Comments: 0 Posted by: حمیدی Posted on: سپتامبر 20, 2019

baby

همه مادرها دلشون می خواد فرزندشون سالم و باهوش باشه اما بیشتر اونا نمی دونن چیجوری باید این کار رو بکنن. تا وقتی که جنین متولد نشده سلولای مغزش در حال تشکیل هستن. محققان می گن تجربه های مادر در دوران بارداری بر تشکیل مغز کودک تاثیر میذاره. این تاثیرها می تونن در تموم عمر کودک ادامه داشته باشن.

به گزارش آلامتو به نقل از مجله تندرستی ؛ با این وجود، زنان در دوران بارداری می تونن با انجام چند کار ساده سلولای مغزی فرزندشون رو گسترش بدن و کودکی باهوش به دنیا بیارن. اگه می خواید به زودی باردار شید یا باردارید، این پیشنهادها به شما کمک می کنن بچتون رو از دوران جنینی زیاد کنین.

۱. با بچتون حرف بزنین

لازم نیس کلی صبر کنین تا بچتون به دنیا بیایید و بعد حرف زدن با اون رو شروع کنین. در همون دوران بارداری هم می تونین جنین رو مخاطب قرارداده و با بچه متولد نشده حرف بزنین. وقتی با جنین حرف می زنید اون به صدای شما عادت می کنه و الگوهای زبانی رو از همون زمان تشخیص میده. درباره تجربه ها و فعالیتای روزانه با اون صحبت کنین. براش با صدای بلند کتاب بخونین تا گوش اون رو به شنیدن تشویق و بچتون رو واسه ورود به دنیای بیرون آماده کنین.

۲. میوه های تازه استفاده کنین

پیشنهاد می شه در از مصرف سبزیجات و میوه های تازهغافل نشید. مصرف مثل این مواد غذایی علاوه بر اینکه به کنترل وزن و سلامت خودتون کمک می کنه در افزایش هوش کودکتون هم اثر میذاره. سبزیجات و میوه های جور واجور ویتامین و املاح معدنی لازم بدن شما رو خوب تامین می کنن و نیاز روزانه شما به مصرف مکملای غذایی رو کاهش میدن. اگر به هر دلیل نمی تونین میوه و سبزیجات جور واجور رو در رژیم غذایی تون داشته باشیدتوصیه می شه حتما از مکملای غذایی کمک بگیرین.

۳- استرس هاتون رو کم کنین

می خواین بچه تون باهوش باشه؟ کمتر حرص بخورین. بعضی از پژوهشای گذشته نشون میدن یکی از عواملی که روی هوش کودک تاثیر میذاره، استرس مادره. وقتی مادر در دوران بارداری استرس داشته باشه این موضوع روی شخصیت کودک و پیشرفت سلولای مغز اون تاثیر منفی میذاره؛ پس در دوران بارداری تلاش کنین راه و فعالیتایی واسه کاهش استرس و آرامش پیدا کرده و از محیطای پرتنش دوری کنین. ورزش کردن فعالیت خوبیه که به کاهش استرس و سلامت جنین کمک می کنه. تمرینای ریلکسیشن هم به آرامش بیشتر شما کمک می کنه؛ پس اونا رو در برنامه تون بذارین.

یافته های پژوهشای دیگه نشون میده کودکانی که مادران اونا در دوران بارداری استرس زیادی دارن، در پنج سالگی دچار مشکل شناختی می شن و در یادگیری زبون، کم هوشند.

۴. مراقب دندون هاتون باشین

بهداشت دهن و دندون رو خوب رعایت کنیدم. مشکلات و بیماریای مربوط به دهن و دندون در دوران بارداری بر سلامت کودک تاثیر میذاره و با زایمون زودرس و کاهش وزن نوزاد در ارتباطه. وقتی مادران در دوران بارداری بهداشت دندون و دهن رو رعایت نمی کنن فرزندان اونا شاید در یادگیری دچار مشکل می شن. سیگار کشیدن در دوران بارداری خطر بزرگیه که نباید اون رو ندیده گرفت. سیگار کشیدن اثرهای مشابهی بر جای میذاره و دلیل مشکل در یادگیری کودک می شه؛ ضمن اینکه سلامت دندانا رو کم می کنه. علاوه بر این ممکنه در آینده مشکلات سلامتی جدی بسازه.

۵. وزنتون رو کنترل کنین

خیلی از خانمای باردار چاقی رو در دوران بارداری تجربه می کنن و دچار اضافه وزن زیادی می شن، پس باید در دوران بارداری مراقب وزن خودتون باشین تا نوزادتون با وزن متعادلی متولد شه. زیاد شدن وزن مادر در دوران بارداری با تولدنوزاد کم وزن در ارتباطه.

یافته های تحقیقات نشون میده کودکانی که با وزن مناسب به دنیا میان از ظریب هوشی بالاتری بهره مند هستن. محققان بعد از بررسی تاثیر وزن در میان همه فرزندان خونواده به این نتیجه رسیدن که رابطه نزدیکی بین کاهش وزن نوزاد و کم شدن ضریب هوشی کودکان هست. اینجوری معلوم شد فرزندانی که با وزن طبیعی و به موقع متولد می شن از ظریب هوشی بالاتری بهره مند هستن.

۶. از مصرف شکر دوری کنین

در دوران بارداری بهتره مصرف شکر رو به کمترین حد ممکن ممکن برسونین. شکر ارزش غذایی کمی داره و در دسته مواد غذایی ناسالم قرار میگیره. اگه می خواین بچه باهوشی داشته باشیدتوجه به این نکته بیشتر اهمیت داره.

مصرف مواد غذایی بسیار شیرین تعادل هورمون انسولین رو بر هم می زنه، در نتیجه احتمال کاهش کارکرد ذهنی کودک زیاد می شه. آسونترین راه واسه کاهش مصرف شکر اینه که به برچسبای مواد غذایی توجه بیشتری داشته باشین و از مصرف نوشابه های گازدار، شکل های جور واجور کیک و شیرینیای جور واجور و همینطور آبمیوهای صنعتی دوری کنین.

۷. به موسیقی گوش بدید

از معجزه نتای موسیقی واسه سلامت بچتون بهره مند شید. البته یادتون باشه که بهتره هنگام گوش دادن موسیقی از هدفون استفاده نکنین. اجازه بدید کودک شما در دوران جنینی صدای موسیقی رو بشنوه و با آهنگای جور واجور آشنا شه. به دنبال آهنگای سنتی و آرامبخش باشین. موسیقی حتی واسه پرورش هوش و خلاقیت کودکان نوپا هم تاثیر خیلی عجیبی داره. بررسیا نشون میدن گوش سپردن به موسیقیای سنتی از جمله آهنگای موتزارت به تقویت هوش میان شناختی کودک کمک می کنه. علاوه بر این مزیت دیگه موسیقی سنتی اینه که در آرامش و کاهش استرس مادر اثر میذاره.

۸. روغنای سالم بخورین

بعضی از مادرها در دوران بارداری از هرگونه چربی فراری هستن چون فکر می کنن که مصرف هر نوع چربی دلیل زیاد شدن وزن و چاقی می شه؛ درصورتی این باور اشتباهه. واسه اینکه بچه باهوشی به دنیا بیارین باید گروهی از چربیای به درد بخور رو در رژیم غذایی تون جای بدید. مغزهایی مانند بادام، گردو و فندق چربیای به درد بخور دارن. اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ که در ماهی و غذاهای دریایی پیدا می شه واسه سلامت مغز جنین خوبه و به بهتر شدن ساختار عصبی، خون رسانی و سیستم ایمنی بدن کمک می کنه.

۹. از مصرف کلسیم غافل نشید

یکی دیگه از مواد معدنی لازم مادران که به سلامت مغز و باهوش شدن کودکان کمک می کنه، کلسیمه. به جز لبنیات منابع دیگری هم واسه تامین کلسیم هست که در کنار کلسیم ریز مغذیای دیگری مانند آهن، اسید فولیک، ویتامین C و فیبر رو تامین می کنن، پس واسه تامین کلسیم از مغزهایی مانند بادام، انجیر، کشمش، ماهی سالمون، سبزیجاتی با برگ سبز تیره مانند اسفناج و کلم بروکلی کمک بگیره. حبوباتی مانند نخود و عدس هم کلسیم دارن.

۱۰. رژیم غذایی سالمی رو دنبال کنین

به طور مرتب تخم مرغ بخورین. یافته های پژوهشای گذشته نشون میده ترکیبات موجود در تخم مرغ به رشد سلولای مغزی جنین کمک می کنه. ماهی هم در دسته مواد باهوش کننده قرار میگیره. پس بهتره دست کم هفته ای دو بار ماهی رو در برنامه غذایی تون بذارین. مصرف ماهی دلیل می شه هوش زبون شناختی و مهارتای آینده بچه شما تقویت شه. البته درباره اینکه اندازه مصرف کدوم نوع ماهی واسه شما بهتره از پزشکتون سوال کنین و در این باره با اون مشورت کنین.

راهنمای بارداری بچه باهوش

پیشنهاد های قبل از بارداری واسه تولد بچه باهوش:

به اندازه کافی اسید فولیک استفاده کنین

پیشنهاد می شه خانوما دست کم از یه ماه قبل از بارداری به مصرف اسید فولیک توجه خاص ای داشته باشن و در رژیم غذایی روزانه شون دست کم ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک بذارن. اگه مصرف این اندازه اسید فولیک از راه مواد غذایی واسه شما سخته بهتره از مکملای غذایی کمک بگیرین. تحقیقات نشون میده وقتی که از یه ماه قبل از بارداری مصرف این اندازه اسید فولیک رو شروع می کنن رشد و پیشرفت سلولای مغزی فرزندشون ۵۰ تا ۷۰ درصد زیاد می شه.

در واقع کارشناسان می گن که مصرف اسید فولیک به مقدار کافی اولین مرحله واسه داشتن فرزندی باهوشه که قبل از بارداری شروع می شه و در دوران بارداری هم ادامه پیدا می کنه.

وزنتون رو به سطح ایده آل برسونین

رژیم گرفتن و کاهش وزن در دوران بارداری کار ساده ای نیس؛ ضمن اینکه معمولا زنان باردار اضافه شدن وزنشون رو تجربه می کنن. این موضوع واسه زنان چاق یا آدمایی با اضافه وزن بیشتر اهمیت داره چون دلیل چاقی زیادتر از اندازه اونا می شه. چاقی مادر دلیل کم هوش شدن بچه می شه.

مهمترین پیشنهاد به خانمایی که قصد بارداری دارن اینه که حتما وزنشون رو به سطح ایده آل برسانند و بعد واسه بارداری دست به کار شن. در این صورت احتمال سلامت نوزاد و افزایش ضریب هوشی اون بیشتر می شه.

ورزش رو در برنامه روزانه تون جای بدید

قبل از بارداری خودتون رو به ورزش عادت بدید. اگه در این زمان برنامه منظمی واسه ورزش داشته باشین در طول دوران بارداری هم ورزش کردن براتون آسونه. خانمایی که در طول دوران بارداری تازه سراغ ورزش کردن می رن کمتر می تونن خودشون رو با این برنامه جدید زندگی وفق بدن و زودتر از زنان ورزشکارا از فعالیتای بدنی دست میکشن.

سیگار اندازه هوش کودک رو پایین می آورد و سلامت جنین رو به خطر میندازه. اگه تصمیم به بارداری دارن پیشنهاد مهم دیگه ما به شما اینه که سیگار رو کنار بذارین تا هوشنوزاد شما رو تحت تاثیر قرار نده و بتونین در آینده به داشتن بچه باهوش افتخار کنین.

مواد غذایی خطرناک در دوران بارداری

خواص شیر مادر واسه نوزاد

بارداری تربیت بچه ضریب هوشی ضریب هوشی نوزاد