بازاریابی ایمیلی چیست؟
بازاریابی ایمیلی یک استراتژی بازاریابی دیجیتال است که شامل ارسال پیام های تجاری، تبلیغات و سایر اشکال ارتباطی برای مخاطبان هدف از طریق ایمیل است. هدف اصلی بازاریابی ایمیلی ایجاد و حفظ روابط با مشتریان، هدایت ترافیک به یک وب سایت، تولید سرنخ و در نهایت افزایش فروش و درآمد است.
بازاریابی ایمیلی می تواند راهی موثر برای برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه باشد، زیرا به کسب و کارها اجازه می دهد پیام های شخصی و هدفمند را به طور همزمان به تعداد زیادی از گیرندگان ارسال کنند. این روش بازاریابی مقرون به صرفه است و به راحتی قابل ردیابی و اندازه گیری است و بینش ارزشمندی را در مورد موفقیت یک کمپین ارائه می دهد.
انواع مختلفی از بازاریابی ایمیلی وجود دارد، از جمله:
- خبرنامهها: ایمیلهایی که بهطور مرتب حاوی بهروزرسانیها، اخبار و مقالات مرتبط با صنعت یا شرکت خاصی هستند ارسال میشوند.
- ایمیلهای تبلیغاتی: پیامهایی که فروش، تخفیف یا پیشنهاد ویژه را تبلیغ میکنند.
- ایمیل های تراکنشی: پیام هایی که در پاسخ به یک اقدام خاص مانند تأیید خرید یا بازنشانی رمز عبور ارسال می شوند.
- Autoresponders: ایمیلهای از پیش برنامهریزیشدهای که برای گیرندگان بر اساس اقدامات یا ترجیحات آنها ارسال میشود.
- پرورش ایمیل: مجموعه ای از ایمیل ها که در طول زمان برای مشترکین ارسال می شود، با هدف آموزش و ایجاد اعتماد با مشتریان بالقوه.
24 نکته ساده برای نتایج بهتر بازاریابی ایمیلی
- یک لیست ایمیل از طریق فرمهای انتخاب در وبسایت، رسانههای اجتماعی و ثبتنامهای درون فروشگاهی ایجاد کنید.
- لیست ایمیل خود را بر اساس ترجیحات مشتری، جمعیت شناسی و رفتار تقسیم بندی کنید.
- از یک پلت فرم بازاریابی ایمیل حرفه ای برای مدیریت و ردیابی آسان استفاده کنید.
- خطوط موضوع جذابی ایجاد کنید که گیرندگان را تشویق به باز کردن ایمیل کند.
- محتوای ایمیل را با نام و تنظیمات برگزیده گیرنده شخصی کنید.
- طراحی ایمیل را با یک فراخوان برای اقدام واضح و ساده نگه دارید.
- ایمیل های خود را برای دستگاه های تلفن همراه بهینه کنید، زیرا بسیاری از کاربران ایمیل ها را در تلفن های هوشمند خود باز می کنند.
- طرح بندی های مختلف ایمیل، خطوط موضوع و محتوا را آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی بهترین کار را دارد.
- از یک فراخوان برای اقدام واضح و مختصر استفاده کنید که گیرندگان را تشویق به اقدام کنند.
- دکمههای اشتراکگذاری اجتماعی را برای تشویق گیرندگان به اشتراکگذاری محتوای شما لحاظ کنید.
- تخفیفات یا تبلیغات انحصاری را فقط به مشترکین ارائه دهید.
- برای افزایش نرخ باز، ایمیلها را در زمانهای بهینه، مانند صبحها یا عصرها در اواسط هفته ارسال کنید.
- عملکرد بازاریابی ایمیلی خود را با استفاده از معیارهایی مانند نرخ باز کردن، نرخ کلیک و تبدیل بررسی و تجزیه و تحلیل کنید.
- برای جلوگیری از شکایات هرزنامه، راهی آسان برای لغو اشتراک برای گیرندگان فراهم کنید.
- برای حفظ ارتباط قوی با مشترکین، با فرکانس ایمیل خود سازگار باشید.
- ترکیبی از محتوا، مانند مقالهها، ویدیوها، و تصاویر را برای جلب توجه مشترکین قرار دهید.
- در ازای یک آدرس ایمیل، یک آهنربای سرب، مانند یک کتاب الکترونیکی یا راهنمای رایگان، ارائه دهید.
- از اتوماسیون برای ارسال ایمیل های راه اندازی شده بر اساس اقدامات یا نقاط عطف خاص استفاده کنید.
- فرمتهای ایمیل مختلف، مانند متن ساده یا HTML را آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی برای مخاطبان شما بهتر است.
- بازاریابی ایمیلی خود را با سایر کانال های بازاریابی مانند رسانه های اجتماعی و بازاریابی محتوا ادغام کنید.
- در هر ایمیلی ارزش ارائه دهید، به جای اینکه صرفاً محصولات یا خدمات خود را تبلیغ کنید، بر کمک به مخاطبان خود تمرکز کنید.
- با حذف مشترکین غیرفعال و به روز رسانی اطلاعات تماس، فهرست ایمیل خود را تمیز نگه دارید.
- A/B عناصر مختلف کمپین های بازاریابی ایمیلی شما را برای بهبود مستمر نتایج آزمایش می کند.
- استراتژی بازاریابی ایمیلی خود را بر اساس دادهها و بینشها مرتباً بهروزرسانی و تازهسازی کنید.
15 چیزی که در بازاریابی ایمیلی باید از آن اجتناب کنید
- خرید لیستهای ایمیل: این امر میتواند منجر به کاهش مشارکت و شکایات هرزنامه شود.
- ارسال بیش از حد ایمیل: بارگیری بیش از حد صندوق ورودی گیرندگان می تواند منجر به لغو اشتراک و شکایات هرزنامه شود.
- استفاده از خطوط موضوعی گمراه کننده: فریب گیرندگان با خطوط موضوعی گمراه کننده می تواند به شهرت شما آسیب برساند.
- نادیده گرفتن بهینهسازی تلفن همراه: عدم بهینهسازی ایمیلهای خود برای دستگاههای تلفن همراه میتواند منجر به تعامل کم شود.
- تقسیم نکردن لیست ایمیل شما: ارسال یک پیام مشابه به همه میتواند منجر به کاهش نرخ باز و کلیک شود.
- استفاده از تصاویر زیاد: گنجاندن تصاویر زیاد می تواند زمان بارگذاری را کاهش دهد و بر تعامل تأثیر بگذارد.
- غفلت از شخصیسازی: ناتوانی در شخصیسازی ایمیلها میتواند منجر به کاهش تعامل و نرخ پاسخ شود.
- آزمایش نکردن ایمیلهای شما: آزمایش نکردن عناصر مختلف ایمیلهای شما منجر به نتایج غیربهینه می شود.
- نادیده گرفتن فیلترهای هرزنامه: استفاده از زبان یا روشهای هرزنامه میتواند منجر به علامتگذاری ایمیلهای شما به عنوان هرزنامه شود.
- عدم ارائه یک فراخوان برای اقدام واضح: عدم گنجاندن یک فراخوان برای اقدام واضح می تواند باعث کاهش تبدیل شود.
- ارسال ایمیل بدون اجازه: ارسال ایمیل های ناخواسته می تواند منجر به شکایات هرزنامه شود و به اعتبار شما آسیب برساند.
- نادیده گرفتن درخواستهای لغو اشتراک: پردازش نشدن درخواستهای لغو اشتراک میتواند منجر به شکایات هرزنامه بیشتر شود.
- ردیابی و تجزیه و تحلیل نکردن نتایج: عدم نظارت بر عملکرد بازاریابی ایمیلی شما میتواند مانع از پیشرفت شما شود.
- عدم تمرکز بر ارائه ارزش: اولویت دادن به محتوای تبلیغاتی بر اطلاعات مفید میتواند تعامل را کاهش دهد.
- بیتوجهی به بهداشت فهرست ایمیل: نادیده گرفتن نگهداری فهرست میتواند منجر به تعامل کمتر و شکایات هرزنامه بیشتر شود.
همه مراحل برای رسیدن به نتایج بهتر در بازاریابی ایمیلی
- یک لیست ایمیل با کیفیت از طریق فرمهای انتخاب و ثبتنامهای مبتنی بر مجوز ایجاد کنید.
- لیست ایمیل خود را بر اساس ترجیحات مشتری، جمعیت شناسی و رفتار تقسیم بندی کنید.
- یک پلت فرم بازاریابی ایمیل حرفه ای را برای مدیریت و ردیابی آسان انتخاب کنید.
- خطوط موضوع جذابی ایجاد کنید که گیرندگان را تشویق به باز کردن ایمیل کند.
- محتوای ایمیل را با نام و تنظیمات برگزیده گیرنده شخصی کنید.
- طراحی ایمیل را با یک فراخوان برای اقدام واضح و ساده نگه دارید.
- ایمیل های خود را برای دستگاه های تلفن همراه بهینه کنید، زیرا بسیاری از کاربران ایمیل ها را در تلفن های هوشمند خود باز می کنند.
- طرح بندی های مختلف ایمیل، خطوط موضوع و محتوا را آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی بهترین کار را دارد.
- از یک فراخوان برای اقدام واضح و مختصر استفاده کنید که گیرندگان را تشویق به اقدام کنند.
- دکمههای اشتراکگذاری اجتماعی را برای تشویق گیرندگان به اشتراکگذاری محتوای شما لحاظ کنید.
- تخفیفات یا تبلیغات انحصاری را فقط به مشترکین ارائه دهید.
- برای افزایش نرخ باز، ایمیلها را در زمانهای بهینه، مانند صبحها یا عصرها در اواسط هفته ارسال کنید.
- عملکرد بازاریابی ایمیلی خود را با استفاده از معیارهایی مانند نرخ باز کردن، نرخ کلیک و تبدیل بررسی و تجزیه و تحلیل کنید.
- برای جلوگیری از شکایات هرزنامه، راهی آسان برای لغو اشتراک برای گیرندگان فراهم کنید.
- برای حفظ ارتباط قوی با مشترکین، با فرکانس ایمیل خود سازگار باشید.
- ترکیبی از محتوا، مانند مقالهها، ویدیوها، و تصاویر را برای جلب توجه مشترکین قرار دهید.
- در ازای یک آدرس ایمیل، یک آهنربای سرب، مانند یک کتاب الکترونیکی یا راهنمای رایگان، ارائه دهید.
- از اتوماسیون برای ارسال ایمیل های راه اندازی شده بر اساس اقدامات یا نقاط عطف خاص استفاده کنید.
- فرمتهای ایمیل مختلف، مانند متن ساده یا HTML را آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی برای مخاطبان شما بهتر است.
- بازاریابی ایمیلی خود را با سایر کانال های بازاریابی مانند رسانه های اجتماعی و بازاریابی محتوا ادغام کنید.
- در هر ایمیلی ارزش ارائه دهید، به جای اینکه صرفاً محصولات یا خدمات خود را تبلیغ کنید، بر کمک به مخاطبان خود تمرکز کنید.
- با حذف مشترکین غیرفعال و به روز رسانی اطلاعات تماس، فهرست ایمیل خود را تمیز نگه دارید.
- A/B عناصر مختلف کمپین های بازاریابی ایمیلی شما را برای بهبود مستمر نتایج آزمایش می کند.
- استراتژی بازاریابی ایمیلی خود را بر اساس دادهها و بینشها مرتباً بهروزرسانی و تازهسازی کنید.
عناوین مرجع معتبر
- HubSpot: “بهترین شیوه های بازاریابی ایمیلی: بیش از 20 نکته برای بهبود نتایج”
- Mailchimp: «راهنمای بازاریابی ایمیلی: بهترین روشها، نکات و مثالها»
- Campaign Monitor: “راهنمای نهایی بازاریابی ایمیلی”