۱۴ راهکار برای بهبود فرآیند عضویت

۱۴ راه حل واسه بهبود روند عضویت

اصول تجربه کاربری، طراحی رابط کاربری

۱۴ راه حل واسه بهبود روند عضویت

۲ شهریور ۱۳۹۵

روند ثبت نام واسه یه سایت یا اپلیکیشن اهمیّت بسیار زیادی داره. واقعا دو راه بیشتر پیش پای کاربر شما نیس. یا راه اشتباه رو میره و بدون ثبت نام شما رو ترک میگه که یعنی دیگه خبری از یه رابطۀ دراز مدت و شانس درآمدزایی نیس. یا اینکه راه مورد علاقۀ شما رو پیش میگیره و از اون پس روزای خوشی در انتظار هر دوی شما هستش. اما چی باعث می شه یه کاربر به عضویت یه سایت یا برنامه در بیاد؟ نیازای کاربر تنها عامل موثر در ثبت نامه یا مسائل دیگری هم بروی تعداد ثبت اسما تاثیر می ذارن؟ ً گزینۀ دوم جواب درسته. تحقیقات مختلفی که در این مورد شده به ما نشون داده که عوامل بسیار جور واجور و به نظر بی ربطی می تونن بروی احتمال ثبت نام کاربر تاثیر بذارن. پس اگه دوست دارین بیشتر در این مورد بدونین، با ما همراه باشیم تا همراه همدیگه به بررسی راهکارهای جور واجور واسه بهبود اندازه تبدیل مخاطب به عضو بپردازیم. کافیه این نکات رو رعایت کنین تا بر تعداد اعضای خود اضافه کنین و درآمد بیشتری به دست بیارین.

فراخوان ثبت نام رو از باقی صفحه جدا کنین!

فراخوان (call to action) ثبت نام واقعا مهمترین بخش از هر روند ثبت نامیه، چون که نقطه ابتدایی اون هستش. با اینحال خیلی از وب سایتا خیلی دقتی در این مورد به خرج نمی دن و فراخوان ثبت نام اونا از بقیه صفحه جدا نیس. یعنی به طور کاملً با باقی صفحه هماهنگه، دکمه اون مشابه بقیه دکمه های صفحه س و … اما شما نباید مثل بقیه از اهمیّت چشمی این فراخوان غافل شید.

مطمئن شین که بخش ثبت نام شما از بقیه قسمتای صفحه متمایزه. از رنگایی با کانتراست نسبت به بقیه قسمتای صفحه استفاده کنین، فونت بزرگتری رو به کار ببرین و یه مکان خوب رو واسه قرار دادن این فراخوان انتخاب کنین. واسه گرفتن بهترین نتیجه خوبه که طراحیای جور واجور رو تست کنین. یه عبارت می تونه از عبارت دیگه بیشتر تاثیر داشته باشه، یه رنگ می تونه توجه بیشتری رو جلب کنه و … اما تنها راه واسه مطمئن شدن اینه که تموم گزینه های ممکن خود رو تست کنین. نتفلیکس (Netflix) یه سرویس تلویزیونی آنلاینه که خوب از پس این موضوع بر اومده. شما می تونین یه ماه به صورت رایگان از خدمات این شبکه استفاده کنین و این موضوع با یه دکمه قرمز خیره کننده به اطلاع شما رسیده. هم اینکه به این شعار دقت کنین: "در هر وقتی عضویت خود رو لغو کنین." این باعث می شه کاربر با خیال راحت ثبت نام کنه.
netflix-signin

به مخاطب یه افق دید جذاب رو نشون بدین!

آخرین باری رو که وارد یه مغازه شدید به یاد بیارین. لازم بود فرمی پر بکنین؟ نه؟ چه باحال! یعنی شما می تونستید بدون ثبت نام به اجناس درون مغازه نگاه بندازین و بدون هیچ خریدی از مغازه خارج شید؟ خوب دقت کنین چون یه درس بزرگ اینجا نهفتهه. مغازه ها به مردم اجازه میدن بدون اینکه ترسی از تعهد داشته باشن به اجناس نگاه بندازن و کیفیت اونا رو بررسی کنن. شمام باید همینکار رو بکنین. تلاش کنین یه نمایش عالی از امتیازات اجناس و خدمات خود داشته باشین و به مخاطبان نشون بدین که دقیقاً با ثبت نام چی بدست میارن.

بالزامیک (Balsamiq) یه سیستم طراحی سایت آنلاینه که خوب از عهده اینکار بر اومده. این سایت به کاربران خود اجازه میده واسه یه ساعت از نسخۀ آزمایشی سایت استفاده کنن، اونم بدون نیاز به ثبت نام. لینکدین (Linkedin) هم یه نمونه خوب دیگه س. این سایت به شما اجازه میده بدون ثبت نام در میان اعضا جستجو کنین. اما با یه ترفند زیرکانه از شما می خواد واسه مشاهده اطلاعات بیشتری از افراد فرم ثبت نام رو تکمیل کنین.

Balsamiq-signup

دلایل راضی کننده ای واسه ثبت نام ارائه بدین!

حتماً پیش خود می گین که این موضوع بسیار روشنه. در دفاع از خود باید بگیم که بیشتر پیشنهادات خوب روشن هستن: شما باید به مخاطبان خود دلایل راضی کننده ای واسه ثبت نام بدین. واسه این منظور باید به یه سوال جواب بدین. این همون سوالیه که کاربران همیشه تو ذهن خود با اون درگیرن: این کار چه سودی واسه من داره؟

امتیازات ثبت نام در سایت یا برنامۀ خود رو مشخص کنین. دقت کنین که باید این کار رو از زاویۀ نگاه کاربر انجام بدین. یعنی باید امتیازات خود رو به کاربر بفروشین، نه امکاناتتان رو. هم اینکه این نکته رو در نظر داشته باشین که هیچکی دوست نداره تحت فشار قرار بگیره. پس اجازه بدین کاربران اول با اجناس و خدمات شما آشنا شن و بفهمن امتیازات ثبت نام چیه و بعد از اونا درخواست عضویت کنین. اورنوت (Evernote) یه سیستم یادداشت ورداری آنلاینه که در زمینۀ معرفی محصول خود بسیار عالی عمل کرده و با وجود اینکه فرم ثبت نام اون در بالای صفحه قرار داشته و مرکز صفحه رو اشغال کرده، حس تحمیل شدن رو به شما نمی ده.

Evernote-signin

اگه ثبت نام مجانیه، این موضوع رو به طور کاملً شفاف کنین!

کاربران شما می تونن به صورت رایگان ثبت نام کنن؟ حتی اگه ثبت نام رایگان شما به صورت آزمایشی هم باشه، باز باید این موضوع رو به طور کاملً روشن کنین. با اینکار کاربر با خیال راحت تری ثبت نام می کنه و ترس اون از تعهد به شما کاهش پیدا می کنه.

ترلو (Trello) یه وسیله مدیریت پروژۀ آنلاینه که بسیار خوب بر روی رایگان بودن ثبت نام خود تاکید می کنین. در این سایت دکمه "ثبت نام" عادی با یه دکمۀ با جذابیت کمتر اما بسیار راضی کننده جانشین شده: "ثبت نام کنین – مجانیه".

Trello-sign-up

به مخاطب خود ضمانت بدین!

ضمانتاتون بستگی به خدماتی داره که به کاربران خود ارائه میده. مثلا وقتی که بحث بر سر یه خبرنامه رایگان یا دریافت بروزرسانی باشه، خوبه که به کاربر اطمینان بدین که هر زمان بخواد می تونه از این سرویس بی خیال شه و نشانی ایمیل اونم پیش شما امنه. وقتی هم که بحث بر سر پول باشه، اطمینان بدین که در صورت نبود رضایت پول ایشون برمی گرده.

یه نکته: خیلی از شرکتا یه ضمانت برگشت پول چند روزه به کاربران خود ارائه میدن، اونم با این فرض که اینطوری کاربر زمان کمتری داره تا ایرادی از سیستم بگیره. اما ممکنه به یه تصمیم با عجله واسه لغو عضویت توسط کاربر منجر شه. چون که اونا طی چند روز اول خیلی روی محصول شما سرمایه گذاری نکرده ان. اما وقتی یه بازه طولانی تر به کاربر ارائه بدین (مثلا یه ماه)، احتمال اینکه اونا به خدمات شما وابسته شن رو افزایش می دین و دیگه گذشتن از اونا خیلی کار راحتی نیس.

آی پیج (iPage) یه سیستم هاستینگ اینترنتیه که به کاربران اجازه میده در ۳۰ روز اول سرویس خود رو لغو کنن.

ipage-signup

یه تشویق کننده واسه ثبت نام بسازین!

مهم نیس که عضویت شما رایگان یا پولیه، در هر صورت ارائه دادن یه نوع تشویق کننده واسه ثبت نام می تونه تاثیر بسیار زیادی بروی اندازه تبدیل شما داشته باشه. مثلاً می تونین یه کتاب الکترونیکی رایگان به کاربران ارائه بدین یا خدمات رایگانی رو واسه اونا در نظر بگیرین. یه مشاوره تلفنی یا اینترنتی رایگان چطوره؟ مردم دوست دارن چیزای رایگان دریافت کنن. این موضوع باعث می شه احساس کنن که چیز بیشتری بدست آورده ان. تا حالا به اون هدایایی دقت کردین که فروشگاه ها به رایگان همراه محصول ارسال می کنن؟ این باعث می شه چیزی که گرون به نظر می رسه، تبدیل به یه پیشنهاد خاص شه. شمام می تونین همینکار رو به ارائه یه تشویق کننده خوب انجام بدین.

هم اینکه اگه که یه محصول یا سرویس جدید رو ارائه میده، بد نیس که به کسائی که اوایل ثبت نام می کنن یه پیشنهاد خاص بدین. این یه راه ساده س! واسه اینکه در اول کار، کاربران بیشتری رو به سمت خود جذب کنین. البته یادتون نره که به کاربران اطلاع بدین این پیشنهاد فقط واسه کسانیه که ظرف یه مدت مشخص یا زودتر از بقیه ثبت نام می کنن. حتی یه نشون "کاربران بنیانگذار" یا … هم کافیه واسه اینکه مخاطب تمایل بیشتری به ثبت نام داشته باشه.

chilis-incentive

 

هدف شما باید یه روند ثبت نام تک مرحله ای و سریع باشه!

هر چی جاده کوتاه تر باشه، مسافر بیشتر هستش. این موضوع دست کم در مورد روند ثبت نام صدق می کنه. هر چقدر که مراحل کمتری واسه ثبت نام لازم باشه، شانس اینکه کاربر با موفقیت مانع دردسرآفرین ثبت نام رو بگذرونه بیشتره.

در شرایط ایده آل، ثبت نام باید تنها تو یه مرحله به پایان برسه. یعنی درست همونطور که تامبلر (tumblr) این روند رو اجرا کرده. اما اگه این موضوع ممکن نیس، باید تلاش کنین ثبت نام رو در کمترین مراحل ممکن ممکن کنین. هم اینکه یادتون نره که از همون اول مشخص کنین که کاربر باید چی رو توقع داشته باشه. مثلا به اون بگید که حالا در مرحله اول از یه روند دو مرحله ایه.

Tumblr-signup

انتظارات مخاطب رو از همون اول شکل بدین!

حتماً تا حالا در شهربازی مجبور شدین پشت صفای انتظار طولانی وایسید. به این موضوع دقت کردین که هیچوقت تابلویی وجود نداره که به شما بگه حدوداً چقدر باید منتظر بمونین؟ به چه دلیل همچین چیزی وجود نداره؟ ساده س!! گفتن اینکه قراره سه ساعت تو یه صف انتظار برزخی وایسید، اونم واسه اینکه فقط چند دقیقه از یه اسباب بازی لذت ببرین، خیلی ایدۀ جالبی به نظر نمی رسه. اما این تموم ماجرا نیس و یه موضوع دیگه هم باید در نظر داشت. آدما از نامعلوم می ترسن. پس گفتن اینکه یه روند چقدر زمان می بره در آخر باعث می شه که اونا بدونن باید انتظار چی رو داشته باشن و با آگاهی وارد اون شن.

پس بهتره که از همون اول به مخاطبان بگید که روند ثبت نام دارای چند مرحله س، چقدر زمان میبره و چه اطلاعاتی لازمه. کمک کنین تا ترس اونا از بین بره. سرویس میل چیمپ (MailChimp) یه نمونه خوب از این موضوع رو به نمایش میذاره. این یه سرویس بازاریابی ایمیلیه که از همون اول به بازدیدکنندگان خود اطلاع میده که ثبت نام تنها حدود ۳۰ ثانیه از زمان اونا رو می گیره و البته، هیچ احتیاجی هم به وارد کردن اطلاعات حساب بانکی نیس. اینجوری کاربر می تونه با خیالی راحت بروی دکمۀ ثبت نام کلیک کنه.

MailChimp-signup

تاکید کنین که چه تعداد کاربر تا الان ثبت نام کردن!

یه راه عالی واسه اینکه به مخاطبان انگیزه بدین و اونا رو به ثبت نام تشویق کنین، مشخص کردن تعداد آدم هاییه که قبل از این به عضویت شما در اومده ان. به خصوص اگه بحث بر سر یه رقم بزرگ باشه. به چه دلیل؟ چون ما به ذات موجوداتی قبیله ای هستیم و وقتی بقیه کاری رو انجام میدن بدون بیشتر علاقه مند میشیم. پس نشون دادن اینکه چه تعداد تا این لحظه ثبت نام کردن و حتی اعلام اینکه ثبت اسمای مورد بحث چقدر تازه بودن می تونه یه تاثیر بسیار مثبت بروی اندازه عضویت شما داشته باشه.

اینویژن (inVision) یه محیط کاری واسه ایجاد نمونه و همکاریه که خوب از پس اینکار بر اومده و واسه مخاطب اعلام می کنه که تا این لحظه بیشتر از ۱ میلیون کاربر واسه به کار گیری این وسیله ثبت نام کردن.

Balsamiq-signup InVision-terms-and-conditions-example

درخواست کمترین اطلاعات ممکن رو داشته باشین!

خیلی راحت میشه فهمید که روند ثبت نام یه شرکت تحت تاثیر بخش بازاریابی اون بوده یا خیر. بازاریابان معمولاً اصرار دارن که اطلاعات بسیار زیادی رو از کاربران دریافت کنن و ادعا می کنن که این اطلاعات مثل طلا ارزش دارن. اما باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که هر چند گرفتن اطلاعات زیاد می تونه بخش بازاریابی رو خوشحال کنه، اما باعث می شه که اندازه تبدیل شما شدیدا کم بشه.

پس به جای اینکه از همون اول درخواست اطلاعات بسیار زیادی رو از کاربر بکنین، بهتره کمترین اطلاعات ممکن رو بخواین (عموماً این اطلاعات شامل ایمیل و رمز عبوره) و بعد واسه راه اندازی کامل حساب درخواست اطلاعات بیشتری رو بکنین. حتی می تونین مثل اسلک (Slack) تنها یه نشانی ایمیل از مخاطبان خود بدین و بعد بعد از تائید ایمیل از اونا بخواین اطلاعات دیگه از جمله رمز عبور رو وارد کنن.

Slack-sign-up-for-free

از کاربر نخواهید اطلاعات برابری رو دو مرتبه وارد کنه!

تصور کنین که این دیالوگ رو با یه آشنای جدید داشته باشین:

سلام، اسم من محمده.

از دیدنت خوشحالم محمد، اسمت چی بود؟

محمد، اسم من محمده، خودت همین الان اسم منو گفتی!

مسخره نیس؟ پس به چه دلیل هنگام ثبت نام باید این موضوع اتفاق بیفته؟ مثلاً از کاربر بخوایم دو بار ایمیل یا حتی رمز عبور خود رو وارد کنه؟

پس به جای اینکه از کاربر بخواین اطلاعات رو چند بار وارد کنه، بهتره به همون یه بار اکتفا کنین. می پرسین که با اینکار ممکن نیس کاربران اطلاعات رو به اشتباه وارد کنن؟ چیجوری میشه ایمیل و رمز عبور کاربر رو چک کرد؟ اگه تصمیم گرفتید تنها یه بار رمز عبور کاربر رو دریافت کنین، می تونین یه گزینه در اختیار اون بذارین تا بتونه رمز عبور براش نشون داده شه و بتونه اونو بررسی کنه. هم اینکه همیشه این امکان واسه اون هست تا رمز عبور خود رو از راه ایمیل عوض کنه. نشانی ایمیل هم که معمولاً باید توسط کاربر تائید شه.

Twitter-signup-example

اجازۀ ورود با یه حساب کاربری خارجی رو به مخاطب بدین!

یه روش عالی واسه ساده کردن روند ثبت نام اینه که به مخاطبان اجازه بدین از راه بقیه حسابای خود در گوگل، توئیتر، لینکدین و … وارد سایت شما بشنون. اینجوری مخاطبان خیلی راحت می تونن در سایت شما ثبت نام کنن و وارد اون شن.

اوکادو (Ocado) یه سوپرمارکت آنلاینه که به مخاطبان اجازه میده با به کار گیری اطلاعات خود ثبت نام کنن یا از یه حساب پی پال یا فیسبوک استفاده کنن.

Ocado-signin

به کاربر اطمینان بدین که اطلاعاتش امنه!

اعتماد یه عامل تعیین کننده در ثبت نام کاربرانه. همیشه این سوال تو ذهن مخاطب هست که می تونه به یه شرکت اعتماد کنه و اطلاعات خود رو در اختیار اونا بگذار یا نه. کلاه ورداریای بسیار زیاد هم به این موضوع بیشتر دامن زده. پس خوبه که در بین روند ثبت نام به کاربران اطمینان بدین که اطلاعات اونا در امانه و جای هیچ،گونه نگرانی نیس. به اونا بگید که اطلاعاتشون به چه طریقی استفاده میشن و با چه کسائی به اشتراک گذاشته می شه.

سوروی مانکی (SurveryMonkey) یه وسیله آماری آنلاینه که این موضوع رو در روند ثبت نام خود دید کرده و در بین اون به کاربران اطمینان میده که در صورت ورود با حساب فیسبوک یا گوگل، اطلاعات اونا به طور کاملً پنهونی باقی می مونه.

Survey-Monkey-signup

کاربر رو مجبور نکنین گزینۀ قبول کردن شرایط و قوانین رو تیک بزنه!

ما همه عاشق شرایط و قوانین هستیم. موافق نیستین؟ یکی از تفریحات شخص من اینه که ۴۶ صفحه قوانین شرکت اپل رو (بیشتر از ۲۰ هزار کلمه) بارها بخونم. به خصوص وقتی که می خوام بخوابم. واقعا از وقتی که با این قوانین آشنا شدم دیگه احتیاجی به شمردن گوسفند نیس.

بدیش اینه با وجود [نبود] جذابیّت انکارناپذیر شرایط و قوانین، وجود اونا یه امر حیاتیه. ولی بازم میشه از گذاشتن گزینۀ "شرایط رو خونده و با اونا موافق هستم" (که دروغ بسیار بزرگی هم هست چون تعداد معدودی آدم در جهان هستن که واقعآً شرایط رو مطالعه می کنن از جمله کسی که اونا رو می نویسه)، بهتره فقط اعلام کنین که ثبت نام به معنی موافقت با شرایط وب سایته. سایت پینترست (Pinterest) یه نمومه خوب از این موضوعه. در زیر دکمۀ ثبت نام این وب ‎سایت اعلام شده که ساخت حساب به معنی موافقت با قوانین، شرایط و استفاده این سایت از کوکی شماس.

Pinterest-signup

منابع: UX for the Masses و Kissmetrics

 

موضوعات در رابطه اصول تجربه کاربریطراحی رابط کاربری

بحث درباره این مقاله رو شما شروع کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

سعید رهبری

سعید رهبری هستم. یه جدیدی که با معنی فعلی بازاریابی در ایران موافق نیس و فکر می کنه کسب و کارا باید با بازاریابی داخلی درست و کیفیت خدمات خود در راه جذب و حفظ مشتری قدم بردارن.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

Author: حمیدی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *