۲۰۰ فاکتور مهم رتبه بندی وب سایت در گوگل

۲۰۰ عامل مهم رتبه بندی سایت در گوگل

سئو و بهینه سازی سایت

۲۰۰ عامل مهم رتبه بندی سایت در گوگل

۲۱ تیر ۱۳۹۵

اگه درباره سئو و بهینه سازی موتورهای جستجوگر مطالعه کرده باشین، به احتمال زیاد میدونید که گوگل الان از ۲۰۰ عامل مهم رتبه بندی در الگوریتمای خود استفاده می کنه. این عوامل چی هستن و چه تاثیری روی رتبه سایت دارن؟

در این مقاله می خوایم لیست کاملی از این عوامل و عوامل رو ارائه کنیم. بعضی از این عوامل تایید شدن و بعضی بحث برانگیزند. اما همه این عوامل رو به طور کامل میگیم. پس همراه ما باشین.

عوامل مهم در رتبه گوگل یه دامنه

200 عامل مهم سئو رتبه بندی سایت در گوگل

طول عمر  دامنه

مت کاتز در این باره میگه:

فرق دامنه ای که شش ماه از زمان ثبت اون میگذره با دامنه ای که یکساله س خیلی زیاد نیس.

یعنی، گوگل به سن دامنه اهمیت میده، اما اندازه اهمیت اون زیاد نیس.

کلمات کلیدی که در ادامۀ دامنه ظاهر می شن

به کار گیری این گزینه شاید مانند گذشته تاثیر زیادی نداشته باشه اما داشتن کلمات کلیدی مناسب در دامنه هنوزم به عنوان یه سیگنال در رابطه عمل می کنه. مهم تر از همه اینه که موتورهای جستجو کلمات کلیدی که در نام دامنه وجود دارن رو به صورت برجسته نمایش میدن.

کلمات کلیدی به عنوان اولین کلمه در دامنه

دامنه هایی که با کلمات کلیدی مربوط به فعالیت خود شروع می شن نسبت به دامنه هایی که هیچ کلید واژه در خود ندارن یا کلمۀ کلیدی شون در آخر یا وسط دامنه س، یه سرو گردن بالاتر هستن.

مدت زمان ثبت دامنه

یکی از کارشناسان گوگل میگه:

دامنه های با ارزش بیشتر واسه چندین سال استفاده میشن در حالیکه دامنه های کم ارزش با احتمال خیلی کم بیشتر از یکسال استفاده می شن. پس وقتی که یه دامنه در آینده منقضی شه، این انقضا به عنوان یه عامل در قانون دامنه شناخته می شه.

کلمات کلیدی در نام زیر دامنه

تحقیقات سایت MOZ در سال ۲۰۱۱ نشون داده کلمات کلیدی موجود در نام ساب دامین (زیر دامنه) می تونه رتبه بندی سایت رو زیاد کنه.

200 عامل مهم رتبه بندی سایت در گوگل

گذشته دامنه

گوگل سابقۀ تاریخی سایتایی که در طول دوره ای دارای مالکیت جور واجور بودن یا افت زیادی رو تجربه کردن رو دوباره از نو تنظیم می کنه. همین امر موجب می شه لینکایی که به دامنه برگشت داده می شه خنثی شه.

EMD یا دامنۀ دقیقاً همتا

این واژه مخفف Exact Match Domain (دامنه دقیقا همتا) است. یعنی دامنۀ یه سایت دقیقاً همون کلمۀ کلیدی مورد هدف باشه، مثلاً Seo.com. این جور دامنه ها هم به شکلی متفاوت عمل میکنن. اگه سایت با کیفیت باشه این گزینه می تونه به درد بخور باشه. اما اگه در سایتای کم کیفیت اتفاق بیفته می تونه نسبت به به روزرسانی EMD ضعیف باشه. مت کاتز در سال ۲۰۱۲ در این باره گفت:

تغییرات جزئی تدارک دیده شده در الگوریتم گوگل از اندازه نمایش دامنه های دقیقاً همتای بی کیفیت در یافته های جستجوی گوگل کم می کنه.

200 عامل مهم سئو و رتبه بندی سایت در گوگل

اطلاعات WhoIs خصوصی در مقابل عمومی

همونجوریکه میدونید WhoIs سایتیه که از راه اون می تونین صاحب یه دامنه رو شناسایی کنین. اطلاعات WhoIsای پرایوت ممکنه بیان کننده این موضوع باشه که صاحبان این دامنه ها چیزی واسه مخفی کردن داشته باشن. مت کاتز در این باره میگه:

وقتی که اطلاعات WhoIs  اونا رو بررسی کردم، همه اونا دارای سرویس مراقبت خصوصی بودن. این پرایوت کردن حساب WhoIs به خودی خود چیز بدی نیس. اما وقتی که فاکتورهای زیادی رو کنار همدیگه قرار دادین، ممکنه کمی غیر عادی به نظر برسه.

جریمه شدن مالک دامنه

اگه گوگل شخص خاصی رو به عنوان اسپمر شناسایی کنه بقیه سایتایی که واسه این شخصه رو با دقت بیشتری مورد بررسی قرار میده و این می تونه در رتبه بندی سایت در گوگل اثر داشته باشه.

دامنه سطح بالای کد کشوری

داشتن دامنۀ سطح بالای کشوری (مثل .ir) رتبه سایت واسه اون کشور خاص رو بهتر کنه اما توانایی سایت واسه رتبه بندی جهانی رو محدود می سازه.

فاکتورهای مربوط به صفحه

200 عامل مهم سئو و رتبه بندی سایت در گوگل

کلید واژه در تگ عنوان

تگ عنوان دومین بخش مهم محتوای سایته (در کنار محتوای صفحه). پس استفاده مناسب از اون می تونه یه سیگنال قوی سئوی On-Page واسه گوگل بفرسته.

تگ عنوانی که با کلید واژه شروع می شه

براساس داده های حاصل از سایت MOZ، تگ عنوانی که با کلمات کلیدی شروع می شه بهتر از تگ عنوانایی که کلمات کلیدی رو در انتهای خود قرار دادن عمل می کنه:

200 عامل مهم رتبه بندی سایت در گوگل

کلید واژه در تگ توضیحات

اینم نشونه ای دیگه واسه ربط داشتن وب سایته. این گزینه الان این نکته اهمیت چندانی نداره، اما در هر صورت باعث ایجاد فرق می شه.

کلید واژه که در تگ H1 ظاهر می شه

تگای H1 دومین تگ عنوانی هستن که نشونه های ربط داشتن فعالیت و موضوع یه سایت رو واسه گوگل ارسال می کنن. این یافته های براساس تحقیقات انجام شده زیر به دست اومده:

200 عامل مهم رتبه بندی سایت در گوگل

کلید واژه عبارتیه که به طور تکراری در داخل متن استفاده شده

به کار گیری یه کلید واژه به طور تکراری در داخل متن یه پُست می تونه به عنوان یه سیگنال ربط داشتن بکنه و موضوع فعالیت یه سایت رو به گوگل حالی کنه.

طول محتوا

محتوایی که کلمات بیشتری داره بالطبع، طیف وسیع تری از یه موضوع رو پوشش دهد و به احتمال زیاد نسبت به مقالات کوتاه و سطحی ارجحیت داره. SERPIQ فهمیده که طول محتوا با موقعیت سایت در یافته های جستجوی گوگل ربط داره:

200 عامل مهم رتبه بندی سایت در گوگل

چگالی کلمات کلیدی

چگالی کلید واژه، در واقع تعداد دفعاتیه که یه کلمۀ کلیدی در متن یه صفحه قرار گرفته. با اینکه این گزینه مانند گذشته از اهمیت بالایی بهره مند نیس اما گوگل هنوزم در بعضی از مواقع از چگالی کلمات کلیدی واسه تعیین موضوع سایت استفاده می کنه. بهتره بدونین استفاده زیادتر از اندازه از اون می تونه به سایت شما آسیب بزنه.

معنی نهفته در کلمات کلیدی موجود در محتوا (LSI)

این گزینه به موتورهای جستجو کمک می کنه معنی واقعی کلماتی که بیشتر از چند معنی دارن رو به دست بیارن. مثلا کلمۀ Apple که هم نام بزرگترین برند کامپیوتری دنیاس و هم نام یه میوه. حضور/ نبود حضور LSI به احتمال زیاد به عنوان نشونه کیفی محتوا عمل می کنه.

وجود کلمات کلیدی LSI در تگ عنوان یا توضیحات

مثل محتوای صفحه، کلمات کلیدی LSI در تگ عنوان یا تگ توضیحات می تونه به گوگل کمک کنه فرق بین کلمات هم معنی رو تشخیص بده. این گزینه هم نشون دهنده در رابطه بودنه.

سرعت بارگذاری صفحات از راه HTML

هر دو موتور جستجوی گوگل و بینگ از سرعت بارگذاری صفحات سایت به عنوان عامل مهمی در رتبه بندی استفاده می کنن. عنکبوتای موتور جستجو می تونن با دقت زیادی سرعت بارگذاری صفحات سایت شما رو براساس کدهای موجود در اون و حجم فایلا تخمین بزنن.

محتوای تکراری

محتوای برابر تو یه سایت (حتی اگه کمی اصلاح شده باشه) می تونه تاثیر منفی روی نمایش محتوا در موتورهای جستجوگر داشته باشه.

Rel=Canonical (نامتعارف بودن)

اگه این گزینه به درستی به کار رود، اجازه نمی ده که گوگل صفحات سایت شما رو به عنوان محتوای تکراری در نظر بگیره.

سرعت بارگذاری صفحات سایت در گوگل کروم

گوگل ممکنه از داده های کاربری کروم واسه مدیریت بهتر مدت زمان بارگذاری سایت استفاده کنه. به کار گیری CDN و بقیه موارد غیر مربوط به HTML می تونه سیگنالای ارتباطی رو زیاد کنه.

بهینه سازی تصاویر

تصاویری که روی صفحات سایت قرار میگیره از راه نام فایل، متن Alt، عنوان، توضیحات و بقیه موارد سیگنالای در رابطه مهمی رو به موتورهای جستجو ارسال می کنن.

تاخیر در به روزرسانی محتوای سایت

به روزرسانیای جدید الگوریتم گوگل، اهمیت زیادی به محتوای تازه به روز شده میدن. به خصوص محتواهایی که در جستجوها به زمان حساس هستن (محتوایی که تو یه برهه وقتی خاص بیشتر مورد جستجو قرار می گیرن. این نوع محتواها باید به روزرسانی سریعی داشته باشن). گوگل اهمیت زیادی واسه این عامل قائله و تاریخ آخرین به روزرسانی رو واسه بعضی صفحات نشون میده:

200 عامل مهم رتبه بندی سایت در گوگل

مقدار به روزرسانی محتوا

اهمیت ویرایشا و تغییرات هم به عنوان عامل جدید بودن مطلب شناسایی می شن. اضافه کردن یا حذف کامل بخشی از محتوا، نسبت به تغییر یک یا چند کلمه به روزرسانی چشمگیرتری حساب می شه.

سابقۀ به روزرسانی صفحات

صفحات سایت هر چند وقت یه بار به روزرسانی شده؟ روزانه، هفتگی یا هر ۵ سال یه بار؟ به روزرسانی تکراری صفحات سایت هم نقش مهمی در رتبه بندی سایت داره.

برجستگی کلمات کلیدی

استفاده کرد کلمات کلیدی در رابطه در ۱۰۰ کلمه اول موجود در صفحه می تونه نشونه ربط داشتن سایت یا کلید واژه انتخابیه. برجستگی کلید واژه در واقع به قرار گرفتن کلمه کلید درون تگ عنوان، تگ H1، H2 و متا دسکریپشن بستگی داره.

کلمات کلیدی در تگای H2 ، H3

به کار بردن کلمات کلیدی در این تگا می تونه نشونه کوچیک و ضعیفی از ربط داشتن سایت با کلید واژه انتخابی باشه باشه. سایت MOZ در این باره جدول زیر رو ارائه داده:

200 عامل مهم رتبه بندی سایت در گوگل

ترتیب قرار گرفتن کلمات کلیدی

ترتیب قرار گرفتن کلمات کلیدی در محتوای یه صفحه می تونه روی رتبه بندی بهتر سایت تاثیر بزاره. مثلا جستجویی با عنوان روشای اصلاح موی گربه رو در نظر بگیرین. صفحاتی که با عبارت روشای اصلاح موی گربه بهینه سازی شدن رنک بهتری نسبت به سایتایی دارن که با عبارت کلیدی چیجوری موی گربۀ خود ر ا اصلاح کنیم بهینه سازی شدن. بخاطر این نیزKeyword  Rresearch (تحقیق در مورد کلمات کلیدی) خیلی با اهمیته.

کیفیت لینکای خروجی

بیشتر سئوکاران فکر می کنن که لینک کردن به سایتایی با اتوریتی بالا به ارسال سیگنالای اعتماد به گوگل کمک می کنه.

موضوع لینکای خروجی

براساس یافته های سایت MOZ، موتورهای جستجوگر ممکنه از محتوای سایتی که شما به اون لینک دادین به عنوان سگینال واسه پیدا کردن موضوع سایت شما استفاده کنه. مثلا؛ اگه صفحه ای دارین که در مورد خودروست، لینک دادن به صفحات مربوط به سینما به درد بخور نیس.

دستور زبون و املا

به کار گیری درست گرامر و املا یکی از نشونه های کیفیته. هرچند که مت کاتز در سال ۲۰۱۱ این موضوع رو به طور کامل تایید نکرد.

محتوای غیر کپی

محتوایی که در سایت و صفحات شما قرار داره اصلی و توسط خودتون تولید شده؟ اگه از یه سایت ایندکس شده کپی شده باشه نمی تونه مثل محتوای اصلی و ارجینال رتبه ای براتون به همراه داشته باشه.

محتوای تکمیلی به درد بخور

براساس راهنمای رتبه بندی گوگل، محتوای تکمیلی به درد بخور یکی از مواردیه که کیفیت سایت و صفحات اونو خوب نشون میده. به کار گیری مبدلای ارز، ماشین حساب بهره وام و دستورالعملای تعاملی نمونه هایی از محتوای تکمیلی به درد بخور حساب می شن.

تعداد لینکای خروجی

استفاده زیادتر از اندازه از لینکای خروجی dofollow می تونه تاثیر منفی روی رتبه سایت داشته باشه.

عناصر چند رسانه ای

به کار گیری تصاویر، فیلم و بقیه عناصر چند رسانه ای می تونه نشون دهندۀ کیفیت بالای محتوای شما باشه.

تعداد لینکای داخلی به یه صفحه

تعداد لینکای داخلی تو یه صفحه نشون دهنده اهمیت ربط داشتن اون به بقیه صفحات سایته.

کیفیت لینکای داخلی یه صفحه

لینکای داخلی از صفحات معتبر واسه یه دامنه، تاثیر بسیار قوی نسبت به صفحاتی که پیج رنک ندارن یا پیج رنک اونا ضعیفه، داره.

لینکای شکسته

داشتن لینکای شکسته بسیار روی یه صفحه ممکنه نشون دهنده یه سایت ندیده گرفته شده یا ول شده باشه. راهنمای رتبه بندی گوگل از لینکای شکسته واسه آزمایش کیفیت صفحه اصلی استفاده می کنن.

سطح خوندن

هیچ شکی نیس که گوگل سطح خوندن صفحات یه سایت رو تخمین می زنه. در واقع، گوگل معمولا وضعیت سطح خوندن رو واسه سایتا ارائه میده:

200 عامل مهم رتبه بندی سایت در گوگل

اما کاری که گوگل با این اطلاعات انجام میده روشن نیس. بعضی از افراد فکر می کنن که سطح خوندن تازه کار به رتبه بندی بهتر سایت کمک می کنه چون همۀ مردم می تونن اونو بخونن. اما یه سریای دیگه این تئوری رو رد می کنن.

لینکای وابسته

لینکای وابسته به تنهایی آسیبی به رتبه بندی سایت شما وارد نمی کنن. اما اگه تعداد این لینکا زیاد باشه، الگوریتم گوگل توجه دقیق تری به بقیه سیگنالای کیفیت می کنه تا مطمئن شه شما یه سایت وابسته نیستین.

خطاهای HTML / اعتبار W3C

تعداد زیاد خطاهای HTML یا برنامه نویسی نامرتب ممکنه نشون دهنده یه محتوای ضعیف باشه. موضوع بحث برانگیز اینه که بیشتر سئوکاران فکر می کنن اعتبار W3C یه سیگنال کیفیت ضعیفه.

اعتبار دامنۀ صفحه میزبان

اگه همه موارد برابر باشه، صفحه ای که روی یه دامنه معتبر قرار گرفته رتبه بالاتری نسبت به صفحاتی که در دامنه های کم اعتبار قرار گرفتن داره.

پیج رنک صفحات سایت

به طور کامل در رابطه نیس اما کلا پیج رنک بالای صفحات به رتبه بندی بهتری منجر می شه.

طول URL

مجله موتورهای جستجو میگه که طولانی بودن زیادتر از اندازه URL ممکنه به دیده شدن شما در موتورهای جستجو آسیب بزنه.

راه URL

صفحه ای که به صفحه اصلی سایت نزدیکه ممکنه اعتبار بیشتری داشته باشه.

ویراستاران انسانی

با اینکه این گزینه هیچوقت تایید نشده اما گوگل حق انحصاری یه پتنت رو داره که به ویراستاران انسانی اجازه میده روی SERP تاثیر داشته باشن.

دسته بندی صفحات سایت

طبقه ای که صفحه سایت در اون ظاهر می شه یه سیگنال ربط داره. صفحه ای که بخشی از یه طبقه بندی ربط داره نسبت به صفحاتی که در طبقه بندی غیر در رابطه قرار گرفته، امتیاز ربط داشتن بیشتری کسب می کنه.

تگای وردپرس

تگا فقط واسه وردپرس نشونه ربط داشتن هستن. براساس سایت Yoast.com:

تنها روش واسه بهبود سئوی سایت، در رابطه کردن یه بخش از محتوا به قسمتای دیگه س. هم اینکه ربط داشتن گروهی از نوشته ها به همدیگه بسیار مهمن.

کلید واژه در URL

این گزینه هم یه سیگنال مهم در رتبه بندی سایته.

رشته URL

طبقه بندی در رشته های URL توسط گوگل میگن و می تونه در درک بهتر گوگل از موضوع  محتوای سایت کمک کنه:

200 عامل مهم رتبه بندی سایت در گوگل

منابع و مراجع

استناد به منابع و مراجع، همونجوری که در مقالات پژوهشی صورت میگیره، ممکنه نشونه کیفیت بالای سایت باشه. راهنمای کیفیت گوگل میگه که بازدیدکنندگان باید روی منابع موجود تو یه صفحه خاص دقت بیشتری داشته باشن. موضوع باید تخصصی و هم معتبر باشه. با اینحال گوگل استفاده کردن از لینکای خارجی به عنوان یه عامل رتبه بندی رو رد می کنه.

فهرستای شماره دار و نشون دار شده

این لیستا کمک می کنه محتوای سایت واسه مطالعه خوانندگان شکسته شه. این گزینه به کاربر پسند بودن محتوا کمک می کنه. گوگل هم محتوایی با شماره ها و نشونه ها رو بهتر می دونه.

اولویت صفحه در نقشه سایت

اولویتی که به یه صفحه از راه فایل Sitemap.xml داده می شه ممکنه روی رتبه بندی تاثیر بزاره.

لینکای خروجی زیادتر از اندازه

این گزینه قبلا گفته شده. بعضی از صفحات به لینکای بسیاری راه دارن و همین امر موجب مبهم شدن و پرت شدن حواس از محتوای اصلی شه.

تعداد کلمات کلیدی فرعی واسه رتبه بندی سایت

اگه سایت دارای رتبه بندیای دیگری واسه کلمات جور واجور باشه، ممکنه نشون دهنده کیفیت محتوا باشه.

عمر صفحه

با اینکه گوگل محتوای تازه رو بهتر می دونه، یه صفحه قدیمی که به طور منظم بروزرسانی می شه ممکنه کارایی بهتری نسبت به یه صفحۀ جدید داشته باشه.

صفحه بندی کاربرپسند

در دستورالعمل کیفیت گوگل اومده که:

صفحه بندی صفحات با کیفیت بالا باعث می شه محتوای اصلی بدون این دست اون دست کردن قابل رویت باشه.

دامنه های پارک شده (Parked Domains)

به روزرسانی گوگل در دسامبر سال ۲۰۱۱ نشون میده که دیده شدن دامنه های پارک شده در موتورهای جستجو کم شده.

محتوای به درد بخور

گوگل می تونه بین محتوای با کیفیت و به درد بخور فرق قائل شه.

فاکتورهای مربوط به سایت

200 عامل مهم رتبه بندی سایت در گوگل

محتوایی که ارزش و بینش منحصر به فردی ارائه می کنه

گوگل گفته سایتایی رو که محتوای با ارزش، جدید و مفیدی رو ارائه نمی کنن از لیست خود حذف می کنه. خصوصاً سایتایی که وابسته هستن.

صفحه رابطه با ما

اسناد کیفیت گوگل میگه که اونا سایتایی رو بهتر می دونن که از روشای مختلفی واسه ایجاد تماس با مشتریان استفاده می کنن. اگه اطلاعات تماس با اطلاعات موجود در WhoIs منطبق باشه، پاداشی براتون در نظر میگیره.

اعتماد دامنه/ رتبه اعتماد

اعتماد یا اعتبار یه سایت (که براساس تعداد لینکای داده شده از سایتای معتبر اندازه گیری می شه) یه عامل مهم در رتبه بندی گوگله.

معماری سایت

معماری خوب تو یه سایت به گوگل کمک می کنه محتوای شما رو خوب سازمان دهی کنه.

به روزرسانیای سایت

اینکه سایت شما هر چند وقت یه بار به روزرسانی می شه (به خصوص وقتی که محتوای جدید به سایت اضافه می شه) یه عامل مهم در رتبه بندی سایته.

تعداد صفحات

تعداد صفحاتی که سایت داره نشونه ای ضعیف از Authority (اعتبار) است. دست کم این موضوع به موتورهای جستجو کمک می کنه سایتای بزرگ رو از سایتای وابسته شناسایی کنن.

حضور نقشه سایت

نقشه سایت به موتورهای جستجوگر کمک می کنه سایت و صفحات شما رو راحت تر ایندکس کنن و همین امر دیده شدن سایت در موتورهای جستجوگر رو بهتر کنه.

آپتایم بودن سایت

زمان خرابی بسیار (downtime) به خاطر نگهداری یا مشکلات سرور می تونه روی رتبه بندی سایت شما تاثیر منفی داشته باشه. ( در بعضی از موارد اگه اصلاح نشه باعث ایندکس نشدن محتوای سایت می شه).

موقعیت سرور

موقعیت سرور ممکنه روی رتبه بندی سایت شما در مناطق جغرافیایی جور واجور تاثیر بزاره. این گزینه واسه جستجوهای مربوط به موقعیت جغرافیایی خیلی با اهمیته.

گواهی SSL

گوگل تایید کرده که اونا گواهینامه SSL رو ایندکس می کنن و از HTTPS به عنوان سیگنال رتبه بندی استفاده می کنن.

شرایط به کار گیری خدمات و صفحات حریم خصوصی

این دو صفحه به گوگل میگه که سایت شما یه عضو قابل اعتماد در اینترنته.

اطلاعات تکراری متا در سایت

این اطلاعات تکراری در سرتاسر سایت شما ممکنه روی دیده شدن همه صفحات تاثیر منفی داشته باشه.

ناوبری بردکرامب

این یه روش معماری کاربرپسنده که به کاربران و موتورهای جستجو کمک می کنه تا بدونن در کجای سایت قرار گرفتن:

200 عامل مهم رتبه بندی سایت در گوگل

هر دو سایت SearchEngineJournal.com و Ethical SEO Consulting ادعا می کنن که این گزینه جزو فاکتورهای رتبه بندیه.

بهینه سازی سایت واسه موبایل

گروه رسمی گوگل پیشنهاد می کنه که سایتای عکس العمل گرا واسه موبایل ایجاد شه. سایتای عکس العمل گرا به احتمال زیاد رتبه بندی بهتری در موتورهای جستجو دارن. در واقع اونا تگ Mobile Friendly بودن رو به سایتایی که به درستی در دستگاه های موبایلی نشون داده می شه اضافه می کنن. هم اینکه گوگل سایتایی که در جستجوی موبایل، موافق نیستن رو جریمه می کنه.

یوتیوب

مطمئنا ویدئوهای یوتیوب در SERP بهتر تر هستش (این موضوع به احتمال زیاد به خاطر مالکیت گوگل بر یوتیوبه).

200 عامل مهم رتبه بندی سایت در گوگل

واقعا سایت Search Engine Land نشون داده که ترافیک یوتیوب بعد از به روزرسانی پاندای گوگل زیاد شده.

توانایی به کار گیری سایت

سایتی که استفاده و ناوبری اون سخت باشه، می تونه با کم شدن زمان گذشته در سایت، صفحات بازدید شده و بانس ریت تاثیر منفی روی رتبه بندی داشته باشه. این الگوریتم جداگونه واسه حجم بزرگی از داده های کاربریه.

به کار گیری گوگل آنالیتیکس و وسیله گوگل وبمستر

بعضی از افراد فکر می کنن که نصب این دو وسیله روی سایت می تونه ایندکس صفحات رو بهتر کنه. این دو گزینه می تونه با دادن اطلاعات نیاز به گوگل، تاثیر مستقیمی روی رتبه بندی داشته باشه.

نظر کاربران/معروفیت و اعتبار سایت

دیدگاه ها و نظر کاربران تاثیر بسیار مهمی در الگوریتمای مربوط به موتورهای جستجو داره.

عوامل مربوط به بک لینک

200 عامل مهم رتبه بندی سایت در گوگل

عمر دامنه لینک دهنده

بک لینکایی که از دامنه های قدیمی داده می شن ممکنه از دامنه های جدید، قوی تر باشن.

تعداد دامنه های لینک شده

همونطور که در نمودار زیر مشاهده می کنین، تعداد دامنه های برگشت دهنده یکی از فاکتورهای مهم در رتبه بندیه.

200 عامل مهم رتبه بندی سایت در گوگل

لینکای حاصل از آی پی آدرسای کلاس C جداگونه

لینکای به دست اومده از آی پی آدرسای جور واجور نشون دهنده تعداد زیاد سایتای لینک دهنده به شماس.

تعداد صفحات لینک شده

مجموعه صفحات لینک شده (حتی اگه روی یه دامنه قرار گرفته باشه) یه عامل رتبه بندیه.

تگ ALT (واسه لینکای تصویری)

همونطور که میدونید متن ALT نسخه تصویری، متنِ یه لینکه.

لینکای حاصل از دامنه های آموزشی (.edu و .gov)

مت کاتز اشاره میکنه که دامنه های سطح بالا عامل مهمی در رتبه بندی سایت نیستن. با اینحال، این مورد مانع از این نمی شه که سئوکاران اهمیتی به دامنه های سطح بالا ندن.

اعتبار صفحه لینک شده

اعتبار صفحه برگشت شده یه عامل رتبه بندی خیلی با اهمیته.

اعتبار دامنه لینک شده

اعتبار دامنۀ برگشت شده هم نقش مهمی در اهمیت لینکا بازی می کنه (مثلا یه لینک با پیج رنک ۲ از سایتی با پیج رنک ۳ صفحۀ اصلی ممکنه ارزش کمتری نسبت به پیج رنک صفحه ۲ و پیج رنک ۸ از سایت آموزشی داشته باشه).

لینک از رقبا

لینکایی که از سایتایی با رتبه بندی برابر به دست میان ممکنه ارزش بیشتری واسه رتبۀ یه صفحه در کلید واژه خاص داشته باشن.

به اشتراک گذاشتن  صفحات ارجاعی در شبکه های اجتماعی

تعداد اشتراکای یه صفحه در رسانه های اجتماعی ممکنه روی ارزش لینکا تاثیر بزاره.

لینک از همسایگی بد

لینکایی که از همسایگی بد به دست میان ممکنه به سایت شما آسیب بزنن. منظور از همسایگی بد همون وب سایتایی هستن که به خاطر لینک سازی ساخته شدن و هیچ محتوای دیگری ندارن یعنی همون لینک فارما (Link Farms).

پست مهمون

هرچند پست مهمون می تونه بخش مهمی از کمپین سئوی کلاه سفید باشه اما لینکای به دست اومده از پستای مهمون( به خصوص لینکایی که در بخش بیوگرافی نویسنده قرار میگیره) ممکنه به اندازه لینکای متنی با ارزش نباشه.

لینک به دامنه صفحه اصلی که صفحات سایت در اون قرار داره

دادن لینک به صفحه اصلی سایت برگشت شده می تونه نقش مهمی در آزمایش سایت و ارزش اون داشته باشه.

لینکای Nofollow

یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در سئو لینک هاییه که به صورت Nofollow هستن. گوگل در این باره میگه:

کلا، ما این لینکا رو دنبال نمی کنیم.

که همین جمله نشون میده، در بعضی موارد این لینکا دنبال می شن. داشتن تعداد خاصی از لینکای Nofollow می تونه نشون دهنده لینکای طبیعی و غیر طبیعی سایت باشه.

تنوع در نوع لینکا

داشتن درصد بالایی از لینکای غیر طبیعی به دست اومده از منبع برابر (مثل پروفایل انجمن، دیدگاه های فرستاده شده تو یه وبلاگ) ممکنه نشون دهنده اسپم باشه. یعنی، لینکایی که از منابع جور واجور به دست میان نشونه لینکای طبیعی یه وب سایته.

لینکای پشتیبانی شده یا بقیه کلمات دور و بر اون

کلماتی مثل Sponsored Links، Sponsers و Link Partners ممکنه ارزش یه لینک رو کم کنه.

لینکای داخل متن محتوا

لینکایی که در داخل محتوای سایت قرار می گیرن بسیار قوی تر از لینکایی هستن که در صفحات خالی یا جای دیگه روی صفحه یافت می شن.ی ک مثال خوب از لینکای متنی، بک لینک هاییه که از گستوگرافیکا (پُستای کاربران مهمون) به دست میان.

تعداد زیادتر از اندازه ریدایرکت ۳۰۱ (تغییر راه) به صفحه

لینکایی که از ریدایرکت ۳۰۱ به دست میان، باعث ضعیف شدن بعضی یا تموم پیج رنک می شن.

متن نوشته (Anchor Text) بک لینکا

همونطور که در الگوریتم اصلی گوگل هم توضیح داده شده:

متون لینکا بیشتر توضیح دقیقی از صفحات سایت نسبت به خود صفحات ارائه میدن.

این گزینه نسبت به قبل، از اهمیت کمتری برخورداره. اما هنوزم می تونه در موارد زیادی کم باعث ارسال سیگنالای ربط داشتن شه.

متن لینکای داخلی

انکر تکست لینکای داخلی هم نشون دهنده در رابطه بودنه. هرچند این گزینه به طور متفاوت آزمایش می شه.

دادن عنوان لینک

عنوان لینک (متنی که به هنگام نگه داشتن موس روی لینک ظاهر می شه) هم به عنوان یه سیگنال ربط داشتن ضعیف به کار میره.

TLD کشوری که دامنه به اون برگشت شده

دریافت لینک از دامنه های سطح بالای یه کشور (مانند .ir یا .de) ممکنه به رتبه بندی بهتر سایت در اون کشور کمک کنه.

محل لینک در محتوا

لینکای موجود در اول صفحه نسبت به لینکایی که در آخر صفحه قرار می گیرن ارزش بیشتری داره.

موقعیت لینک در صفحه

جایی که لینک در صفحه ظاهر می شه هم خیلی با اهمیته. کلا ، لینکایی که در محتوای صفحه قرار میگیره قوی تر از لینک هاییه که در فوتر یا سایدبار واقع شده.

ربط داشتن دامنه لینک شده

لینکایی که از سایتایی در بخش تخصصی مشابه به دست میان معمولا قدرت بیشتری نسبت به بقیه سایتا داره.بخاطر اینم روش هدف دار سئوی موثر روی به دست آوردن لینکای در رابطه تمرکز داره.

اندازه ربط داشتن صفحه

الگوریتم Hilltop میگه که لینکای حاصل از صفحاتی که به محتوای صفحه شما نزدیک تره قدرت و توانایی بیشتری نسبت به لینکای به دست اومده از صفحات غیر در رابطه داره.

متن دور و بر لینک

گوگل می تونه تشخیص بده که لینک داده شده به سایت شما یه پیشنهاده یا بخشی از دیدگاه منفیه. لینکایی که در دورو برشون دیدگاه مثبت هست ارزش بیشتری دارن.

کلمات کلیدی در عنوان

گوگل لینکایی که شامل کلمات کلیدی صفحه شما در عنوان هستن رو بیشتر دوست داره (لینک از یه سایت حرفه ای به یه سایت حرفه ای دیگه).

سرعت لینک مثبت

سایتی که سرعت دریافت لینک مثبت داره معمولا یافته های بهتری در موتورهای جستجو دریافت می کنه.

سرعت لینک منفی

سرعت دریافت لینک منفی می تونه شدیدا رتبه بندی رو کم کنه چون نشون دهنده کاهش محبوبیته.

لینک از صفحات HUB

گرفتن لینک از صفحاتی که به عنوان منابع دسته اول (HUB) شناخته می شن می تونه تاثیر خاصی روی رتبه بندی داشته باشه.

لینکای به دست اومده از سایتای معتبر

گرفتن لینک از سایتایی که به عنوان سایتای معتبر شناخته شدن می تونه تاثیر خوبی نسبت به سایتای کوچیک و نامعلوم روی ترافیک سایت داشته باشه.

لینک کردن به عنوان منبع ویکیپدیا

با اینکه این نوع لینکا nofo

Author: حمیدی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *