برگزیده

پیامدهای مثبت و مفید برنامه‌ ویژه مدرسه چیست؟

 

مدیران و معلمان مدرسه از سطح مجری صرف به سطح طراح و سازمان دهنده برنامه های درسی  در سطح مدرسه، رشد و ارتقاء پیدا می‌کنند.

  • احیای فرصت‌های قابل استفاده در فضای یادگیری و بهره‌مندی و استفاده از موقعیت‌های منطقه‌ای درآموزش؛
  • نزدیک شدن آموزش‌ها به نیازهای عینی و خواست‌های دانش‌آموزان و والدین آنها؛
  • فراهم ساختن فضای انتخابی برای دانش آموزان و ایجاد فرصت برای توجه به جنبه انفرادی آموزش؛
  • تقویت نگاه به مدرسه به منزله “محور توسعه محله و شاخص بالندگی آن”: محله برای مدرسه و مدرسه برای محله؛
  • والدین توانمند و فعال در این برنامه مشارکت داده شوند تا در زمینه های طراحی برنامه، پیشنهاد موضوع، برنامه ویژه بوم برنامه ویژه ی بوم
  • سازماندهی، اجرا و ارزشیابی از ایده های مختلف و متنوع به نحو احسنت استفاده شود.
  • استفاده از پتانسیل‌ها و موقعیت‌های منطقه‌ای درآموزش و احیای این فرصت‌ها در برنامه ویژه مدرسه؛

اجزاء مختلف برنامه ویژه مدرسه:

هر برنامه و طرحی شامل اجزاء و عناصر مختلفی است که برای رسیدن به اهداف و غایات آن طرح هر کدام از این اجزاء و عناصر باید با توجه به اولویت بندی و سطح اهمیت آن بخوبی دربرنامه گنجانده شوند. هر برنامه درسی شامل 10 عنصر اصلی است که شامل: الف) منطق یا چشم انداز برنامه ب) غایات و اهداف ج) محتوای برنامه د) فعالیت های یادگیری دانش‌آموزان ه) نقش معلم و) مواد و منابع ز) گروهبندی ح) فضا‌ی ارزشیابی

ایجاد روحیه کار تیمی می تواند یکی از نتایج برنامه بوم مدرسه باشد

برای آموزش بوم مدرسه می توان اجزاء مختلف برنامه ویژه مدرسه را به صورت یک تار عنکبوت مجسم کرد که تمام این عناصر از طریق تارهای شبکه عنکبوت به یکدیگر متصل هستند. همانطور که در شکل دیده می شود منطق برنامه در مرکز قرار دارد چون از اهمیت وافری برخوردار است و تمام عناصر دیگر از طریق این مرکز و روابط 2 سویه با دیگر عناصر، این شبکه را می سازند. از طرف دیگر تشبیه کردن این عناصر به تار عنکبوت، نشان‌دهنده این است که تمام این عناصر برای رسیدن به هدف نهایی از اهمیت بسزایی برخوردارند و نبود یا ضعف در هر کدام از این عناصر می تواند باعث آسیب پذیری کل شبکه شود و یا در معرض پاره‌شدگی قرار بگیرد، زیرا انسجام برنامه به تک تک عناصر آن وابسته است. به همین دلیل آموزش بوم مدرسه و نحوه طراحی آن پیچیدگی‌هایی را دارد که شاید وقت گیر و پرهزینه باشد. ما در گروه خود با استفاده از سال ها، تجربیات مدیران و بکارگیری مشاوران مجرب در این زمینه برنامه‌ ویژه بوم مدرسه را آماده کرده‌ایم تا شما مدیران و معلمان عزیز بتوانید بدون نگرانی و با اطمینان کامل تنها با دانلود بوم مدرسه آماده، آن را در مدارس به اجرا بگذارید و به اهداف خود در مدرسه، جامه عمل بپوشانید.

شبکه تار عنکبوتی عناصر برنامه درسی

آموزش تدوین برنامه‌ ویژه مدرسه(بوم):

جهت تدوین نقشه برنامه درسی، پرداختن به دغدغه ها و احساس مسئولیت معلمان ضروریست که از مجریان برنامه ویژه درسی هستند و عملکرد آنها بر یادگیری دانش آموزان تاثیر گذار است. برای تدوین و پیاده سازی برنامه ویژه مدرسه، مراحلی باید پشت سرگذاشته شود تا بتوان طرحی جامع، مفید و موثر را به اجرا درآورد که در ادامه بطور خلاصه و مفید، نگاهی گذرا به آن خواهیم داشت:

آموزش مدیران و معلمان برای اجرای بهتر برنامه ویژه مدرسه لازم بنظر می رسد

1- جمع آوری داده‌ها

در این مرحله نیاز است که به کمک مربیان، والدین و دانش‌آموزان جلساتی تشکیل داده شود تا نیازسنجی کاملی از دانش آموزان صورت گیرد به این صورت که با مطالعه عمیق کتاب‌های درسی و شناسایی مفاهیم، مهارت‌ها، فرآیندهای اساسی، یا گفتگو با دانش آموزان برای شناسایی علایق و نیازهای آنها به جمع آوری اطلاعات اولیه‌ای همت گماشته شود. سپس با در نظر گرفتن و تحلیل موقعیت مدرسه، شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهایی که مدرسه با آن روبرو است، و وجود انتظارات روشن از عملکرد مدرسه در یک بازه زمانی مشخص که اجازه می‌دهد تمام تلاش‌هایی که از سوی والدین، دانش آموزان و شما مربیان صورت می‌گیرد با یکدیگر همراستا شده و رضایت خاطر جمعی برای تحقق اهداف پیش‌بینی شده در برنامه ویژه مدرسه را به دنبال داشته باشد. این مرحله در سطح گروه‌های کوچکی که بین 2 تا 8 نفر می تواند باشد، انجام می‌شود.

تشکیل جلسات و هم‌اندیشی معلمان و مدیران برای تدوین بوم کارآمد

2- اولین مطالعه سراسری

با توجه به اطلاعات جمع‌آوری شده و منطق برنامه درسی از مرحله قبل هر یک از اعضای گروه پیش‌نویسی برای نقشه برنامه درسی تهیه می‌کند. اعضای گروه تلاش کنند با مبادله اطلاعات، برای تهیه نقشه درسی مطلوب و در نظر گرفتن منطق برنامه‌ی درسی، به سوالات پیش در محله قبل پاسخ مکتوب بدهند و جهت پیاده‌سازی یک برنامه‌ ویژه درسی، مفاهیم و اهداف زیر را بکار گیرند:

  • موضوعات تدریس شده با نیازها، ارتباط خوب و معناداری داشته باشند.
  • نحوه گسترش و انتقال مفاهیم، مهارت‌ها، فرآیندهای اساسی در راستای نیازها و علایق دانش‌آموزان صورتجلسه طرح بوم
  • تولید محصولی برای نشان‌دادن اینکه این مفاهیم و مهارت‌ها به دانش‌آموزان منتقل شده است.

3- مقایسه در گروه بزرگ

همه پیش‌نویس های آماده شده در هرگروه توسط همه اعضاء به دقت مورد مطالعه قرار گیرد و پیشنهادات و نظرهای خود را به مسئول گروه انتقال دهند. تغییرات موردی وجزئی توسط سرپرست هر گروه انجام می‌شود ولی در صورتی که تغییرات زیادتری نیاز است اعمال شود با تشکیل مجدد جلسه گروه و اطلاع‌رسانی به همه اعضای گروه صورت پذیرد. این امر به صرف زمان کمتر و و سرعت عمل در تنظیم نقشه سطح مدرسه منجر می‌شود. نمونه صورتجلسه برنامه ویژه مدرسه

یافته‌های نهایی هر گروه کوچک به گروه‌های بزرگ‌تری تحویل داده می‌شود و با ارتباط سایر گروه‌ها با یکدیگر به تصمیم‌گیری نهایی در مدرسه و نوشتن برنامه‌ ویژه بوم مدرسه کمک کنند. تعامل میان گروه‌ها به ترکیب افکار و خلق افکار جدید برای عملیاتی نمودن منطق برنامه درسی منجر می‌شود.

در پایان مرحله باید بتوان آشکارا در مورد منطق برنامه، اهداف رشد، توسعه مدرسه و چگونگی دستیابی به اهداف یادگیری پیش‌بینی شده از سوی دانش‌آموزان توسط هر یک از گروه‌های کوچک تصمیم‌گیری نمود. این تصمیمات مبنای ورود به مرحله‌ی بعد خواهد بود.

 

You may also like...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *