بازاریابی چریکی چیست

بازاریابی پارتیزانی یک استراتژی بازاریابی غیر متعارف و کم هزینه است که شامل استفاده از خلاقیت، نوآوری و روش های غیر متعارف برای تبلیغ یک محصول یا خدمات است. این برنامه برای ایجاد سر و صدا، جلب توجه، و ایجاد تبلیغات دهان به دهان، اغلب با استفاده از کانال های تبلیغاتی غیر سنتی و تاکتیک های غیر متعارف طراحی شده است.

اصطلاح “بازاریابی چریکی” اولین بار توسط کارشناس بازاریابی جی کنراد لوینسون در کتاب خود با عنوان “بازاریابی چریکی” در سال 1984 ابداع شد. رویکرد لوینسون بر اهمیت استفاده از روش‌های غیرمتعارف برای دستیابی به حداکثر تأثیر با حداقل منابع تأکید کرد.

تکنیک های بازاریابی چریکی اغلب شامل استفاده از فضاهای عمومی، رسانه های اجتماعی و سایر کانال های تبلیغاتی غیر سنتی برای دستیابی به مخاطبان گسترده با هزینه کم است. این ویژگی با توانایی آن در ایجاد تجربیات به یاد ماندنی و قابل اشتراک گذاری است که می تواند سر و صدا و علاقه قابل توجهی به یک نام تجاری یا محصول ایجاد کند.

نمونه هایی از بازاریابی چریکی

  1. “آیا ترکیب می شود؟” Blendtec سری: Blendtec، یک تولید کننده مخلوط کن، یک مجموعه ویدیویی ویروسی به نام “Will It Blend?” جایی که آنها اقلام غیرمعمول مختلف مانند آیفون و سنگ مرمر را با هم ترکیب کردند تا قدرت مخلوط کن خود را نشان دهند.
  2. «طرح‌های زیبایی واقعی» Dove: کمپین طرح‌های زیبایی واقعی Dove شامل این بود که زنان ظاهر خود را توصیف کنند و سپس از یک هنرمند پزشکی قانونی بخواهند که آنها را بر اساس این توصیفات ترسیم کند. سپس از زنان خواسته شد تا طرح‌هایی را که در واقع بر اساس عکس‌های آن‌ها بود، توصیف کنند. هدف این کمپین به چالش کشیدن تصورات اجتماعی از زیبایی و عزت نفس بود.
  3. «Feed the Beat» از تاکو بل: تاکو بل با نوازندگان مستقل شریک شد و در ازای استفاده از موسیقی آنها در تبلیغات تاکو بل، وعده‌های غذایی رایگان تاکو بل را به آنها پیشنهاد داد. این ابتکار به تاکو بل کمک کرد تا ضمن حمایت از هنرمندان مستقل، به جمعیتی جوان‌تر برسد.
  4. “کوچک فکر کن” فولکس واگن: در دهه 1960، فولکس واگن مجموعه ای از تبلیغات کوچک و ساده ایجاد کرد که اندازه خودروهایشان را مسخره می کرد. این تبلیغات بر کارایی و کاربردی بودن سوخت خودرو تأکید می‌کرد و کمپین به یاد ماندنی و مؤثری ایجاد می‌کرد.
  5. Burger King’s Subservient Chicken: برگر کینگ وب سایتی را ایجاد کرد که در آن مرغی با لباس پیشخدمت ظاهر می شود که بر اساس دستورات کاربر اقدامات مختلفی را انجام می دهد. این کمپین یک موفقیت ویروسی بود و به افزایش آگاهی و فروش برند کمک کرد.

28 نکته ساده برای بازاریابی چریکی

  1. از رسانه های اجتماعی به نفع خود استفاده کنید.
  2. محتوای قابل اشتراک گذاری و جذاب ایجاد کنید.
  3. از فضاهای عمومی برای تبلیغات خلاقانه استفاده کنید.
  4. با اینفلوئنسرها یا مشاغل محلی همکاری کنید.
  5. میزبان رویدادها یا فروشگاه های بازشو.
  6. از هنر خیابانی و گرافیتی استفاده کنید.
  7. نمونه‌ها یا آزمایش‌های رایگان را ارائه دهید.
  8. ویدیوها یا چالش‌های ویروسی ایجاد کنید.
  9. از طنز یا تعجب برای جلب توجه استفاده کنید.
  10. روی رویدادها یا روندهای جاری ضربه بزنید.
  11. با موسسات خیریه یا غیرانتفاعی محلی شریک شوید.
  12. از بسته بندی یا طراحی محصول غیر متعارف استفاده کنید.
  13. شیرین کاری های بازاریابی چریکی ایجاد کنید.
  14. از رویدادها یا دلایل محلی حمایت مالی کنید.
  15. در بازاریابی هدف شرکت کنید.
  16. تجارب یا رویدادهای منحصر به فرد را ارائه دهید.
  17. از نمایشگرها یا نصب های تعاملی استفاده کنید.
  18. با کسب و کارهای دیگر شراکت ایجاد کنید.
  19. مسابقات یا هدایا را میزبانی کنید.
  20. از تاکتیک های روابط عمومی چریکی استفاده کنید.
  21. از کانال های تبلیغاتی غیر متعارف استفاده کنید.
  22. یک هویت برند قوی ایجاد کنید.
  23. یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد ایجاد کنید.
  24. خدمات استثنایی به مشتریان ارائه دهید.
  25. محتوای تولید شده توسط کاربر را تشویق کنید.
  26. بر ارزش‌ها یا مأموریت برند خود تأکید کنید.
  27. از بازاریابی دهان به دهان استفاده کنید.
  28. نوآور و خلاق باشید.

چگونه از بازاریابی چریکی نتیجه بهتری بگیریم

  1. مخاطبان هدف خود و ترجیحات آنها را درک کنید.
  2. اهداف و اهداف روشنی را برای کمپین بازاریابی چریکی خود تعیین کنید.
  3. در رویکرد خود خلاق و مبتکر باشید.
  4. پیام خود را ساده و مختصر نگه دارید.
  5. نتایج کمپین خود را نظارت و اندازه گیری کنید.
  6. کمپین خود را در صورت نیاز تطبیق و تنظیم کنید.
  7. در نام تجاری و پیام رسانی خود ثابت قدم باشید.
  8. برای گسترش دسترسی خود با سایر مشاغل یا افراد تأثیرگذار همکاری کنید.
  9. به موقع و مرتبط با رویدادها یا روندهای جاری باشد.
  10. با مخاطبان خود درگیر شوید و تعامل را تشویق کنید.

21 چیزی که در بازاریابی چریکی باید از آن اجتناب کنید

  1. استفاده بیش از حد از کلیشه ها یا تاکتیک های خسته کننده.
  2. نادیده گرفتن ترجیحات مخاطب هدف شما.
  3. بودن ov خود تبلیغی قدیمی.
  4. نادیده گرفتن ملاحظات قانونی و اخلاقی.
  5. عدم اندازه‌گیری نتایج کمپین شما.
  6. نادیده گرفتن ارزش‌ها یا مأموریت برندتان.
  7. استفاده از محتوای توهین آمیز یا نامناسب.
  8. تکیه صرفاً بر ارزش شوک بدون ماده.
  9. بیش از حد پیچیده یا درک آن دشوار است.
  10. غفلت از تعامل با مخاطبان.
  11. بی توجهی به تأثیر بلندمدت کمپین شما.
  12. نادیده گرفتن اهمیت ثبات در برندسازی.
  13. تمرکز صرفاً بر نتایج کوتاه مدت.
  14. ناتوانی در تطبیق و تنظیم کمپین خود در صورت لزوم.
  15. بی توجهی به اهمیت نظارت و اندازه گیری نتایج.
  16. بیش از حد منفی یا انتقادی بودن.
  17. نادیده گرفتن ملاحظات حقوقی و حق نسخه برداری.
  18. در نظر گرفتن تأثیر محیطی کمپین شما.
  19. بیش از حد پرخاشگر یا زورگو بودن.
  20. نادیده گرفتن اهمیت خدمات مشتری.
  21. نادیده گرفتن اهمیت محتوای تولید شده توسط کاربر.

همه مراحل اجرای بازاریابی چریکی

  1. اهداف و اهداف خود را تعریف کنید.
  2. مخاطبان هدف خود و ترجیحات آنها را تحقیق کنید.
  3. یک ایده خلاقانه و نوآورانه ایجاد کنید.
  4. پیام خود را ساده و مختصر نگه دارید.
  5. تاکتیک های بازاریابی چریکی مناسب را انتخاب کنید.
  6. برای کمپین خود بودجه تعیین کنید.
  7. محتوای جذاب و قابل اشتراک‌گذاری ایجاد کنید.
  8. کانال‌ها و پلتفرم‌های مناسب را انتخاب کنید.
  9. کمپین خود را اجرا کنید و بر نتایج نظارت کنید.
  10. کمپین خود را در صورت نیاز تطبیق و تنظیم کنید.
  11. با مخاطبان خود درگیر شوید و تعامل را تشویق کنید.
  12. در نام تجاری و پیام رسانی خود ثابت قدم باشید.
  13. نتایج کمپین خود را اندازه گیری کنید و از آنها بیاموزید.
  14. تأثیر بلندمدت کمپین خود را ارزیابی کنید.

عناوین مرجع معتبر

  1. “بازاریابی چریکی” نوشته جی کنراد لوینسون
  2. “بازاریابی چریکی” نوشته جی کنراد لوینسون و شلی سوکول
  3. “بازاریابی چریکی” نوشته جی کنراد لوینسون و آل ریس

هر یک از این کتاب ها بینش ها، نکات و استراتژی های عمیقی را برای اجرای کمپین های بازاریابی چریکی موفق ارائه می دهد. آنها جنبه های مختلف فرآیند بازاریابی، از جمله درک مخاطبان هدف، توسعه ایده های خلاقانه، و اندازه گیری نتایج کمپین شما را پوشش می دهند.