعات باشد یا از تصرفات انتفاعی باشد (جعفری لنگرودی، 1386،23)
در تعریف نکاح آمده که رابطه ای حقوقی- عاطفی است که با عقد زن ومرد حاصل می شود و به آنها حق می دهد که با یکدیگر زندگی کنند ومظهر بارز این نمونه حق تمتع رابطه جنسی است .
حقوقدانان گفته اند که نکاح رابطه ای است بین زن و شوهر برای تشکیل خانواده انجام می گیرد.( محقق داماد ،1390،24 )
اگر پدر و جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه مضایقه کنند دختر می تواند با معرفی کامل مردی که می خواهد به او شوهر کند و شرایط نکاح ومهری که بین آنها است به دفتر مراجعه کند مراتب مزبور را به پدر و جد پدری اطلاع دهد و بعد از 15 روز از تاریخ ابلاغ آن دفتر نکاح را واقع سازد(.ق .م 1043)
اجازه پدر و جد پدری فقط در مورد ازدواج دختری لازم است که باکره باشد و اگر یکبار ازدواج کرده باشد احتیاج به اجازه پدر و جد پدری ندارد .(ق.م. 1043)
اما ا ین امر در صلاحیت دادگاه یا صلاحیت سر دفتر می باشد اما نظر در این است که حق اختلاف با دادگاه است چون سر دفتر مرجع اختلاف نیست چون آمادگی لازم را برای تشخیص ندارد م1043 اصلاحی با این بحٍٍث داده است و اجازه نکاح را در این صورت به دادگاه سپرده است . )صفایی وامامی ، 1392،90-84)

1-2-3: شروط ضمن عقد:
در لغت شرط به معنی قرار و پیمان ، عهد می باشد .(معین ، فرهنگ فارسی ، 1388،616)
در نکاح مانند سایر قرار داده ها ممکن است اراده به پاره ای تعهدات فرعی که خارج از ارکان و عناصر اصلی قرار داد است نیز تعلق گیرد . این تعهدات فرعی را شروط یا شرایط ضمن عقد گویند .
شروط نکاح را می توان به دو گروه تقسیم کرد :
1- شروطی که موضوع آن یکی از احکام قانونی و عرفی واقع شود و طرفین می خواهند حدود شرایط آن احکام را تغییر دهند .
2- شروطی که بطور مستقیم مربوط به نکاح نیست و زن وشوهر آنرا به دلایلی در زمره توابع عقدآورده اند. (صفایی وامامی، 92، 65)
هر شرطی که به موجب عقدی به نفع ، کسی و به ضرر دیگری مقرر شده است شرط ضمن عقد نامیده می شود ولو آن که مذاکره ی راجع به شرط قبل از انعقاد عقد شده باشدو عقد با توجه به مذاکره قبلی منعقد گردد در مقابل شرط ابتدایی استعمال شده است .)جعفری لنگرودی ، ، 86 ، 383)
در نکاح نمی تواند شرط به این صورت باشد که ریاست خانواده با شوهر نباشد یا شوهر نتواند با مشاغل منافی مصالح خانوادگی مخالفت کند ، یا زن وشوهر از سکونت مشترک با هم و حسن معاشرت و معاضدت معاف کنند، یا زن الزامی به تمکین از مرد نداشته باشد،
یا شوهر می تواند خانواده را ترک کند ونفقه ندهد و مادر را از حضانت فرزندان خود باز دارد … ( ناصر کاتوزیان ،1390 ، 230 )
در واقع طبق ماده 232 ق. م شرط غیر مقدور ، شروط بی فایده و شرط نامشروعی هستند که باطل می باشد ولی مبطل عقد نیست و شروط صحیح دارای شرط صفت و شرط نتیجه و شرط فعل می باشد.( امامی وصفایی،92، 66،69)
طبق م 11192 ق.م می توانند زوجین در این موارد توافق کنند:
1- شرط تعیین مهریه از سوی یکی یا دو نفر از اعضا ء یا خانواده یا آشنایان زوج
2-حق سکنی ( حق انتخاب وتعیین محل سکونت)
3- حق تحصیل : توافق زوجین به ادامه تحصیل
4- حق اشتغال : توافق زن ومرد به شاغل بودن یا استمرار اشتغال زوجه می باشد (محمد رضا در مزاری ، 91 13 ،81)
1-2-4: ازدواج مجدد:
معنای لغوی ازدواج مجدد به معنی جفت گرفتن می باشد.( معین ،1381،70)
در حقوق اسلامی ازدواج مجدد به چهار زن دائم محدود شده است و استیفاء عدد از موانع نکاح به شمار می رود. استیفاء در لغت به معنی کامل گرفتن است . استیفاء در اصطلاح فقهی آن است که مرد چهار زن دائم داشته باشد ( صفایی وامامی، 1392،101 )
ازدواج مرادف با نکاح است .( جعفری لنگرودی ، ،86 13،33)
در قانون حمایت از خانواده 53 مواد 16 و17 که جایگزین ماده 14 پیشین شده است متضمن قواعد تازه ا ی در باره تعدد زوجات می باشد . م 16 می گوید مرد نمی تواند همسر دوم اختیار کند مگر :
1-رضایت همسر اول 2-ابتلا زن به جنون یا امراض صعب العلاج
3- عدم تمکین زن از شوهر 4- عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی
5- محکومیت زن بند 8 ماده 8 6- ابتلاع زن به هر گونه اعتیاد بند 9 ماده 8
7-ترک زندگی خانوادگی از طرف زن 8- عقیم بودن زن 9- غایب مفقود الاثر شدن زن برابر بند 14 ماده 8.
اگر مردی بدون کسب اجازه از دادگاه اقدام به ازدواج مجدد کند عاقد وسر دفتر ازدواج و زن جدید را که عالم به ازدواج سابق مرد باشند مجرم شناخته وبرای هر کدام 6 ماه تا یکسال حبس جنحه ای تعیین می کند .
در این ماده جرم مرد و زن جدید را قابل گذشت به وسیله همسر اول دانسته می شود. امروزه این عمل بدون اجازه دادگاه فاقد ضمانت اجرای کیفری است مگر اینکه متخلف از لحاظ عدم ثبت ازدواج برابر م51 قانون جدید مجرم شناخته شود و از لحاظ مدنی هم ازدواج معتبر و نافذ است چون با مصلحت جامعه سازگار نیست و قابل انتقاد است. (صفایی وامامی ، 92 13،114-109)
1-3-5: جهیزیه:
در لغت به جهاز عروس گفته می شود .(معین ، 1381 ،365 )
مفهوم عرفی به این معنا است که در بعضی از خانواده ها مرسوم است که زن به فراخور دارایی خود و کسانش تمام یا بخشی از اثاث مورد نیاز زندگی را به خانه شوهر ببرد . جهیزیه نشانه صمیمیت و مظهری از روح تعاون بین خانواده ی زن وشوهر است .
چون طبق قانون دختر نصف پسر ارث می برد دادن جهیزیه به دختر راهی برای تعدیل این قانون می باشد.
پس در واقع حق مالکیت زن باقی است و شوهر نیز از منافع آن بهره مند می شود و
می تواند به طور متعارف استفاده کند .از نظر حقوقی آوردن جهیزیه نوعی اباحه تصرف است و هیچ حقی برای شوهر ایجاد نمی کند.( ناصر کاتوزیان ،حقوق مدنی خانواده ج1، 1390 ، 185)
مالی که زن علی الرسم در موقع ازدواج با خود به منزل شوهر می برد و علاوه بر استفاده خود شوهر نیز اباحه ی انتفاع آرا می نماید ، این مال در مالکیت زن خواهد ماند و شوهر مالک آن نمی شود. ( جعفری لنگرودی ، 86 13، 203)
اگر در زمان عقد جهیزیه به طور کامل بوده و به امضای شوهر رسیده است و اکنون در نتیجه انحلال زن تصمیم به رفتن از خانه شوهربگیرد و به استناد صورت جهیزی که در دست دارد آن اموال را از مرد مطالبه می کند ، می شود ادعا کرد شوهر به عنوان امین متعهد به نگاهداری اموال زن شده است و طبق م 619-206 ق .م هنگام مطالبه باید رد شود . ولی در صورت تلف آن

دسته بندی : علمی

دیدگاهتان را بنویسید