ایده ها و ترفندهای هوشمندانه برای کارشناسی تولید محتوا

کارشناسی تولید محتوا چیست؟ زمانی که بحث از تولید محتوا و انتشار آن در سایت می شود، شخصی می بایست جهت بررسی محتواهای تولید شده وجود داشته باشد، که تمامی محتواها را از لحاظ کیفیت بررسی کند تا محتوای مناسب و با کیفیت در سایت منتشر گردد. به این شخص کارشناس محتوا می گویند. اما یک کارشناس محتوا چه ویژگی هایی می بایست داشته باشد. اگر شما هم قصد دارید تبدیل به یک کارشناس محتوا شوید، با ما همراه باشید.

تولید محتوا-بازاریابی محتوا

تولید محتوا

این روزها تمامی کسب و کارهایی که در فضای مجازی حضور دارند و علاوه بر آنها تمامی سایت ها، از اهمیت به خوبی آگاه هستند. همه افراد فعال در محیط مجازی و در بستر اینترنت و فعال در سایت یا شبکه های اجتماعی، همگی به نوعی با چالش تولید محتوا درگیر هستند.

شبکه های اجتماعی

تولید محتوا، به خودی خود فعالیتی آسان و راحت نیست بلکه برای تولید محتوا مناسب و باکیفیت باید مهارت و تخصص های لازم را داشت. زمانیکه یک محتوا تولید می شود و قصد دارید آن را در سایت خود منتشرکنید، یک کارشناس محتوا می تواند کیفیت محتوای تولید شده را بسنجد و به شما اعلام کند که آیا این محتوا ارزش انتشار در سایت را دارد یا خیر.

ویژگی های یک کارشناس محتوا

در این مقاله ما قصد داریم تا ویژگی های یک کارشناس محتوا را بررسی کنیم تا اگر خود قصد آن را داریم که تبدیل به کارشناس محتوا شویم.این مهارت ها را کسب کنیم و یا اگر برای مجموعه خود به دنبال استخدام یک کارشناس محتوا هستیم، بدانیم یک کارشناس محتوا چه وظایف و مهارت هایی باید داشته باشد.

استخدام

آشنایی با انواع محتوا

یک کارشناس محتوا می بایست با تمامی شیوه های تولید محتوا آشنایی داشته باشد و قدرت تجزیه و تحلیل آن ها را نیز داشته باشد. همانطور که می دانید تولید محتوا عموما به چهار روش تولید محتوای متنی، عکس، ویدئو و صوتی صورت می گیرد و برای بررسی هر کدام از آنها شما می بایست نکاتی را رعایت کنید.

محتوای متنی

هنگامی که به عنوان یک کارشناس محتوا، یک محتوای متنی در قالب مقاله، متن یا نوشته را بررسی می کنید. شما باید چندین نکته را در رابطه با محتوا مد نظر داشته باشید. در ابتدا باید به این نکته توجه کنید که محتوا عاری از اشتباهات و غلط های املایی باشد. این مسئله بسیار ناخوشایند است هنگامی که مخاطب مقاله شما را مطالعه می کند با غلط های املایی رو به رو شود.

دومین نکته ای که یک کارشناس محتوا می بایست آن را بررسی کند، رعایت مسائل و نکته های سئو در محتواهای متنی می باشد. سئو یکی از بهترین روش ها برای افزایش رتبه سایت و راه پیدا کردن سایت شما به صفحات اول گوگل می باشد. بنابراین بسیار لازم و ضروری می باشد که تمامی محتواهای شما از لحاظ سئو بررسی گردند.

سومین نکته ای که در رابطه با محتوا متنی می بایست توجه داشته باشید، تعداد کلمات، اندازه خطوط و پاراگراف ها می باشد. نوشته شما باید به گونه ای باشد که مخاطب از مطالعه آن احساس خستگی نکند.

عکس یا تصویر

وظیفه ای که یک کارشناس محتوا در رابطه با محتوایی در قالب عکس یا تصویر بر عهده دارد، این مسئله می باشد که عکس و تصاویر از کیفیت بالایی برخوردار باشند و از لحاظ موضوعی نیز عکس ها با موضوع سایت یا محتوای شما همخوانی داشته باشد. به هیچ عنوان شما نباید از عکس های بی کیفیت و نامربوط در سایت خود استفاده کنید.

محتوا ویدئویی

این روزها که ویدئو و فیلم برای مخاطبین بسیار جذاب می باشد، سازمان ها می توانند با استفاده از این نوع محتوا، مخاطبین بسیاری را برای خود به دست بیاورند.

اما شما به عنوان یک کارشناس محتوا زمانی که قصد دارید یک ویدئو را در سایت خود منتشر کنید، باید کیفیت آن را بررسی کنید. قطعا ویدئو های جذاب و با کیفیت بالا شما را به هدفتان خواهد رساند.

محتوا صوتی

شما برای تولید محتوای صوتی، حتما می بایست از افرادی که دارای بیان خوش و صدای خوبی هستند، استفاده کنید تا مخاطبین زمانی که از محتوای صوتی استفاده می کنند از آن لذت ببرند.

بررسی از دید مخاطب

در بالا به شما در رابطه با مهارت های تخصصی که یک کارشناس محتوا هنگام بررسی یک محتوا می بایست آنها را داشته باشد، صحبت کردیم. اما علاوه بر مسائل و نکته هایی که در بالا ذکر کردیم، مهمترین مسئله این است که شما وقتی یک محتوا را بررسی می کنید، خود را به جای مخاطب گذاشته و از دید مخاطب به محتوا نگاه کنید.

زمانی که مخاطب قصد دارد از محتوای شما استفاده کند، قطعا به دنبال رفع نیاز خود و یا سرگرم شدن به فراخور نوع سایت شما می باشد. اگر مخاطب به هر دلیلی از محتوا شما احساس رضایت نکند و احساس کند که زمانی که بابت استفاده از محتوای شما سپری کرده است، به هدر رفته. قطعا دیگر به سایت شما باز نخواهد گشت و این نکته برای شما زیان بار می باشد.

این مسئله هیچ تداخلی با نکاتی که در بالا ذکر کردیم ندارد. برای اینکه هدف شما از تولید محتوا، جذب مخاطب می باشد. بنابراین می بایست در ابتدا محتوای مناسبی را تولید کنید که مسائل بالا در آن رعایت شود. زمانی که یک کارشناس محتوا، با محتوا همچون یک مخاطب برخورد می کند، می تواند بسیاری از مشکلات و ایراد های آن را برطرف کند.

آشنا با اهداف سایت

کارشناس محتوا، قطعا در شروع کار می بایست با اهداف سایت به طور کامل آشنا شود و آگاهی پیدا کند. زمانی که برای شما به عنوان کارشناس محتوا، اهداف سایت مشخص باشد، می توانید در بررسی محتوا اهداف سایت را در نظر داشته باشید و آگاه باشید که با چه نوع مخاطبینی رو به رو هستید.

تعامل با مخاطبین

بهترین اشخاصی که کارشناس محتوا می تواند از نظرات آنها برای بهبود محتوا استفاده کند، مخاطبین هستند. سعی کنید به عنوان کارشناس محتوا، از مخاطبان بخواهید که نظرات خود را اعلام کنند و شما با توجه به نظرات آنها، محتوا را بررسی کنید.

ادامه مقاله در سایت منبع

کارشناسی تولید محتوا به چه منظوری صورت می گیرد؟ زمانی که در رابطه با کارشناسی تولید محتوا صحبت می کنیم، قصد داریم محتوا تولید شده را از تمام زوایا مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار بدهیم، نکات ضعف آن را شناسایی کنیم و برطرف کنیم. نباید فراموش کرد که بهترین و مناسب ترین محتوا، محتوایی می باشد که کاملا با هدف و برنامه ریزی شده، تولید شده باشد و دارای کمترین نکته منفی باشد.

تولید محتوا

مسئله ای می باشد که این روزها همه را درگیر خود کرده است. چندین سال از روزی که بیل گیتس گفت که محتوا پادشاه است، می گذرد ولی هنوز هم آن جمله امروزه صادق است. شاید در چند سال اخیر اهمیت محتوا به مراتب بیشتر شده است و همه توجه زیادی به تولید محتوا می کنند.

این روزها اگر شما هم در رابطه با کسب و کار خود در فضای مجازی فعالیت دارید و یا یک سایتی دارید، حتما شما نیز با بحث تولید محتوا درگیر هستید و از اهمیت آن با خبر هستید. تولید محتوا اصلی ترین و اساسی ترین بخش هر سایتی می باشد.

شما با راه اندازی سایت، هر هدفی که داشته باشید تنها با تولید محتوا و ارائه محتوا به مخاطبین می توانید به اهداف خود دست پیدا کنید. البته این نکته را نیز مدنظر داشته باشید که تنها تولید محتوا شما را به هدفتان نمی رساند، بلکه باید در رابطه با تولید محتوا، تحقیق کرده باشید و محتواهایی با کیفیت و مناسب، با توجه به اهداف سایت خود تولید کنید. این روزها که همه سایت ها و افراد در حال تولید محتوا هستند، تنها محتواهایی موفق می باشند، که اصطلاحا کارشناسی تولید محتوا آنها به درستی صورت گرفته باشد.

این مسئله بسیار مهم می باشد که هیچ کدام از محتواهای تولید شده شما نباید بدون کارشناسی تولید محتوا، در سایت شما منتشر شود. اگر محتوای شما از کیفیت بالایی برخوردار نباشد، مطمئن باشید که نظر مخاطب را جذب نخواهد کرد. بنابراین بعد از به وجود آوردن محتوا، حتما کارشناسی تولید محتوا را انجام دهید.

منظور از کارشناسی تولید محتوا چیست؟

منظور از کارشناسی تولید محتوا، بررسی و تجزیه و تحلیل تولید محتوا، بررسی نقاط ضعف و قوت آن می باشد. برای کارشناسی تولید محتوا، شما حتما می بایست از افرادی استفاده کنید و این وظیفه را به آنها واگذار کنید که به مبحث تولید محتوا اشراف کامل داشته باشند. در این زمینه فعالیت کرده باشند.

برای مثال برای کارشناسی محتوا متنی، شخصی که کار کارشناسی تولید محتوا را انجام می دهد، می بایست از تمامی جوانب یک متن را بررسی کنند. از نظر کلمه کلیدی مورد نظر، می بایست چگالی تعداد استفاده کلمه کلیدی در متن را مد نظر قرار دهد.

متن را از لحاظ نگارشی و املایی مورد بررسی قرار دهد. از این نظر که از جملات و پاراگراف های کوتاه بهره گرفته شود. تا حد ممکن از کلمات و جملات ساده استفاده شود. غلط های املایی وجود نداشته باشد. از علائم نگارشی همچون نقطه، ویرگول و … به درستی استفاده شود.

همچنین مهمترین مسئله در کارشناسی تولید محتوا در زمینه محتوا متنی بررسی از لحاظ سئو می باشد. مهمترین نکته در هر محتوای متنی رعایت نکات سئو می باشد.

در رابطه با دیگر روش های تولید محتوا، نظیر عکس، ویدئو و محتواهای صوتی نظیر پادکست نیز کارشناسی تولید محتوا از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار می باشد.

استفاده از عکس و تصویرهای متناسب با اهداف سازمان و محتوا نوشته شده یکی دیگر از وظایفی می باشد که در کارشناسی تولید محتوا مد نظر می باشد. کیفیت عکس و تصویر، جذابیت آنها و ارتباط داشتن با موضوع از دیگر مسائلی می باشد که می بایست به آنها دقت کرد.

در رابطه با محتواهای ویدئویی نیز، کارشناسی تولید محتوا صدق می کند. این روزها که محتوا ویدئویی جذاب ترین نوع محتوا در بین مخاطبین می باشد، شما می بایست بسیار دقت داشته باشید که ویدئوهای شما تکراری نباشند. از لحاظ کارشناسی تولید محتوا نیز کیفیت بالا به همراه خلاقیت در ویدئوها بسیار مورد توجه می باشد.

خلاقیت و نوآوری

این روزها مخاطبین بسیار باهوش می باشند. و به نوعی با سیل محتواهایی رو به رو هستند که به سمت آنها روانه می شود. در شبکه های اجتماعی، در انواع سایت ها شاهد محتواهای بسیار زیادی از همه نوع می باشیم. در این بازار پر رقابت محتوا، تنها محتواهایی نظر مخاطبین را جلب می کنند که جذابیت داشته باشند، بکر باشند و نیاز مخاطب را برطرف کنند.

فرقی نمی کند هدف مخاطب چیست. ممکن است مخاطب صرفا برای سرگرمی از محتوا شما بهره بگیرد یا می خواهد نیاز خود را در قالب یاد گرفتن موضوع و نکته ای برطرف سازد. در هر موردی که باشد تنها راه موفقیت تولید محتوا جذاب می باشد.

هدف گذاری در تولید محتوا

مسئله بعدی که در کارشناسی تولید محتوا می بایست به آن توجه کرد، این قضیه می باشد که محتواهای تولیدی می بایست در راستا و هم سوی اهداف سازمان یا مجموعه باشد. زمانی که شما قصد تولید محتوا برای سازمان یا مجموعه خود را دارید، می بایست قبل از تولید محتوا اهداف خود را از محتوایی که قصد تولید را آن را دارید مشخص کنید، باید تعیین کنید که قصد دارید با تولید محتوا، چه نوع مخاطبی را به سوی خود جذب کرده و یا قصد دارید نظر کدام گروه از مخاطبین را به خود جلب کنید.

زمانی که تمامی این مسائل مشخص باشد و اهداف شما از پیش تعیین شده باشد، در حین تولید محتوا و کارشناسی تولید محتوا، تمامی این مسائل مورد توجه شخصی که کار کارشناسی تولید محتوا را انجام می دهد، قرار می گیرد و آن شخص با توجه به این معیارها محتواها را مورد کارشناسی و بررسی قرار می دهد.

هدف از کارشناسی تولید محتوا

هدف از کارشناسی تولید محتوا، ایجاد محتواهایی بدون ایراد و مشکل و متناسب با اهداف سازمان می باشد. ما به این دلیل کارشناسی تولید محتوا را انجام می دهیم، تا تمام محتواهایی را که تولید می کنیم از نظر کیفیت زیر ذره بین قرار دهیم تا بتوانیم عالی ترین و با کیفیت ترین محتواها را برای سایت خود به وجود بیاوریم.

ادامه مطلب